Τα πιο ωραία βιβλία με θέμα την Αρχαία Ελλάδα, Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Όντως με καλυψες, και σε ευχαριστώ πολύ που έκατσες και το έγραψες όλο αυτό. Πολύ ενδιαφέρον να βλέπω το δικό σας pov, μιας και στον χώρο μου έχουμε συνηθίσει να κρίνουμε βάσει "βιολογίας".
Άρα, με λίγα λόγια, ακόμη και αν υπάρχουν πολλά κοινά μεταξύ των υλικών αγαθών και ενδυματολογίας μεταξύ Μυκηναίων και Μινωιτών, μέχρι να έχουμε σολιντ στοιχεία, δεν παίρνουμε τίποτα for granted, μιας και όντως μιλάμε για 4.000 χρόνια πριν.
Πολύ σωστά. Χαρά μου ήταν! Ένας προϊστορικός αρχαιολόγος σίγουρα θα σου έδινε ακόμη περισσότερα στοιχεία.
Για τα χάλκινα γλυπτά που λες έπαθα μια πλάκα όταν είδα τόσο μεγάλη συλλογή στο αρχαιολογικό μουσείο Πειραιά. Αλλα σίγουρα αυτά αποτελούν το 1% του πραγματικού αριθμού που υπήρξαν....
Ω ναι, αυτή είναι η εξαίρεση πράγματι. Τα χάλκινα του Πειραιά είναι πραγματικά μοναδικά. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν όλα τα γνωστά σωζόμενα χάλκινα έχουν βρεθεί στη θάλασσα, συνήθως σε ναυάγια. Πειραιάς, Δίας και Τζόκευ του Αρτεμισίου, Έφηβος των Αντικυθήρων, Πολεμιστές του Riace (Ρήγιο) της Ιταλίας. Στην πραγματικότητα είμαστε τυχεροί που όλα αυτά τα γλυπτά βυθίστηκαν και δεν έφτασαν στον προορισμό τους, γιατί αν έφταναν, σε κάποια φάση θα τα έλιωναν και θα τα χάναμε... Είναι αυτό που λέμε σαν αστείο εμείς οι αρχαιολόγοι, ότι η ατυχία και η καταστροφή των αρχαίων είναι ευλογία για εμάς (βλέπε Πομπηία) :P
Οι Ρωμαίοι να ναι καλά που ήταν οι μεγαλύτεροι fanboys του ελληνικού πολιτισμού και πήραν την σκυτάλη να διασώσουν πράγματα. Γενικά η Ιταλία είναι ένα οφθαλμολουτρο για λάτρες της τέχνης. Και τα έργα και η τεχνη της αναγέννησης ήταν το κάτι άλλο...

Πράγματι, ισχύει αυτό για τους Ρωμαίους, αν και οι προθέσεις δεν ήταν πάντοτε τόσο αγαθές. Πολλά ελληνικά γλυπτά εισέρρευσαν στην Ιταλία ως λάφυρα μετά την κατάκτηση του ελληνικού χώρου τον 2ο αιώνα π.Χ., ήταν επί της ουσίας κλοπιμαία... Αλλά εν συνεχεία όντως προσελάμβαναν και Έλληνες γλύπτες και επεδείκνυαν ας πούμε υγιή θαυμασμό!
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
βλέπε Πομπηία
Η Πομπηία πάει σε άλλο επίπεδο πιστεύω, δεν είναι μια "κατεστραμμένη" πόλη, είναι κυριολεκτικά μια πόλη που πάγωσε στον χρόνο. Σίγουρα θα την επισκεφτώ την επόμενη φορά που βρεθώ στους γείτονες.
Πάντως, άλλες ρωμαϊκές πόλεις που σώθηκαν έτσι σε μεγάλο βαθμό υπάρχουν και στην Τυνησία νομίζω.
Πολλά ελληνικά γλυπτά εισέρρευσαν στην Ιταλία ως λάφυρα
Τουλάχιστον δεν σήκωσαν τον μισό Παρθενώνα, και στην τελική συνέχισαν την κουλτούρα. Οι άλλοι που μας τα καβατζωσαν για να στολίζουν τις βίλες και τα μουσεία τους είναι το πρόβλημα.
σωζόμενα χάλκινα έχουν βρεθεί στη θάλασσα, συνήθως σε ναυάγια
Έχεις πολύ δίκιο, δεν το είχα σκεφτεί έτσι. Θυμάμαι που είδα φωτογραφίες από το βυθισμένο άγαλμα του γιου της Κλεοπάτρας φιλοπατωρ, το οποίο βρέθηκε άθικτο. Επέζησε από τον σεισμό που βύθισε το νησάκι αντιροδος που βρισκόταν τα ανάκτορα της και τσουπ.

Σκέψου πόσα κρύβονται κάτω στο Αιγαίο δηλαδή....ουαου.
 

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Η Πομπηία πάει σε άλλο επίπεδο πιστεύω, δεν είναι μια "κατεστραμμένη" πόλη, είναι κυριολεκτικά μια πόλη που πάγωσε στον χρόνο. Σίγουρα θα την επισκεφτώ την επόμενη φορά που βρεθώ στους γείτονες.
Πάντως, άλλες ρωμαϊκές πόλεις που σώθηκαν έτσι σε μεγάλο βαθμό υπάρχουν και στην Τυνησία νομίζω.
Σου το εύχομαι να την επισκεφθείς, κι εγώ την έχω απωθημένο... Βλ. και την δική μας 'Πομπηία', το προϊστορικό Ακρωτήρι στη Σαντορίνη, παρόμοια περίπτωση, αλλά φυσικά λιγότερο εντυπωσιακό.
Σωστά, στην Τυνησία, αλλά και τη Λιβύη (π.χ. Μεγάλη Λέπτις). Αλλά σίγουρα δεν συγκρίνονται με την Πομπηία, η οποία, όπως σωστά λες, πάγωσε στον χρόνο! Οι ρωμαϊκές πόλεις είναι κατά γενική ομολογία 'ανθεκτικές' χάρη στο τούβλο, το οποίο οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν κατά κόρον και αποδεικνύεται πολύ ανθεκτικό.
Τουλάχιστον δεν σήκωσαν τον μισό Παρθενώνα, και στην τελική συνέχισαν την κουλτούρα. Οι άλλοι που μας τα καβατζωσαν για να στολίζουν τις βίλες και τα μουσεία τους είναι το πρόβλημα.
Ναι, για να είμαστε πολύ ειλικρινείς, το έκαναν αυτό σε κάποιες περιστάσεις. Κυρίως αμέσως μετά την κατάκτηση της Ελλάδας, αλλά και αργότερα, πιο σποραδικά, με την αφαίρεση ας πούμε αρχιτεκτονικών μελών (κιόνων κυρίως). Τέτοια είναι η περίπτωση των Στύλων του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα, από όπου αφαιρέθηκαν κίονες από τον Σύλλα για να στολίσει ναό στη Ρώμη. Αλλά αυτές είναι κυρίως περιπτώσεις που συνδέονται με καταστροφές και επιδρομές. Οι Ρωμαίοι στην πραγματικότητα εμπνέστηκαν από την ελληνική τέχνη για την δικη τους, στην οποία όμως έδωσαν άλλο νόημα. Ενώ η ελληνική τέχνη αποσκοπεί κυρίως στην αφήγηση μυθικών γεγονότων και στην εξύμνηση των θεών, η ρωμαϊκή μιλάει για πραγματικά γεγονότα (μάχες, θριάμβους, ευεργεσίες αυτοκρατόρων) και έχει περισσότερο δοξαστικό και συνάμα διακοσμητικό χαρακτήρα.
Έχεις πολύ δίκιο, δεν το είχα σκεφτεί έτσι. Θυμάμαι που είδα φωτογραφίες από το βυθισμένο άγαλμα του γιου της Κλεοπάτρας φιλοπατωρ, το οποίο βρέθηκε άθικτο. Επέζησε από τον σεισμό που βύθισε το νησάκι αντιροδος που βρισκόταν τα ανάκτορα της και τσουπ.

Σκέψου πόσα κρύβονται κάτω στο Αιγαίο δηλαδή....ουαου.
Ω ναι, άπειρα... Το Αιγαίο είναι όντως γεμάτο ναυάγια, κυρίως βέβαια με φορτίο εμπορικών αμφορέων για τη διακίνηση κρασιού, λαδιού κλπ.
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
Οι ρωμαϊκές πόλεις είναι κατά γενική ομολογία 'ανθεκτικές' χάρη στο τούβλο, το οποίο οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν κατά κόρον και αποδεικνύεται πολύ ανθεκτικό.

Εδώ ακόμη και οι τεράστιες πόρτες στο κέντρο της Ρώμης που έχουν από την αρχαιότητα ακόμη είναι μια χαρά.
Ξερανε τι έφτιαχναν. Μετά ήρθαμε εμείς οι "μορφωμένοι" και σπάει το ξύλο σε 10 χρόνια. Τρομάρα μας🤣

Ω ναι, άπειρα... Το Αιγαίο είναι όντως γεμάτο ναυάγια, κυρίως βέβαια με φορτίο εμπορικών αμφορέων για τη διακίνηση κρασιού, λαδιού κλπ
Εδώ δεν μπορούν καλά καλά να συντηρήσουν αρχαιολογικά τα artifacts που βρίσκονται στο έδαφος, σιγά μην κάτσουν να ασχοληθούν πολύ με την θάλασσα 😢...
 

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Εδώ ακόμη και οι τεράστιες πόρτες στο κέντρο της Ρώμης που έχουν από την αρχαιότητα ακόμη είναι μια χαρά.
Ξερανε τι έφτιαχναν. Μετά ήρθαμε εμείς οι "μορφωμένοι" και σπάει το ξύλο σε 10 χρόνια. Τρομάρα μας🤣
Αχ, πόσο σωστό όμως αυτό...

Εδώ δεν μπορούν καλά καλά να συντηρήσουν αρχαιολογικά τα artifacts που βρίσκονται στο έδαφος, σιγά μην κάτσουν να ασχοληθούν πολύ με την θάλασσα 😢...
Πικρή αλήθεια. Για να καταλάβεις, υπάρχει μόνο μία υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού για τις ενάλιες (υποθαλάσσιες δηλαδή) αρχαιότητες σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχει βέβαια και πολύ περιορισμένο εξειδικευμένο προσωπικό (και αρχαιολόγοι που μπορούν να κάνουν καταδύσεις, αλλά και ειδικοί συντηρητές όπως λες).
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
και αρχαιολόγοι που μπορούν να κάνουν καταδύσεις
Μόνο και μόνο από αυτό δυσχεραίνει πολύ το πράγμα, δύσκολο σπορ αυτό.
Αλλά φαντάσου πόσο τέλειο πρέπει να είναι...
Ήμαστε λίγο κακομαθημένοι οι Έλληνες. Ο μόνος λαός που κάθε πόλη του έχει αρχαιότητες και το θεωρούμε δεδομένο. Βλέπουμε αρχαίο θέατρο από το ίδιο θέατρο όπου έβλεπαν και οι πρόγονοι μας τόσα χρόνια πριν, και καθόμαστε στα ίδια μάρμαρα. Σε πιάνει μια υπαρξιακή κριση όταν το σκέφτεσαι αυτό.
 

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Μόνο και μόνο από αυτό δυσχεραίνει πολύ το πράγμα, δύσκολο σπορ αυτό.
Αλλά φαντάσου πόσο τέλειο πρέπει να είναι...
Έχω μία γνωστή που είναι ενάλια αρχαιολόγος. Δηλώνει πως είναι ταυτόχρονα συναρπαστικό και αγχωτικό ως εμπειρία. Απαιτείται όπως καταλαβαίνεις πολλή προσοχή.
Ήμαστε λίγο κακομαθημένοι οι Έλληνες. Ο μόνος λαός που κάθε πόλη του έχει αρχαιότητες και το θεωρούμε δεδομένο. Βλέπουμε αρχαίο θέατρο από το ίδιο θέατρο όπου έβλεπαν και οι πρόγονοι μας τόσα χρόνια πριν, και καθόμαστε στα ίδια μάρμαρα. Σε πιάνει μια υπαρξιακή κριση όταν το σκέφτεσαι αυτό.
Πολύ σωστά το θέτεις. Το πιο προβληματικό όμως για εμένα είναι ότι υπερηφανευόμαστε για την καταγωγή μας σπό τους αρχαίους Έλληνες, ενώ στην ουσία είτε δεν γνωρίζουμε τίποτα ή λίγα και εν μέρει λανθασμένα στοιχεία για αυτούς, είτε οι αρχαιότητες στην πράξη θεωρούνται δεδομένες, όπως λες, ή αδιάφορες. Ο Έλληνας αισθάνομαι ότι βαριέται τα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
και αγχωτικό ως εμπειρία. Απαιτείται όπως καταλαβαίνεις πολλή προσοχή.
Εννοείται, πολλά ατυχήματα έχουν γίνει και από πολύ έμπειρους δύτες.
Ο Έλληνας αισθάνομαι ότι βαριέται τα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Δεν διδάσκεται καλά ούτε από το σπίτι ούτε και από τα σχολεία. Πιστεύω οφείλεται και λίγο το γεγονός ότι λόγω τουρκοκρατίας και της προτεραιότητας της επιβίωσης και της επανάστασης, οι μεγάλες ανακαλύψεις έγιναν από πολλούς ξένους αρχαιολόγους (οι οποίοι σαφώς πήραν και "σουβενίρ" πίσω στους τόπους τους) που εν τέλει οδήγησε στο να μην συγκινεί την αντίληψη του ελληνικου κόσμου όσο θα έπρεπε.
Επίσης, σε αντίθεση με τους Αιγύπτιους, οι οποίοι παιρνουν πολύ σοβαρά την μελέτη της αρχαίας τους κουλτούρας, παρότι θρησκευτικά έχουν μακρά αλλάξει από αυτήν, εμείς παθαμε ότι έπαθαν και οι μεσοανατολιτες: οι αβρααμικες θρησκείες κατέστρεψαν πολλά artifacts και στοιχεία του αρχαίου πολιτισμού, και χάθηκαν για πάντα.

Οι ξένοι δείχνουν μεγαλύτερη συγκίνηση επειδή δεν ζουν σε χώρες με τόσο πλούσιες ιστορίες.
 

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Δεν διδάσκεται καλά ούτε από το σπίτι ούτε και από τα σχολεία.
Συμφωνώ απολύτως, ιδίως για την οικογένεια.
Πιστεύω οφείλεται και λίγο το γεγονός ότι λόγω τουρκοκρατίας και της προτεραιότητας της επιβίωσης και της επανάστασης, οι μεγάλες ανακαλύψεις έγιναν από πολλούς ξένους αρχαιολόγους (οι οποίοι σαφώς πήραν και "σουβενίρ" πίσω στους τόπους τους) που εν τέλει οδήγησε στο να μην συγκινεί την αντίληψη του ελληνικου κόσμου όσο θα έπρεπε.
Μέχρι και σήμερα οι Ξένες αρχαιολογικές σχολές (πολλές στον αριθμό) εκείνες που παράγουν το σπουδαιότερο αρχαιολογικό έργο και ιδίως εκείνες δημοσιεύουν κιόλας. Έχουν χρήματα, παράγουν έργο, προωθούν την επιστήμη.
Οι Εφορείες Αρχαιοτήτων αντιθέτως σκάβουν, για να το πω λαϊκά, και μετά τελείωσε η υπόθεση. Δεν μελετούν ό,τι βρίσκουν, δεν δημοσιεύουν τα αποτελέσματα (φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις). Ο μέσος αρχαιολόγος του Υπουργείου Πολιτισμού αναλώνεται στην γραφειοκρατία παρά στην επιστημονική δουλειά. Αυτή η κατάσταση καθρεπτίζει και την ευρύτερη πρόσληψη της αρχαιότητας από την κοινωνία. Δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε την αρχαιότητα, όταν οι προτεραιότητες, οι ανάγκες δεν μας αφήνουν.
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
Συμφωνώ απολύτως, ιδίως για την οικογένεια.

Μέχρι και σήμερα οι Ξένες αρχαιολογικές σχολές (πολλές στον αριθμό) εκείνες που παράγουν το σπουδαιότερο αρχαιολογικό έργο και ιδίως εκείνες δημοσιεύουν κιόλας. Έχουν χρήματα, παράγουν έργο, προωθούν την επιστήμη.
Οι Εφορείες Αρχαιοτήτων αντιθέτως σκάβουν, για να το πω λαϊκά, και μετά τελείωσε η υπόθεση. Δεν μελετούν ό,τι βρίσκουν, δεν δημοσιεύουν τα αποτελέσματα (φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις). Ο μέσος αρχαιολόγος του Υπουργείου Πολιτισμού αναλώνεται στην γραφειοκρατία παρά στην επιστημονική δουλειά. Αυτή η κατάσταση καθρεπτίζει και την ευρύτερη πρόσληψη της αρχαιότητας από την κοινωνία. Δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε την αρχαιότητα, όταν οι προτεραιότητες, οι ανάγκες δεν μας αφήνουν.
Τα είπες όλα.
Η έρευνα πρώτα απ' όλα θέλει λεφτά. Και δεν εννοώ μόνο το σκάψιμο,.όπως είπες, που αυτό γίνεται, σιγά τα ωα. Το θέμα είναι το μετά. Λεφτά για fancy τεχνικές μελέτης όπως ακτινογραφίες, μέτρηση co2, βιολόγοι παλαιοντολόγοι κτλ κτλ το ελληνικό δημόσιο δεν δίνει.
Και αυτό δεν ισχύει μόνο σε εσάς, δυστυχώς ισχύει παντού, και στις θετικές επιστήμες και στις υγείας. Λεφτά γιοκ. Ιδιαίτερα μηχανήματα γιοκ. Έχ, τότε πως θα χτίσεις ελληνική βιβλιογραφία;
Γι'αυτό ακόμη και σε εσάς για την εποχή αυτή, η 3/4 βιβλιογραφία σας είναι στα Αγγλικα ή μεταφρασμένη.
Κατάντια.
 

archaios19

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βαγγέλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών και επαγγέλλεται Αρχαιολόγος. Έχει γράψει 1.012 μηνύματα.
Τα είπες όλα.
Η έρευνα πρώτα απ' όλα θέλει λεφτά. Και δεν εννοώ μόνο το σκάψιμο,.όπως είπες, που αυτό γίνεται, σιγά τα ωα. Το θέμα είναι το μετά. Λεφτά για fancy τεχνικές μελέτης όπως ακτινογραφίες, μέτρηση co2, βιολόγοι παλαιοντολόγοι κτλ κτλ το ελληνικό δημόσιο δεν δίνει.
Και αυτό δεν ισχύει μόνο σε εσάς, δυστυχώς ισχύει παντού, και στις θετικές επιστήμες και στις υγείας. Λεφτά γιοκ. Ιδιαίτερα μηχανήματα γιοκ. Έχ, τότε πως θα χτίσεις ελληνική βιβλιογραφία;
Γι'αυτό ακόμη και σε εσάς για την εποχή αυτή, η 3/4 βιβλιογραφία σας είναι στα Αγγλικα ή μεταφρασμένη.
Κατάντια.
Ακριβώς έτσι. Εκεί φαίνεται πραγματικά, στην απουσία ελληνικής βιβλιογραφίας.
Αυτό που μας κάνει να προχωράμε νομίζω, ενώ γνωρίζουμε όλες αυτές τις συνθήκες, είναι η αγάπη για το αντικείμενο που γεννά και την ελπίδα ότι κάπως, κάποτε θα τα καταφέρουμε...
 

Grand Duchess

Περιβόητο μέλος

Η Grand Duchess αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλλεται Φοιτητής/τρια. Έχει γράψει 6.413 μηνύματα.
γνωρίζουμε όλες αυτές τις συνθήκες, είναι η αγάπη για το αντικείμενο που γεννά και την ελπίδα ότι κάπως, κάποτε θα τα καταφέρουμε...
Αααα και εσείς σαν και εμάς της υγείας χαχαχ.
Ας ελπίσουμε να καλυτερεύσουν κάπως τα πράγματα...
 

Λένω

Διάσημο μέλος

Η Λένω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 2.535 μηνύματα.
Για θεωρητικούς κοινωνικού συμβολαίου ( από Γκρότιους να ξεκινήσεις καλύτερα) έχει ένα αξιόλογο εισαγωγικό βιβλίο με τα βασικότερα σημεία ο Κιτρομηλιδης!
"Νεότερη Πολιτική Θεωρία" του Πασχάλη Κιτρομηλίδη (https://www.politeianet.gr/books/ch...i-bibliothiki-neoteri-politiki-theoria-238439)
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top