Η δουλεία στην αρχαιότητα, αλλά και στις πιο σύγχρονες κοινωνίες

leouv

Εκκολαπτόμενο μέλος

Η leouv αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 270 μηνύματα.
Η δουλεία στα αρχαία χρόνια αποτελούσε μία φυσιολογική και αποδεκτή κατάσταση. Υπήρξαν φυσικά εξεγέρσεις από τους δούλους. Έχουν γραφτεί διάφορα κείμενα για τη δουλεία, ωστόσο κανένα (?) που να την καταδικάζει. Δεν υπήρχαν πολίτες που να πιστεύουν ότι είναι άδικη; Μήπως αυτοί που ίσως το πίστευαν δεν είχαν τη δυνατότητα γραφής ή φοβούνταν να θέσουν ένα τέτοιο ζήτημα; Μήπως τέτοιου είδους κείμενα χάθηκαν γιατί δεν εξυπηρετούσαν τους σκοπούς π.χ. των μεσαιωνικών κοινωνιών που συνέχισαν τη δουλεία μέσω της δουλοπαροικίας; Ή όντως δεν υπήρξαν επικριτικά κείμενα για τη δουλεία, αφού για τις αρχαίες κοινωνίες ήταν «αναγκαίο κακό», ώστε οι ελεύθεροι πολίτες να ζουν πιο άνετα κι έτσι δεν διαμαρτυρόταν κανείς ελεύθερος για τα δικαιώματα των δούλων επειδή δεν τον συνέφερε;
 
Τελευταία επεξεργασία:

harry akritas

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο harry akritas αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,881 μηνύματα.
Η δουλεία στα αρχαία χρόνια αποτελούσε μία φυσιολογική και αποδεκτή κατάσταση. Υπήρξαν φυσικά εξεγέρσεις από τους δούλους. Έχουν γραφτεί διάφορα κείμενα για τη δουλεία, ωστόσο κανένα (?) που να την καταδικάζει. Δεν υπήρχαν πολίτες που να πιστεύουν ότι είναι άδικη; Μήπως αυτοί που ίσως το πίστευαν δεν είχαν τη δυνατότητα γραφής ή φοβούνταν να θέσουν ένα τέτοιο ζήτημα; Μήπως τέτοιου είδους κείμενα χάθηκαν γιατί δεν εξυπηρετούσαν τους σκοπούς π.χ. των μεσαιωνικών κοινωνιών που συνέχισαν τη δουλεία μέσω της δουλοπαροικίας; Ή όντως δεν υπήρξαν επικριτικά κείμενα για τη δουλεία, αφού για τις αρχαίες κοινωνίες ήταν «αναγκαίο κακό», ώστε οι ελεύθεροι πολίτες να ζουν πιο άνετα κι έτσι δεν διαμαρτυρόταν κανείς ελεύθερος για τα δικαιώματα των δούλων επειδή δεν τον συνέφερε;

Στην αρχαία Ελλάδα φαντάζομαι πως ήταν απόλυτα εξοικειωμένοι με την δουλεία. Όπως και σήμερα θεωρούμε φυσιολογικά πολλά πράγματα στην κοινωνία, έτσι και τότε η δουλεία θεωρούνταν απόλυτα φυσιολογική. Μέρος της κοινωνίας. Πολλοί φιλόσοφοι μάλιστα όπως ο Αριστοτέλης θεωρούσαν απαραίτητη τη δουλεία και βάση στην οποία στηρίζοταν η αθηναϊκή δημοκρατία. Οι δούλοι ήταν υπεύθυνοι για όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες μιας αρχαίας κοινωνίας, όπως στην αρχαία Αθήνα. Εξάλλου, οι ελεύθεροι πολίτες έπρεπε να ασχολούνται μόνο με τα κοινά και να μην τους απασχολεί τίποτα άλλο. Έτσι τα υπόλοιπα τα αναλάμβαναν οι γυναίκες εντός σπιτιού και οι δούλοι εκτός, οι οποίοι ήταν κάτι σαν κινητά αντικείμενα.
Πάντως υπήρχαν και διάφοροι φιλόσοφοι και σοφιστές που ήταν αντίθετοι στη δουλεία. Οι Πρωταγόρας, Αλκιδάμας, Ιππίας και άλλοι εκφράστηκαν κατά της δουλείας. Ο Ηράκλειτος πχ είπε ότι η δουλεία οφείλεται μόνο στους πολέμους και όχι στη φύση του ανθρώπου ή στους θεούς.
 
Τελευταία επεξεργασία:

leouv

Εκκολαπτόμενο μέλος

Η leouv αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 270 μηνύματα.
Στην αρχαία Ελλάδα φαντάζομαι πως ήταν απόλυτα εξοικειωμένοι με την δουλεία. Όπως και σήμερα θεωρούμε φυσιολογικά πολλά πράγματα στην κοινωνία, έτσι και τότε η δουλεία θεωρούνταν απόλυτα φυσιολογική. Μέρος της κοινωνίας. Πολλοί φιλόσοφοι μάλιστα όπως ο Αριστοτέλης θεωρούσαν απαραίτητη τη δουλεία και βάση στην οποία στηρίζοταν η αθηναϊκή δημοκρατία. Οι δούλοι ήταν υπεύθυνοι για όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες μιας αρχαίας κοινωνίας, όπως στην αρχαία Αθήνα. Εξάλλου, οι ελεύθεροι πολίτες έπρεπε να ασχολούνται μόνο με τα κοινά και να μην τους απασχολεί τίποτα άλλο. Έτσι τα υπόλοιπα τα αναλάμβαναν οι γυναίκες εντός σπιτιού και οι δούλοι εκτός, οι οποίοι ήταν κάτι σαν κινητά αντικείμενα.
Πάντως υπήρχαν και διάφοροι φιλόσοφοι και σοφιστές που ήταν αντίθετοι στη δουλεία. Οι Πρωταγόρας, Αλκιδάμας, Ιππίας και άλλοι εκφράστηκαν κατά της δουλείας. Ο Ηράκλειτος πχ είπε ότι η δουλεία οφείλεται μόνο στους πολέμους και όχι στη φύση του ανθρώπου ή στους θεούς.

Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Αν δεν σου κάνει κόπο στείλε μου το χωρίο από τον Ηράκλειτο! :)
 

hack3r

Επιφανές μέλος

Ο Τόλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών και επαγγέλεται Μηχανικός λογισμικού . Έχει γράψει 8,738 μηνύματα.
Όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες έχουν ένα βασικό πρόβλημα. Τον υπερπληθυσμό. Κάθε γεωγραφική περιοχή στην οποία ζει μια ανθρώπινη κοινωνία μπορεί να υποστηρίξει διατροφικά μόνο έναν συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό ατόμων, ο οποίος εξαρτάται από τις γεωγραφικές συνθήκες της περιοχής και το τεχνολογικό επίπεδο της κοινωνίας. Καθώς οι άνθρωποι συνεχίζουν να αναπαράγονται μόλις ο αριθμός ξεπεράσει αυτό το όριο θα αρχίσουν να δημιουργούνται προβλήματα από την έλλειψη τροφής. Κάποιοι δηλαδή θα αρχίσουν να πεινάνε και αυτό θα δημιουργήσει ένοπλες συγκρούσεις και αστάθεια. Έτσι λοιπόν πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος ελέγχου του πληθυσμού. Ο φυσικός τρόπος είναι συνήθως ο θάνατος από ασιτία ή η εξάπλωση κάποιες επιδημίας, αλλά επειδή μια επιδημία μπορεί να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις ο άνθρωπος στράφηκε από νωρίς σε τεχνητούς τρόπους ελέγχου του πληθυσμού κατά κύριο λόγο μέσο του πολέμου και της δουλείας.

Η δουλεία είναι ένας αρκετά αποτελεσματικός τρόπος να λυθεί το πρόβλημα, καθώς ο δούλος είναι ένας άνθρωπος που ζει λίγο, καταναλώνει λίγο και για όλη την διάρκεια της σύντομης συνήθως ζωής του παράγει πολύ περισσότερα σε σχέση με αυτά που καταναλώνει. Καθώς οι δούλοι είχαν πολύ μεγαλύτερο ρυθμό θνησιμότητας από τους ελεύθερους ανθρώπους ο θεσμός καθιερώθηκε σαν τρόπος να τόσο ελέγχου του πληθυσμού, αλλά και εξασφάλισης των εργατικών χεριών που χρειάζονταν για την υποστήριξη των αναγκών της υπόλοιπης κοινωνίας. Ας μην ξεχνάνε ότι στο παρελθόν, δεν είχαμε μηχανές και έτσι η παραγωγικότητα μας ήταν πολύ περιορισμένη και ως εκ τούτου όλα τα αγαθά πολύ ακριβά. Υπήρχε δηλαδή μικρή προσφορά αγαθών και μεγάλη ζήτηση και συνεπώς είναι πολύ λογικό να δημιουργηθεί ένα σύστημα όπου κάποιοι άνθρωποι εξαναγκάζονται να καταναλώνουν πολύ λίγα, ενώ παράγουν πολύ.

Η ουσιαστική μείωση και εν τέλη η κατάργηση της δουλείας έγινε μετά την βιομηχανική επανάσταση, όταν δηλαδή ο κόσμος άρχισε να χρησιμοποιεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τις μηχανές. Η πολύ υψηλή παραγωγικότητα που δημιούργησε η βιομηχανοποίηση των μηχανών έκανε την δουλεία ασύμφορη, καθώς πλέον ήταν πολύ προτιμότερο ο δούλος να πληρώνεται έτσι ώστε να μπορεί να καταναλώνει, ώστε να αυξάνει της ζήτηση για τα αγαθά τα οποία ήταν πλέον ευρέως διαθέσιμα. Περάσαμε δηλαδή στο μοντέλο της καταναλωτικής οικονομίας.

Το θέμα δηλαδή ήταν πάντα οικονομικό και όχι ηθικό και αυτός είναι και ο λόγος που η δουλεία κάλλιστα μπορεί να επιστρέψει αν ξαναδημιουργηθούν οι ίδιες συνθήκες στον πλανήτη. Αυτό μπορούμε επίσης να το διαπιστώσουμε αν κοιτάξουμε τους τομείς στους οποίους συνεχίζει να υπάρχει δουλεία ακόμη. Αυτό συμβαίνει είτε μέσω της παιδικής δουλείας σε κάποιες χώρες του τρίτου κόσμου, είτε μέσω των sex slaves. Ουσιαστικά η δουλεία θα εκλείψει εντελώς όταν θα έχουμε ρομπότ που θα μπορούν να προσφέρουν σεξουαλικές υπηρεσίες ίδιες ή ανώτερες από αυτές μια γυναίκας sex slave και όλο το κομμάτι του traficking θα είναι πλέον οικονομικά ασύμφορο.
 

EvanescenceQ

Περιβόητο μέλος

Η EvanescenceQ αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 6,305 μηνύματα.
Μπορεί η δουλεία να καταργήθηκε επίσημα από τις περισσότερες χώρες πριν από 150 χρόνια, αλλά η εξαναγκαστική εργασία, το εμπόριο ανθρώπων και η εκμετάλλευση καλά κρατούν.Σύμφωνα με τo Walk Free Foundation, βασικό χαρακτηριστικό των νέων μορφών δουλείας είναι ότι πρόκειται για σχέσεις που λειτουργούν στη βάση του καταγκασμού και της εκμετάλλευσης και από τις οποίες οι άνθρωποι δεν μπορούν να ξεφύγουν λόγω φόβου ή απειλών που δέχονται ή κατάχρησης εξουσίας που υφίστανται. Έτσι ο όρος «σύγχρονη δουλεία» εκφράζει μια σειρά από πολύπλοκες σχέσεις υποταγής και εκμετάλλευσης, όπως η εμπορία ανθρώπων, η καταναγκαστική εργασία ή ακόμη και οι αναγκαστικοί γάμοι. Τα όρια βέβαια μεταξύ του τι αποτελεί « δουλεία» και τι όχι, μπορει να είναι δυσδιάκριτα.


 

Zukov

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο Zukov αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 292 μηνύματα.

Aura

Πολύ δραστήριο μέλος

Η Aura αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 1,166 μηνύματα.
Στην αρχαία Ελλάδα φαντάζομαι πως ήταν απόλυτα εξοικειωμένοι με την δουλεία. Όπως και σήμερα θεωρούμε φυσιολογικά πολλά πράγματα στην κοινωνία, έτσι και τότε η δουλεία θεωρούνταν απόλυτα φυσιολογική. Μέρος της κοινωνίας. Πολλοί φιλόσοφοι μάλιστα όπως ο Αριστοτέλης θεωρούσαν απαραίτητη τη δουλεία και βάση στην οποία στηρίζοταν η αθηναϊκή δημοκρατία. Οι δούλοι ήταν υπεύθυνοι για όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες μιας αρχαίας κοινωνίας, όπως στην αρχαία Αθήνα. Εξάλλου, οι ελεύθεροι πολίτες έπρεπε να ασχολούνται μόνο με τα κοινά και να μην τους απασχολεί τίποτα άλλο. Έτσι τα υπόλοιπα τα αναλάμβαναν οι γυναίκες εντός σπιτιού και οι δούλοι εκτός, οι οποίοι ήταν κάτι σαν κινητά αντικείμενα.
Πάντως υπήρχαν και διάφοροι φιλόσοφοι και σοφιστές που ήταν αντίθετοι στη δουλεία. Οι Πρωταγόρας, Αλκιδάμας, Ιππίας και άλλοι εκφράστηκαν κατά της δουλείας. Ο Ηράκλειτος πχ είπε ότι η δουλεία οφείλεται μόνο στους πολέμους και όχι στη φύση του ανθρώπου ή στους θεούς.
Γενικά ήταν πιο ρατσιστές εγώ πιστεύω, δηλαδή δεν λέγανε ''τους έχουμε ανάγκη'' και κάποιοι αναγκαστικά θα είναι δούλοι, έλεγαν γεννήθηκαν δούλοι , άρα τους αξίζει αυτό, ότι κάθε ένας γίνεται αυτό που είναι να το πω και αυτό είναι και κάτι καλό . Εκτός αν αυτό προέκυπτε από την πρακτική ανάγκη τους για αυτά και κάπως έπρεπε να το δικαιολογήσουν .
 

harry akritas

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο harry akritas αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,881 μηνύματα.
Γενικά ήταν πιο ρατσιστές εγώ πιστεύω, δηλαδή δεν λέγανε ''τους έχουμε ανάγκη'' και κάποιοι αναγκαστικά θα είναι δούλοι, έλεγαν γεννήθηκαν δούλοι , άρα τους αξίζει αυτό, ότι κάθε ένας γίνεται αυτό που είναι να το πω και αυτό είναι και κάτι καλό . Εκτός αν αυτό προέκυπτε από την πρακτική ανάγκη τους για αυτά και κάπως έπρεπε να το δικαιολογήσουν .

Δεν είμαι σίγουρος, καθώς στις περισσότερες πόλεις οι δούλοι προέρχονταν από τον πόλεμο και τους κατακτημένους λαούς. Δηλαδή κάποιος μπορούσε να μετατραπεί σε δούλο ενώ γεννήθηκε ελεύθερος. Γενικά υπήρχε η αντίληψη ότι όποιος δεν είναι πολίτης της πόλης-κράτους δεν δικαιούται τα πολιτικά προνόμια που αυτή προσφέρει, γι’ αυτό και είναι δούλος. Και μετά αυτό θα μεταφερθεί στους απογόνους των δούλων, ώστε να υπάρχει η αναπλήρωση του ανθρώπινου δυναμικού για τις παραγωγικές εργασίες της κοινωνίας και το νοικοκυριό.
 

klean

Διάσημο μέλος

Ο Κλεάνθης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Φοιτητής/τρια . Έχει γράψει 3,462 μηνύματα.
Όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες έχουν ένα βασικό πρόβλημα. Τον υπερπληθυσμό. Κάθε γεωγραφική περιοχή στην οποία ζει μια ανθρώπινη κοινωνία μπορεί να υποστηρίξει διατροφικά μόνο έναν συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό ατόμων, ο οποίος εξαρτάται από τις γεωγραφικές συνθήκες της περιοχής και το τεχνολογικό επίπεδο της κοινωνίας. Καθώς οι άνθρωποι συνεχίζουν να αναπαράγονται μόλις ο αριθμός ξεπεράσει αυτό το όριο θα αρχίσουν να δημιουργούνται προβλήματα από την έλλειψη τροφής. Κάποιοι δηλαδή θα αρχίσουν να πεινάνε και αυτό θα δημιουργήσει ένοπλες συγκρούσεις και αστάθεια. Έτσι λοιπόν πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος ελέγχου του πληθυσμού. Ο φυσικός τρόπος είναι συνήθως ο θάνατος από ασιτία ή η εξάπλωση κάποιες επιδημίας, αλλά επειδή μια επιδημία μπορεί να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις ο άνθρωπος στράφηκε από νωρίς σε τεχνητούς τρόπους ελέγχου του πληθυσμού κατά κύριο λόγο μέσο του πολέμου και της δουλείας.

Η δουλεία είναι ένας αρκετά αποτελεσματικός τρόπος να λυθεί το πρόβλημα, καθώς ο δούλος είναι ένας άνθρωπος που ζει λίγο, καταναλώνει λίγο και για όλη την διάρκεια της σύντομης συνήθως ζωής του παράγει πολύ περισσότερα σε σχέση με αυτά που καταναλώνει. Καθώς οι δούλοι είχαν πολύ μεγαλύτερο ρυθμό θνησιμότητας από τους ελεύθερους ανθρώπους ο θεσμός καθιερώθηκε σαν τρόπος να τόσο ελέγχου του πληθυσμού, αλλά και εξασφάλισης των εργατικών χεριών που χρειάζονταν για την υποστήριξη των αναγκών της υπόλοιπης κοινωνίας. Ας μην ξεχνάνε ότι στο παρελθόν, δεν είχαμε μηχανές και έτσι η παραγωγικότητα μας ήταν πολύ περιορισμένη και ως εκ τούτου όλα τα αγαθά πολύ ακριβά. Υπήρχε δηλαδή μικρή προσφορά αγαθών και μεγάλη ζήτηση και συνεπώς είναι πολύ λογικό να δημιουργηθεί ένα σύστημα όπου κάποιοι άνθρωποι εξαναγκάζονται να καταναλώνουν πολύ λίγα, ενώ παράγουν πολύ.

Η ουσιαστική μείωση και εν τέλη η κατάργηση της δουλείας έγινε μετά την βιομηχανική επανάσταση, όταν δηλαδή ο κόσμος άρχισε να χρησιμοποιεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τις μηχανές. Η πολύ υψηλή παραγωγικότητα που δημιούργησε η βιομηχανοποίηση των μηχανών έκανε την δουλεία ασύμφορη, καθώς πλέον ήταν πολύ προτιμότερο ο δούλος να πληρώνεται έτσι ώστε να μπορεί να καταναλώνει, ώστε να αυξάνει της ζήτηση για τα αγαθά τα οποία ήταν πλέον ευρέως διαθέσιμα. Περάσαμε δηλαδή στο μοντέλο της καταναλωτικής οικονομίας.

Το θέμα δηλαδή ήταν πάντα οικονομικό και όχι ηθικό και αυτός είναι και ο λόγος που η δουλεία κάλλιστα μπορεί να επιστρέψει αν ξαναδημιουργηθούν οι ίδιες συνθήκες στον πλανήτη. Αυτό μπορούμε επίσης να το διαπιστώσουμε αν κοιτάξουμε τους τομείς στους οποίους συνεχίζει να υπάρχει δουλεία ακόμη. Αυτό συμβαίνει είτε μέσω της παιδικής δουλείας σε κάποιες χώρες του τρίτου κόσμου, είτε μέσω των sex slaves. Ουσιαστικά η δουλεία θα εκλείψει εντελώς όταν θα έχουμε ρομπότ που θα μπορούν να προσφέρουν σεξουαλικές υπηρεσίες ίδιες ή ανώτερες από αυτές μια γυναίκας sex slave και όλο το κομμάτι του traficking θα είναι πλέον οικονομικά ασύμφορο.
4 παράγραφοι πηχτής αντιεπιστημονικής βλακείας που ολοκληρώνονται με sex slaves (sic).
 

hack3r

Επιφανές μέλος

Ο Τόλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών και επαγγέλεται Μηχανικός λογισμικού . Έχει γράψει 8,738 μηνύματα.
4 παράγραφοι πηχτής αντιεπιστημονικής βλακείας που ολοκληρώνονται με sex slaves (sic).

Για να το λες μάλλον κάτι θα ξέρεις εσύ από αντιεπιστημονικές βλακείες και sex slaves. ;)

Μπορει οι AI overlords να μας κανουν ολους σκλαβους λογω της ταπεινης νοημοσυνης μας μπροστα τους

Είναι δίκαιο και θα γίνει πράξη.
 

hack3r

Επιφανές μέλος

Ο Τόλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών και επαγγέλεται Μηχανικός λογισμικού . Έχει γράψει 8,738 μηνύματα.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top