Isiliel
Επιφανές μέλος


α. που βασίζεται στην πραγματικότητα και είναι σύμφωνο με αυτήν.
β. (φιλοσ.) που υπάρχει ανεξάρτητα από την ανθρώπινη συνείδηση.
(Τριανταφυλλίδης)
Εφʼ όσον κάθε τι που βιώνουμε φιλτράρεται μέσα από το κόσκινο της προσωπικής αντίληψης, υπάρχει άραγε οτιδήποτε πέρα από την (υποκειμενική) ατομική συνείδηση και τι θα μπορούσαμε να ορίσουμε τελικά ως αντικειμενική πραγματικότητα;
Τι υπάρχει όταν δεν υπάρχει κανείς για να το αντιληφθεί;
(Υπόσχομαι άλλη φορά να παίρνω το χάπι μου στην ώρα του...

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Rempeskes
Επιφανές μέλος


Δυστυχώς, η ερμηνεία της πραγματικότητα επηρεάζεται από την συνείδηση του παρατηρητή.αντικειμενική πραγματικότητα;
Το ποτήρι του καφέ μου έχει καλύτερη αντίληψη της πραγματικότητας, επειδή δεν μπορεί να την κρίνει.
Υγ. Αίσχος.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Isiliel
Επιφανές μέλος


Το θέμα μου;Υγ. Αίσχος.


Συμφωνώ, γι' αυτό και θεωρώ τον παραπάνω ορισμό του αντικειμενικού ανυπόστατο. Το ίδιο και το αντικειμενικό...Δυστυχώς, η ερμηνεία της πραγματικότητα επηρεάζεται από την συνείδηση του παρατηρητή.

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
kalypso
Περιβόητο μέλος


Έχω ωστόσο την αίσθηση, ότι δεν υφίσταται η έννοια του αντικειμενικού. Μόνο αν το εξετάσεις από την πλευρά που είπε ο Ρεμπεσκές- του φλυτζανιού του καφέ ή μιας γλάστρας, που βλέπουν τα γεγονότα ακριβώς όπως είναι και δεν τα φιλτράρουν ούτε τα αξιολογούν.
υ.γ. πωπω φαντάσου ότι τα μάρμαρα είναι τα μόνα που ξέρουν την αλήθεια για το τι έγινε στο παρελθόν

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


There are no facts, only interpretations. Friedrich Nietzsche
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
fantasmenos
Τιμώμενο Μέλος


Οτι ονομαζουμε κατι αντικειμενικα αληθες όταν οι ιδιοτητες που το χαρακτηριζουν δεν ειναι κατασκευασμα του μυαλου του παρατηρητη.
Τα πάντα είναι κατασκεύασμα του μυαλού του παρατηρητή-ανθρώπου...
Κατά τα άλλα συμφωνώ με rempeske και chimera.
Αυτό που λέμε αντικειμενικότητα είναι το κοινώς αποδεκτό. Ένας "τρελός" θα πει ότι η γη είναι ευθεία γραμμή. Αν και οι αποδείξεις για το αντίθετο είναι σε εμάς πειστικές, έχουν σαν αρχή και τέλος την δικιά μας υποκειμενική κρίση και αντίληψη. Ο "τρελός" τις θεωρεί μη πειστικές... Οπότε η αντίθετη άποψη όσο και αν αυτό φαίνεται σόφισμα υστερεί απλώς στον αριθμό των ανθρώπων που το δέχονται. Χρησιμοποιώ το ακραίο αυτό παράδειγμα γιατί αναφέρεται σε φαινόμενα των θετικών επιστημών τα οποία θεωρούνται απόλυτα. Η Isiliel έφτιαξε ένα ωραίο θέμα. Αν θεωρείται σαν υποκειμενική η πραγματικότητα των φυσικών φαινομένων τότε τι μπορούμε να πούμε για άλλα ζητήματα όπως ηθική και νόμοι;
Υ.Γ. Η υποστήριξη της υποκειμενικότητας όμως σε όλες τις εκφάνσεις της δημιουργεί το πρόβλημα του σχετικισμού παγίδα των υποστηρικτών της
σόρρυ για το μερικό off topic post
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Rempeskes
Επιφανές μέλος


Αν θεωρείται σαν υποκειμενική η πραγματικότητα των φυσικών φαινομένων τότε τι μπορούμε να πούμε για άλλα ζητήματα όπως ηθική και νόμοι;
...Holy F*ck?
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
fantasmenos
Τιμώμενο Μέλος


...Holy F*ck?
what?
edit: είναι προχωρημένη η ώρα, σόρρυ

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Γιατι.Τα πάντα είναι κατασκεύασμα του μυαλού του παρατηρητή-ανθρώπου...
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
@nt¤wnis|~|¤e
Δραστήριο μέλος


Το ζήτημα έχει ενδιαφέρον όταν αφορά ένα ευρύτερο σύνολο ανθρώπων. Μιλάμε για το όφελος της κοινωνίας, της κοινότητας. Η κάθε κοινότητα είναι ένας πολυσύνθετος ζωντανός οργανισμός που επιδιώκει, με περισσότερο ή λιγότερο αποτελεσματικό τρόπο, την επιβίωση και την ανάπτυξή του. Θα έλεγα ότι αυτή η επιδίωξη δεν ταυτίζεται εξ ορισμού με την αναζήτηση κάποιας «αντικειμενικής αλήθειας». Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι όταν, από κάποια "παιχνίδια της μοίρας", η δικαίωση ενός κατοίκου - του οποιουδήποτε κατοίκου - μπορεί να βλάψει είτε έναν άλλο πολύ ικανό και παραγωγικό κάτοικο, είτε να προκαλέσει ανεπιθύμητες αλυσιδωτές αντιδράσεις σε ένα μέρος της κοινότητας, είτε, γενικότερα, να ισοδυναμεί με το χάσιμο νέων ευκαιριών και δυνατοτήτων για την ευημερία της κοινότητας. Και εάν συνέβαιναν αυτά ή μερικά από αυτά, τότε τι σόι ανταμοιβή θα ήταν για το άτομο αυτό η δικαίωσή του;; Ή καλύτερα τι έχει μεγαλύτερη σημασία; Η ατομική δικαίωση ή το χάσιμο νέων δυνατοτήτων για ανάπτυξη και πρόοδο του συνόλου; Γενικότερα, το ζήτημα που τίθεται στο παρών thread δεν έχει εύκολες και έτοιμες απαντήσεις, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές, που ελλείψει δεδομένων, ό, τι και να πει κανείς τίθεται εν αμφιβόλω...
Το κάθε άτομο είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα και προσφέρει απ’ το δικό του πόστο, αλλά, κακά τα ψέματα, το ποιος είναι ικανότερος και παραγωγικότερος από κάποιον άλλο είναι συχνά ολοφάνερο – δεν είναι κακό αυτό, φυσικό είναι! Εγώ, πάντως, δε θα ήθελα να είμαι στη θέση κάποιου που το "άδικο" ή το "δίκιο" του θα γινόταν αιτία να μειωθεί η δύναμη της κοινότητας ή να χτυπηθούν άτομα μεγαλύτερης και αναμφισβήτητης αξίας με αποτέλεσμα να χαθούν ευκαιρίες ανάπτυξης! Σε αυτή την περίπτωση, είτε είχα δίκιο είτε άδικο είτε κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο, δεν θα ένιωθα και τόσο καλά…
Όταν, λοιπόν, το αληθινό εξισώνεται με το ωφέλιμο, τότε αυτό που έχει σημασία είναι η ποιότητα του οφέλους. Και οπωσδήποτε είναι ανώφελο όταν επιτρέπουμε στα λάθη, στις κακές εκτιμήσεις και γενικότερα στα ελαττώματά μας να αποδυναμώνουν το σύνολο. Με απλά λόγια: Ο κάθε άνθρωπος δεν έχει μόνο ελαττώματα, αλλά και προτερήματα. Όταν επικεντρωνόμαστε αποκλειστικά στα πρώτα, τότε δεν αφήνουμε τα τελευταία να αναπτυχθούν και να αποδώσουν καρπούς. Όταν δεν αφήνουμε τα πρώτα να μας αποδυναμώσουν, αλλά μαθαίνουμε από αυτά και γινόμαστε καλύτεροι, τότε το γεγονός αυτό προστίθεται στα προτερήματά μας και ωφελεί μελλοντικά και το σύνολο...
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Neraida
Επιφανές μέλος


Αυτό που λέμε αντικειμενικότητα είναι το κοινώς αποδεκτό. Ένας "τρελός" θα πει ότι η γη είναι ευθεία γραμμή. Αν και οι αποδείξεις για το αντίθετο είναι σε εμάς πειστικές, έχουν σαν αρχή και τέλος την δικιά μας υποκειμενική κρίση και αντίληψη. Ο "τρελός" τις θεωρεί μη πειστικές... Οπότε η αντίθετη άποψη όσο και αν αυτό φαίνεται σόφισμα υστερεί απλώς στον αριθμό των ανθρώπων που το δέχονται. Χρησιμοποιώ το ακραίο αυτό παράδειγμα γιατί αναφέρεται σε φαινόμενα των θετικών επιστημών τα οποία θεωρούνται απόλυτα. Η Isiliel έφτιαξε ένα ωραίο θέμα. Αν θεωρείται σαν υποκειμενική η πραγματικότητα των φυσικών φαινομένων τότε τι μπορούμε να πούμε για άλλα ζητήματα όπως ηθική και νόμοι;
Sorry, αλλα θεωρω οτι το σκεπτικο σου ειναι λιγο ακυρο..
Το λες και μονος σου..οι μεν εχουν αποδειξεις, οι δε θεωριες...οποτε ειναι πασιφανες τι ισχυει, ποιο ειναι κοινως αποδεκτο, ποια η αντικειμενικοτητα....δεν τιθεται θεμα αμφισβητησης..
Δεν ειναι δηλαδη απλα μια διαφορα στον αριθμο....
Περι Ηθικης το οποιο ειναι αρκετα κατατοπιστικο απο Βικιπαιδεια:
Ηθική είναι ο κλάδος της Φιλοσοφίας που ασχολείται με την εύρεση του τι είναι αποδεκτό και ορθό και τι ανάρμοστο και λανθασμένο. Η ηθική υπόκεινται σε μεταβολές που εξαρτώνται από την Κοινωνία στην οποία εφαρμόζεται. Έτσι, παράγοντες που επηρεάζουν το κοινωνικό σύνολο δύναται να επιφέρουν αλλαγές και στο σώμα της ηθικής.
Παράγοντες που αλληλεπιδρούν με την ηθική
Ενδεικτικά αναφέρουμε παράγοντες που μπορεί να επιδράσουν με την ηθική μίας κοινωνίας και αναφέρονται στο περιβάλλον με την ευρεία έννοια:Ακόμα και στο ίδιο περιβάλλον όμως η ηθική δεν παραμένει στατική αλλά εξελίσσεται όπως εξελίσσεται και η ίδια η κοινωνία. Στην αρχαία Ελλάδα για παράδειγμα, η χρήση δούλων ήταν ηθικά αποδεκτή στην σύγχρονη όμως εντελώς απαράδεκτη.
- Γεωγραφικό περιβάλλον: Η τοποθεσία μίας κοινωνίας επιδρά στις αξίες που υποστηρίζονται από την ηθική. Άλλο ηθικό προσανατολισμό έχει ένας μεσογειακός λαός από έναν της Βόρειας Ευρώπης.
- Τεχνολογικό περιβάλλον: Η τεχνολογία αναμφίβολα επηρεάζει την ηθική. Αρκεί να αναλογιστούμε τα τεχνολογικά επιτεύγματα της Βιοτεχνολογίας και της Κλωνοποίησης που απασχολούν αρκετά τους Δυτικούς πολιτισμούς. Σε μία πρωτόγονη φυλή της Αυστραλίας κώδικες ηθικής που αφορούν την κλωνοποίηση φυσικά δεν υφίστανται.
- Πολιτισμικό περιβάλλον: Αλλά και το πολιτισμικό περιβάλλον καθορίζει την ηθική μίας κοινωνίας. Οι κώδικες ηθικής που αφορούν τις κοινωνίες της Κίνας και της Ιαπωνίας είναι αντιδιαμετρικά αντίθετοι με αυτούς των Δυτικών κοινωνιών.
Αρκετοί θα υποστήριζαν ότι υπάρχουν μερικές ηθικές αρχές οι οποίες είναι παγκόσμιες. Πρόκειται για τις πολύ βασικές αρχές που αφορούν την ελευθερία και αρχές όπως αυτή που μας απαγορεύει να βλάπτουμε τους γύρω μας. Τέτοιου είδους βασικές ηθικές αρχές μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι είναι όντος παγκόσμιες και σχετίζονται με την ίδια την φύση του ανθρώπου και ισχύουν για κάθε μορφή κοινωνίας.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Isiliel
Επιφανές μέλος


Sorry, αλλα θεωρω οτι το σκεπτικο σου ειναι λιγο ακυρο..
Το λες και μονος σου..οι μεν εχουν αποδειξεις, οι δε θεωριες...οποτε ειναι πασιφανες τι ισχυει, ποιο ειναι κοινως αποδεκτο, ποια η αντικειμενικοτητα....δεν τιθεται θεμα αμφισβητησης..
Δεν ειναι δηλαδη απλα μια διαφορα στον αριθμο....
Νομίζω πως αυτό που λέει ο fantasmenos μέσα από το παράδειγμά του, είναι πως η αποδοχή της αντικειμενικότητας ενός πράγματος, γίνεται μονάχα μέσα από το υποκειμενικό φίλτρο του καθενός μας. Άρα, κάθε αντικειμενική παραδοχή, βασίζεται ξανά στην υποκειμενική κρίση.
Και για να συνεχίσω το ακραίο παράδειγμα του fantasmenou, έχεις δει εσύ από απόσταση τη γη ώστε να ξέρεις αν είναι στρογγυλή ή όχι;
Όχι βέβαια.
Αυτό που κάνεις είναι να αποδέχεσαι μέσω της υποκειμενικής σου κρίσης ότι οι αποδείξεις που σου έδωσαν είναι αληθινές αφού ικανοποιούν την κρίση σου η οποία συγκρινόμενη με την κρίση της πλειοψηφίας είναι ταυτόσημη. Για τον τρελλό του παραδείγματος όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Για τη δική του υποκειμενική κρίση, οι αποδείξεις δεν ευσταθούν. Πιθανότατα κάπου στον κόσμο υπάρχει και ένας δεύτερος τρελλός (ή και μερικοί ακόμα) που εστερνίζεται την ίδια άποψη κι έτσι γεννιέται ένα ιδεολογικό ρεύμα που υστερεί από το πρώτο μόνο αριθμητικά. Όπως είπε όμως και ο fantasmenos τα φαινόμενα που εξετάζονται από τις θετικές επιστήμες θεωρούνται απόλυτα. Αν μεταφέρουμε το παράδειγμα σε πιο σχετικές έννοιες, εκεί τα πράγματα θολώνουν... Τα πάντα παρ' όλ' αυτά υπόκεινται σε αμφισβήτιση κι αυτό πιστεύω θα το βεβαίωνε ακόμα κι ένας επιστήμονας των θετικών επιστημών.

Υ.γ. Η λέξη άκυρο μου θύμησε ψήφους και χαλάστηκα. Όπως χάλαστηκα και με την πρώτη πρόταση του άρθρου της Βίκης η οποία μάλιστα αναιρείται από το ίδιο το κείμενο παρακάτω.

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Neraida
Επιφανές μέλος


Τα πάντα παρ' όλ' αυτά υπόκεινται σε αμφισβήτιση κι αυτό πιστεύω θα το βεβαίωνε ακόμα κι ένας επιστήμονας των θετικών επιστημών.![]()
Ακομα πχ. και το οτι η Γη ειναι στρογγυλη και οχι επιπεδη...?
Και επιμενω οτι αλλο να υπαρχουν αποδειξεις και αλλο να μιλαμε βασει θεωριων....
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.


Προφανώς στη μέση της εθνικής οδού δεν υπάρχει ενα ντουβάρι όμως αυτό αντικειμενικά ισχύει μόνο γιατί η συντριπτικη πλειοψηφία, αν όχι όλοι οι οδηγοί περνάνε απο τοσημειο όπου ενας τρελος τυχόν βλέπει ενα ντουβάρι χωρίς να πολτοποιούνται πάνω του.
Άρα αντικειμενικό είναι ότι κατα πλειοψηφία των ενδείξεων υπάρχει ανεξάρτητα με τη συνείδησή μας.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Rempeskes
Επιφανές μέλος


κατα πλειοψηφία των ενδείξεων
Ναι Μπαγκζ, σύμφωνοι, μόνο που δεν λύνουμε το πρόβλημα αλλά το μεταθέτουμε σε άλλο επίπεδο. Κανείς δεν μπορεί να επαληθεύσει τις ενδείξεις χωρίς να μετέχει στη διαδικασία λήψης μιας γνώμης, και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει ότι η ένδειξη που έχει είναι ακριβής ή πλήρης.
οτι η Γη ειναι στρογγυλη και οχι επιπεδη
Homework: Αποδείξτε το χωρίς να γκουγκλάρετε.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Neraida
Επιφανές μέλος


Homework: Αποδείξτε το χωρίς να γκουγκλάρετε.
Η εγκυκλοπαιδεια επιτρεπεται?!


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Isiliel
Επιφανές μέλος


Ακομα πχ. και το οτι η Γη ειναι στρογγυλη και οχι επιπεδη...?
Αν ισχυριζόσουν κάτι ανάλογο το Μεσαίωνα, θα σε θεωρούσαν αιρετική και μπορεί να σε καταδίκαζαν και σε θάνατο ή έστω σε κατ' οίκον περιορισμό...


Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Neraida
Επιφανές μέλος


Αν ισχυριζόσουν κάτι ανάλογο το Μεσαίωνα, θα σε θεωρούσαν αιρετική και μπορεί να σε καταδίκαζαν και σε θάνατο ή έστω σε κατ' οίκον περιορισμό...![]()
Αυτη η υποθεση τι σχεση εχει..?
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Isiliel
Επιφανές μέλος


Αυτη η υποθεση τι σχεση εχει..?
Ίσως να μπορούσαν να σου απαντήσουν αυτοί που θα ζούν 350 χρόνια από σήμερα...
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 16 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.
Χρήστες Βρείτε παρόμοια
-
Φορτώνει...
-
Το forum μας χρησιμοποιεί cookies για να βελτιστοποιήσει την εμπειρία σας.
Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, συναινείτε στη χρήση cookies στον περιηγητή σας.