

Το βιβλίο αυτό είναι ΤΕΥΧΟΣ Β το έχει γράψει ο Κωνσταντίνος Καλούσης (ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΜΦΟΤΕΡΩΝ ΤΩΝ ΦΥΛΛΩΝ) εκδόθηκε στην Θεσσαλονίκη (ΕΚ ΤΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΥ Θ. Κ. ΗΡΑΚΛΕΙΔΟΥ και Σ/α Οδός Φραγκομαχαλά - Έναντι Βοσνάκ Χάνι)
Μάλιστα αναφέρει:
( Αδεία του Υπουργείου της Παιδείας Υπ αριθμ <αδύνατη η ανάγνωση> και ημερομηνία 12 Μαΐου 1894 Και εγκρίσει της ενταύθα Ιεράς Μητροπόλεως.).
Φυσικά το Υπ Παιδείας είναι το Οθωμανικό... πρόκειται για σχολικό βιβλία στην τουρκοκρατούμενη Θεσσαλονίκη.

το εξώφυλλο

Το οπισθόφυλλο.
Ότι μπόρεσα να διασώσω τα ενσωμάτωσα στο βιβλίο που το βιβλιοδέτησα εξ αρχής περισώζοντας τις σελίδες που ήταν διαλυμένες...

Βιβλιοδετημένο με δέρμα η διακόσμηση έγινε με πυρογράφο.

Η έγκριση από το Οθωμανικό υπουργείο Παιδείας και την Ι Μητρόπολη.


Έχει αρκετές εικόνες.... για σελιδοδείκτη βρήκα βρήκα στα παλιατζίδικα μια υφασμάτινη ούγια θρησκευτικών θεμάτων ....
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Το εργαλεία αυτό ονομάζεται "τεζάκι" είναι ο τόπος που γίνεται η ραφή του βιβλίου.

Αυτό είναι ένα τεζάκι ιδιοκατασκευή (κάπως έτσι είναι, ιδιοκατεσκευασμένα, είναι και τα δικά μου τεζάκια.... στον πληθυντικό διότι έχω και στο σπίτι μου αλλά και στο εξοχικό).

Εδώ βλέπουμε ένα τεζάκι για χρήση στο ποδάρι που λένε ..........

Εργασία στο τεζάκι (το τεζάκι αυτό είναι του εμπορείου).

Αυτό είναι ιδιοκατασκευή τεζάκι........ περίπου πήρατε μια ιδέα τι είναι το τεζάκι.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



όπως σ όλα τα εργαλεία υπάρχουν είδη του εμπορείου και ιδιοκατασκευές (προσωπικά έχω μια πρέσα αντίκα και μια ιδιοκατασκευή, παλαιότερα είχα και μια μεγάλη πρέσα από παλαιό ξυλουργείο, την οποία την διέλυσα και την πέταξα ... ήταν επικίνδυνη αν έπεφτε με σεισμό να προξενήσει σοβαρή ζημιά).

Υπάρχουν πρέσες παλιές πραγματικά κομψοτεχνήματα ..........

Αυτή είναι μια ιδιοκατασκευή πρέσα

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Μια τέτοια πρέσα έχω και εγώ (ιδιοκατασκευή)

Εδώ βλέπετε την εργασία που γίνεται σ αυτό το εργαλεία.

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Χειροκίνητο κοπτικό χαρτιών.

Χειροκίνητη μηχανή κοπής


Ηλεκτροκίνητη μηχανή κοπής.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Χρυσοτύπης διακοσμεί βιβλίο, τα εργαλεία που βλέπετε μπροστά σας είναι εργαλεία διακόσμησης.






Υπέροχα τέτοια εργαλεία υπάρχουν στο Άγιο Όρος....
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Α Το περαστό
Β Το καπάκι
Υπάρχει και η βιβλιοδεσία που κολλάς τα φύλλα και φυσικά η βιομηχανική βιβλιοδεσία που εκεί η όλη εργασία γίνεται από μηχανές.
Τα βιβλία που δένονται με ον Βυζαντινό τρόπο είναι δύσκολα στην αποθήκευσή τους σε βιβλιοθήκες είναι πιο ογκώδη.

Δέσιμο τετραδίων σε τόμο

Κατασκευή κεφαλαριών.

Δείτε την διαφορά ενός βυζαντινού (δεξιά) από ένα Ευρωπαικό (αριστερά) κεφαλάρι.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Εργασία μοναχού στο τεζάκι.


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Εδώ βλέπεις να γίνεται κόλλημα βιβλίου στην οριζόντια πρέσα στην κάτω φωτογραφία (επάνω βλέπεις ραμμένο βιβλίο, είναι δύο διαφορετικές βιβλιοδεσίες) οι πολύ μοντέρνοι βιβλιοδέτες για να μη μπαίνουν στην διαδικασία της ραφής και εκμεταλλευόμενοι την άγνοια σε αυτά τα ζητήματα του κόσμου εφαρμόζουν την πιο κάτω μέθοδο (όπως και να έχει το χειροποίητο κολλητό είναι καλύτερο από το βιομηχανοποιημένο κολλητό βιβλίο). Θα προσέξατε στην τελευταία φωτογραφία ένα πριόνι δεξιά με το πριόνι ο βιβλιοαμφιεστής έχει πριονίσει στην ράχη του βιβλίου τα αυλάκια που βλέπετε, πριόνισμα γίνεται και για να δημιουργηθούν αυλάκια όταν ράβουμε το βιβλίο, στο κολλητό χειροποίητο βιβλίο τα αυλάκια αυτά γίνονται για να εισχωρήσει η κόλλα.... στο βιομηχανικό κόλλημα δεν γίνεται πριόνισμα.


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Χρησιμοποιείται για την κοπή κυρίως μέχρι και 18σέλιδων τυπογραφικών.
Χειροκίνητα κοπτικά χαρτιών.

Το μαχαίρι κατεβαίνει με τον μοχλό.

Το μαχαίρι κατεβαίνει με το μοχλό που υπάρχει μπροστά (πιθανότατα είναι το πίσω μέρος μηχανής σαν την πιο πάνω φωτογραφία).








Το μαχαίρι κατεβαίνει με τον κυκλικό τροχό που βρίσκεται δεξιά (είναι η συνηθέστερη χειροκίνητη μηχανή με τον τροχό δεξιά).
Τα μηχανήματα αυτά είναι υπέροχα σήμερα όσοι έχουν τέτοια εργαλεία τα προσέχουν ιδιαίτερα διότι σπανίζουν τα ανταλλακτικά τους μιας και οι βιομηχανίες που τα έβγαλαν είναι του προηγούμενου αιώνα και έχουν κλείσει.
Τέτοια μηχανήματα υπάρχουν σε βιβλιοδετεία (δεν τα χρησιμοποιούν τα έχουν για ανάμνηση και διακόσμηση), σε χομπίστες βιβλιοδέτες, στο Άγιο Όρος έχω δει και σε σε σαλόνια σπιτιών σαν διακοσμητικά.
Όταν τα χρησιμοποιούσαν αν ήταν να κοπεί μικρή ποσότητα τα χρησιμοποιούσε ένας τεχνίτης, αλλιώς τα δούλευαν ζευγάρια, έμπειρων τεχνιτών διότι όποια απροσεξία ή κακή συνενόηση σήμαινε ακρωτηριασμό του τεχνίτη που ρύθμιζε το χαρτί που θα κοβόταν.
Το πιο πάνω ισχύει και για τις ηλεκτροκίνητες μηχανές, οι οποίες με τον καιρό χαλάνε και μπορεί να ανεβοκατεβαίνει ανεξέλεγκτα το μαχαίρι. Την δουλειά την κάνουν πάντα έμπειροι τεχνίτες.

Ηλεκτροκίνητη μηχανή κοπής. Υπάρχουν ακόμα πιο σύγχρονα μηχανήματα (αυτή απ ότι βλέπω κινείται με ηλεκτρισμό κατεβάζοντας τον μοχλό δεξιά) σήμερα αυτά γίνονται με ένα κουμπί ακόμα και το βάθος κοπής ρυθμίζεται με σύγχρονα μέσα.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



Όλα τα εργαλεία του τσαγκάρη είναι απαραίτητα στον βιβλιοδέτη, έτσι πολλοί ερασιτέχνες σταχωτές τα προμηθεύονται από καταστήματα στου Ψυρή ή σε παλαιοπωλεία.



Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Οι παλιοί σταχωτές χρησιμοποιούσαν ψαρόκολλα

Είχαν ένα τέτοιο σύστημα πάνω σε μια εστία, ο μεγάλος κουβάς είχε νερό στον μικρό έβαζαν την ψαρόκολλα που ήταν ένα στρογγυλό στερεό υλικό μεγέθους 50 πόντων και διαμέτρου 10-15 πόντους σαν ένα κουτσουράκι που καίμε στο τζάκι. Αυτό έλιωνε και το χρησιμοποιούσαν για να κολλάνε τα βιβλία ότι δεν χρησιμοποιείτο και έμενε στον μικρό κουβά το ξανά έλιωναν την επόμενη φορά με ότι έμεινε από το στρόγγυλο κόμματι.
Σήμερα την ψαρόκολλα δεν την χρησιμοποιούν οι βιβλιοδέτες αλλά οι κατασκευαστές παραδοσιακών μουσικών οργάνων. Και στην αγορά έχει αυτή την μορφή.

Σήμερα χρησιμοποιείται ρυζόκολλα και την αγοράζουν από καταστήματα με υλικά υποδηματοποιίας... είναι ένας χυλός που μοιάζει με γιαούρτι (λίγο πιο σκούρο).
Και κόλλα βιβλιοδεσίας

Την αγοράζεις από χρωματοπωλεία ή βιβλιοπωλεία.
Όποιοι κάνουν αφισοκόλληση και έχουν κόλλα σκόνη (πριν την αραίωση με νερό για την αφισοκόλληση) μπορούν να την χρησιμοποιήσουν μαζί με ρυζόκολλα σε κάποια αναλογία, το μαθαίνεις εμπειρικά αυτό, κάνει την ρυζόκολλα πιο ισχυρή και πιο στέρεη (θα χρειαστεί πιθανά μεγαλύτερη ποσότητα νερού).
Επίσης πολλοί υπό αναλογία πάντα αναμιγνύουν ρυζόκολλα με κόλλα βιβλιοδεσίας κάνει το μίγμα πιο ισχυρό (αυτά τα πράγματα χρειάζονται δοκιμές).
Σε περιόδους δύσκολες πχ εξόριστοι, φυλακισμένοι χρησιμοποιούσαν λιωμένο βρασμένο μακαρόνι σαν μέσο συγκόλλησης και βιβλιοδεσίας. Δεν έχει τις ιδιότητες της κόλλας αλλά στην ανάγκη κάτι κάνει, θα πρέπει να πούμε ότι τέτοια συγκόλληση δημιουργεί μικροοργανισμούς με τον καιρό που τρώνε το λιωμένο μακαρόνι αλλά και το χαρτί του βιβλίου... το φαινόμενο αυτό παρατηρήθηκε και στην ψαρόκολλα (ίσως είναι ένας λόγος που σταμάτησε η χρήση της).
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


1. Αφαιρούμε το εμπρός και το πίσω καπάκι.
2. Βλέπουμε τι είδους τυπογραφικά έχει 4σέλιδα, 8σέλιδα 16σέλιδα ή και σπανιότερα 32σέλιδα
3. Πηγαίνουμε στο μεσαίο φύλλο του κάθε τυπογραφικού κόβουμε τα ράμματα και αποσπούμε το τυπογραφικό, στην συνέχεια το καθαρίζουμε από τις παλιές κόλλες. Την δουλειά αυτή κάνουμε σε όλα τα τυπογραφικά.
4. Παίρνουμε το κάθε τυπογραφικό και το ελέγχουμε αν έχει φθορές, αν έχει αποκαθιστούμε με ρυζόχαρτο την ζημιά. Συνήθως η ζημιά είναι εκεί που διπλώνουν τα δύο φύλλα. Κόβουμε μακρόστενες λουρίδες και τις κολλούμε.

Αν προσέξουμε την φωτογραφία αυτή ο ένας καλόγερος είναι στην πρέσα ενώ ο άλλος μπροστά του έχει μακρόστενες λουρίδες που κολλά στο φθαρμένο τυπογραφικό.
5. Αφού ξεραθεί η κόλα πριονίζουμε αυλάκια για να μπορεί να περνά η βελόνα κατά το ράψιμο.

Για την δημιουργία αυλακιών τοποθετούμε τα τυπογραφικά στην οριζόντια πρέσα και πριονίζουμε (συνήθως πέντε αυλάκια) για να μπορεί να διέλθει η βελόνα κατά την ραφή και να χωνευτεί το κάθετο νήμα....
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Στο Τεζάκι γίνεται η ραφή του βιβλίου.

Τα νήματα που χρησιμοποιούμαι:
Αν το βιβλίο είναι ογκώδες δεν χρησιμοποιούμε ποτέ τσαγκάρικο σπάγκο αλλά νάιλον λευκή κλωστή είναι αρκετά ισχυρή και συγκρατεί καλά τα τυπογραφικά.

Σε μικρά βιβλία χρησιμοποιείται ο τσαγκάρικος ψιλός σπάγκος, σχεδόν πάντα τον κερώνουμε.

Αυτός που φαίνεται στην φωτογραφία είναι πολύ χοντρός.
Σαν βελόνα χρησιμοποιούν βελόνα μεγάλη χωρίς μύτη

Οι κάθετοι σπάγκοι είναι πιο χοντροι τσαγκάρικοι σπάγκοι

Στην πρώτη φωτογραφία βλέπουμε να έχει χρησιμοποιηθεί νάιλον λευκή κλωστή και στην δεύτερη τσαγκάρικος ψιλός σπάγκος (προφανώς κερωμένος... το κέρωμα γίνεται σέρνοντας με δύναμη τον σπάγκο πάνω σε ένα κομμάτι κερί - όχι παραφίνης - καθαρό κερί, το βρίσκεις εύκολα υπάρχουν εκκλησίες που χρησιμοποιούν αγνό κερί ακόμα, αν όχι το αγοράζεις).


Όταν ολοκληρωθεί το ράψιμο των τυπογραφικών τότε κόβουμε τους κάθετους σπάγκους και από πάνω και από κάτω.

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Σε βιβλιοδετείο της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου αιώνα βρέθηκαν διακοσμημένα χαρτιά σχήματος 8,6Χ 14,5 εκ , υπήρχαν και οδηγίες σε αυτό το δειγματολόγιο για την παραγωγή και τη συσκευασία τους αντιγράφουμε τι έγραφε το δειγματολόγιο :
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Το δειγματολόγιο αυτό περιέχει περιζήτητα χρώματα και σχέδια. Μπορούμε φυσικά να κατασκευάσουμε και άλλους τύπους, σύμφωνα με τις υποδείξεις των αγοραστών.
ΣΧΕΔΙΑ
Οι μαρμαρόκολλες φτιάχνονται στο χέρι και γι αυτό ο αγοραστής μας δεν θα πρέπει να είναι απόλυτοι στα χρώματα ή τα σχέδια . Παρά τις προσπάθειές μας , δεν μπορούμε να εγγυηθούμε αψεγάδιαστη ομοιομορφία ούτε στις αποχρώσεις των φύλλων. Ούτε στον τύπο που ακολουθείται.
ΠΑΧΟΣ
Με δεδομένες τις αποκλίσεις του πάχους του ακατέργαστου χάρτου και επειδή τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στις μαρμαρογραφίες δεν έχουν το ίδιο βάρος, ακόμη κι στο ίδιο χαρτί, δεν είναι δυνατή η επίτευξη ομοιομορφίας πάχους.
ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ
Πλην άλλης ειδικής οδηγίας όλα αυτά τα χαρτιά παραδίδονται αδίπλωτα. Κάθε δεσμίδα περιτυλίγετε σε ένα καφέ χαρτί, σφραγισμένο με βουλοκέρι ή δυνατή κόλλα.
Κατά παραγγελία του πελάτη παραδίδουμε τα χαρτιά αυτά διπλωμένα σε 20 τετράδια των 24 ή 25 φύλλων, καθώς οι δεσμίδες είναι των 480 ή των 500 φύλλων. Γενικά η συσκευασία των διπλωμένων χαρτιών γίνεται ως εξής: το πρώτο και το τελευταίο φύλλο κάθε δεσμίδας τοποθετείται σ ένα κοινό καφέ γερό στρατσόχαρτο και τα υπόλοιπα 20 φύλλα της δεσμίδας πιάνονται με σπάγκο.
Οποιαδήποτε άλλη συσκευασία είναι δυνατόν να γίνει σύμφωνα με τις υποδείξεις των αγοραστών
Τα δείγματα κατατάσσονται σε 3 μεγάλες ενότητες και ονομάζονται «οθωμανικές». Πολλά από τα δείγματα συναντιούνται σαν εσώφυλλα σε καραμανλίδικα και ελληνικά βιβλία του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου αιώνα.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Συνημμένα
-
WIN_20180120_081725.JPG205,7 KB · Εμφανίσεις: 238
-
WIN_20180120_081711.JPG211,8 KB · Εμφανίσεις: 254
-
WIN_20180120_081659.JPG200,8 KB · Εμφανίσεις: 238
-
WIN_20180120_081638.JPG155,5 KB · Εμφανίσεις: 248
-
WIN_20180120_081626.JPG177,4 KB · Εμφανίσεις: 240
-
WIN_20180120_081619.JPG218,1 KB · Εμφανίσεις: 234
-
WIN_20180120_081545.JPG195 KB · Εμφανίσεις: 242
-
WIN_20180120_081536.JPG185,6 KB · Εμφανίσεις: 249


Σήμερα στο εμπόριο υπάρχουν πολύ καλόγουστες μαρμαρόκολλες, υπάρχουν και μερακλήδες που θέλουν να επιχρωματίζουν μόνοι τους τα χαρτιά. Η Μαρμαρόκολλα χρησιμοποιείται για για εσώφυλλο και για να ντυθεί το βιβλίο το καπάκι του.

Χρώματα λαδιού επιπλέουν στην επιφάνεια του νερού και μπορούν να φιλοτεχνηθούν και να αναμειχθούν ανάλογα με το μεράκι του τεχνίτη.

Πρόκειται για μια παλιά τεχνική που την ονομασία της την πήρε από τα ιδιαίτερα σχεδία που σχηματίζονται πάνω στο χαρτί, που θυμίζουν τα νερά πολύχρωμου μαρμάρου. Η μαρμαρογραφία είναι μία τεχνική που την επινόησαν οι Κινέζοι.

Η μαρμάρωση του χαρτιού
από την εγκυκλοπαίδεια του Ντιντερό (18ος αιώνας)

Το χρώμα λαδιού επιπλέει στο νερό. Με τη χρήση εργαλείων επιτρέπει τη δημιουργία πολύχρωμών σχηματισμών.

Χρώματα και αλευρόκολλα έτοιμα για να αρχίσει ο επιχρωματισμός






Δείγματα μαρμαρόκολλας (χαρτί marbre)







Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.



τα εσώφυλλα (μαρμαρόκολλες) έχουν κολληθεί πριν μπει το καπάκι εδώ βλέπετε ολοκληρωμένο το βιβλίο
Κόψιμο-ξάκρισμα: Σε ειδική κοπτική μηχανή γίνεται το κόψιμο των 3 πλευρών του βιβλίου. Το κόψιμο γίνεται για δύο λόγους. Πρώτον ευθυγραμμίζονται οι 3 πλευρές του βιβλίου και δεύτερον αποδεσμεύονται οι σελίδες του βιβλίου από τα διπλωμένα τυπογραφικά.

χειροκίνητη κοπτική μηχανή (λαιμητόμος).

Εδώ βλέπουμε να γίνεται ξάκρισμα του βιβλίου σε ηλεκτροκίνητη κοπτική μηχανή.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Αρχικά δίνουμε μια πρώτη σχηματοποίηση του βιβλίου να κυρτωθεί αρχικά δηλαδή η ράχη.

Το σφύρισμα γίνεται με σφυρί και σκοπό έχει την κύρτωση της ράχης και τη δημιουργία κατάλληλων υποδοχών, οι οποίες καλούνται λούκια, για το κάλυμμα, στις δύο άκρες της ράχης. Το σώμα του βιβλίου τοποθετείται σε ειδική για τον σκοπό αυτό πρέσα. Οι δύο επιφάνειες της πρέσας είναι λοξές έτσι, ώστε να σφίγγουν το βιβλίο περισσότερο από την πλευρά της ράχης. Η πρέσα τοποθετείται έτσι, ώστε ο βιβλιοδέτης να δουλεύει το σφυρί με κάθετες κινήσεις. Κατά τη διαδικασία αυτή, ο βιβλιοδέτης βοηθά τη μορφοποίηση της ράχης τραβώντας ελαφρά προς τα κάτω τα τυπογραφικά.

Στη συνέχεια, ειδικές μεταλλικές ή ξύλινες πλάκες προσαρμόζονται στην πρέσα. Η ράχη εξέχει τόσο από αυτές, όσο είναι και το βάθος που θα δημιουργηθεί για τα λούκια. Ο βιβλιοδέτης συνεχίζει το σφύρισμα μέχρι οι ράχες των τυπογραφικών να κυρτώσουν ομοιόμορφα. Οι ράχες των τυπογραφικών που βρίσκονται στην αρχή και στο τέλος του βιβλίου πρέπει να τσακίσουν κάθετα προς την επιφάνεια των τυπογραφικών. Όταν σχηματιστούν ξεκάθαρα τα λούκια, ο βιβλιοδέτης κόβει στις κατάλληλες διαστάσεις τα χαρτόνια που θα αποτελέσουν το κάλυμμα του βιβλίου.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 7 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Χρήστες Βρείτε παρόμοια
-
Τα παρακάτω 0 μέλη και 0 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα:Tα παρακάτω 19 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα:
-
Φορτώνει...
-
Το forum μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιστοποιήσει την εμπειρία σας.
Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, συναινείτε στη χρήση cookies στον περιηγητή σας.