×
Επεξεργασία Προφίλ Επεξεργασία Avatar Επεξεργασία Υπογραφής Επεξεργασία Επιλογών E-mail και Κωδικός Ρυθμίσεις Ειδοποιήσεων
×
Αποσύνδεση Οι Συνδρομές μου Το Προφίλ μου Τα Posts μου Τα Threads μου Λίστα Επαφών Αντιδράσεις σε Posts μου Παραθέσεις των Posts μου Αναφορές σε Εμένα Ενέργειες Συντονιστών Αόρατος Χρήστης
Τι;
Πως;
Ταξινόμηση
Που;
Σε συγκεκριμένη κατηγορία;
Ποιος;
Αποτελέσματα Αναζήτησης
Συμπληρώστε τουλάχιστον το πεδίο Τι;

Το e-steki είναι μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές διαδικτυακές κοινότητες με 67,803 μέλη και 2,441,130 μηνύματα σε 76,705 θέματα. Αυτή τη στιγμή μαζί με εσάς απολαμβάνουν το e-steki άλλα 244 άτομα.

Καλώς ήρθατε στο e-steki!

Εγγραφή Βοήθεια

Περί χλευασμού και ειρωνείας ο λόγος

mania

Επιφανές Μέλος

H mania αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ρόδος (Δωδεκάνησα). Έχει γράψει 7,139 μηνύματα.

H mania έγραψε: στις 21:46, 13-02-08:

#1
Πολλοι λένε ότι χλευασμός και ηρωνία είναι το ίδιο, άλλοι λένε ότι ο χλυασμός είναι καθαρά κακό και άλλοι ότι έχει κανόνες, για σας τι είναι ο χλευασμός πώς το βλέπετε και πώς το κρίνετε στον γραπτό λόγο;

Πώς μπορεί κάποιος να πιστεί ότι χλευάζεις απλά για να γελάσεις και πότε για να γίνει ετοία παρεξήγησης; μηλάω πάντα στον γραπτό λόγο που τότε τα πράγματα είναι δύσκολα καθως μία παρεξήγηση μπορεί να γίνει απο το τίποτα απλά και μόνο επειδή είναι γραπτό και όχι πρόσωπο με πρόσωπο, πείτε μας ένα παράδειγμα που σας κάνει να καταλάυετε τον χιουμοριστικό τρόπο και ένα παράδειγμα για άσεμνο χλευασμο

Ακούω γνώμες
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

kalypso (lily allen)

Διακεκριμένο μέλος

H lily allen αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών , επαγγέλεται Μηχανολόγος μηχανικός και μας γράφει απο Μονακό (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,887 μηνύματα.

H kalypso έγραψε: στις 02:05, 14-02-08:

#2
Κατ εμέ, ο χλευασμός δεν έχει καμία σχέση με την ειρωνεία... Η ειρωνεία είναι απλά ένα σχόλιο, το οποίο είναι μεν κανκεντρεχές αλλά όχι κακόβουλο. Πρόκειται για μία ελαφριά ας το πω, μορφή σαρκασμού.

Δεν χλευάζεις για να γελάσεις- αυτό γίνεται μόνο από άτομα που δε συνειδητοποιούν αυτό που κάνουν. Για μένα χλευασμός ισοδυναμεί με προσβολή- ατόμου, ιδιότητας κ.α. Ειρωνεία ισοδυναμεί με θίξιμο (.

Είναι λεπτή η γραμμή που τα χωρίζει, αλλά πιστεύω ότι κάποιος γνωρίζει πολύ καλά πότε ξεπερνάει τα όρια. Όσο για το γραπτό λόγο, νομίζω είναι ξεκάθαρο από τον τόνο του μηνύματος και από την όλη συζήτηση γενικά, τι είναι ειρωνεία και τι είναι χλευασμός.
2
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 02:43, 14-02-08:

#3
Εγώ όπως το αντιλαμβάνομαι, ο χλευασμός είναι μια λιγότερο αστεία και περισσότερο προσβλητική μορφή ειρωνείας. Κατ'εμε και τα δύο είναι κατακριτέα, μιας και χαλάνε το κλίμα και βάζουν τον άλλον σε θέση άμυνας.
1
1
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

santibel

Νεοφερμένος

H santibel αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 36 ετών και μας γράφει απο Γλυφάδα (Αττική). Έχει γράψει 12 μηνύματα.

H santibel έγραψε: στις 03:24, 14-02-08:

#4
Το φάρμακο της λησμονιάς
Δεν τα κατάφερε
Έπνιξα τον πόνο μου
Μετρώντας το μέγεθος του χλευασμού σας
Γράφω για τον πόνο μου
Κι εσείς με γράφετε
Τα δάκρυα κυλούν
Κι εσείς γελάτε
Ένα μεγάλο Φτου σας !
δεν ειναι δικο μου αλλα...το διαβασα ,ηταν σχετικο με το θεμα και το μετεφερα

Πηγή
edited Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη iJohnnyCash : 14-02-08 στις 20:45. Αιτία: Προσθήκη πηγής
2
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Isiliel (Φεγγάρω)

Επιφανές Μέλος

H Φεγγάρω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 9,230 μηνύματα.

H Isiliel Salus populi suprema lex esto έγραψε: στις 03:34, 14-02-08:

#5
Για μένα, ο χλευασμός, εμπεριέχει κακή πρόθεση και γίνεται με κύριο σκοπό να προσβάλει και να προκαλέσει. Είναι επιθετικός προς τον συνομιλητή.
"Χλευάζω" σημαίνει παίρνω κάτι στο οποίο ξέρω ότι είσαι αδύναμος και το τονίζω ώστε να σε μειώσω.

Η ειρωνεία είναι λεκτικό σχήμα που έχει χρησιμοποιηθεί από φιλοσόφους, διανοούμενους και στοχαστές. Είναι "εργαλείο" της γλώσσας, που όπως κάθε εργαλείο που δεν χρησιμοποιείται σωστά, μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για το διάλογο, στον γραπτό αλλά και στον προφορικό λόγο.

Η ειρωνεία μπορεί εύκολα να παρεξηγηθεί από αυτόν που την εισπράττει, αλλά και εύκολα παρεκτρέπεται, από αυτόν που την χρησιμοποιεί!

"Δουλειά" της ειρωνείας είναι να "ενοχλήσει", να τσιγκλίσει αν θέλετε, και έχει πιθανότατα απώτερο στόχο να πείσει το συζητητή να απαντήσει και να πάρει μέρος στη συζήτηση.

Σας παραπέμπω στο κείμενο του Νίκου Δήμου, "Η Αλογόμυγα", στο οποίο αναλύει τη "Σωκρατική ειρωνεία".
Ενδεικτικά σας μεταφέρω αποσπάσματα (για όσους παρακολουθούν τις Ταρώ, θα δείτε ότι ο Σωκράτης έχει τα χαρακτηριστικά του Ερημίτη στον οποίο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή) :

Αρχική Δημοσίευση από Νίκος Δήμου
Η ειρωνεία του Σωκράτη βασίζεται στο «δεν ξέρω». («Εν οίδα ότι ουδέν οίδα»). Ποτέ δεν λέει την γνώμη του, ό,τι προκύπτει το εκμαιεύει από τους άλλους. (Μαιευτική Τέχνη). Και ποτέ δεν είναι σίγουρο ότι αυτή είναι και η πραγματική, η τελική του γνώμη. Οι περισσότεροι Πλατωνικοί Διάλογοι (κυρίως οι πρώτοι, οι «Σωκρατικοί») τελειώνουν χωρίς οριστικό συμπέρασμα.

Οι κατοπινοί μελετητές νομίζουν ότι ο Σωκράτης ξέρει, αλλά κρύβει την γνώση του για την εκμαιεύσει από τον συνομιλητή του – και άρα να τον πείσει καλύτερα (αφού μόνος του έφτασε στο συμπέρασμα). Είναι όμως πολύ πιθανόν ο Σωκράτης να μην προσποιούνταν. Μπορεί να μην ήξερε πραγματικά. Μπορεί να είχε καταλάβει ότι ορισμένα θέματα – τα πιο δύσκολα – δεν εκφράζονται με τελεσίδικες εκφάνσεις.
[...]
Με τον τρόπο του αυτό, ο Σωκράτης γινόταν αντιπαθής. Όχι μόνο στους πολλούς (που κάποτε ψήφισαν τον θάνατό του) αλλά και στους ίδιους τους μαθητές του. Τον θαύμαζαν αλλά ταυτόχρονα τον απεχθάνονταν. Τους έσπαγε τα νεύρα. Με την πρώτη ευκαιρία τον παρατούσαν. Ελάχιστοι του έμειναν πιστοί ως το τέλος.
[...]
Ένας άνθρωπος που ειρωνεύεται τους πάντες, που συνεχώς τους φέρνει σε δύσκολη θέση, που δεν αποκαλύπτει ποτέ τις δικές του απόψεις, που ξεφεύγει διαλεκτικά σαν το χέλι. Το αντίθετο του λαϊκιστή – κάνει ότι μπορεί για να μην τον αγαπήσουν.
5
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 03:58, 14-02-08:

#6
Isi προσωπικά διαφωνώ με τη χρήση της ειρωνείας. Ενώ μεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για όλα αυτά που αναφέρεις, αυτά μπορούν και να επιτευχθούν με χρήση άλλων μεθόδων, πιο ήπιων που δεν κάνουν τον άλλο να νιώσει άσχημα. Το να χρησιμοποιείς ειρωνεία σημαίνει ότι ΘΕΛΕΙΣ να κάνεις τον άλλο να νιώσει άσχημα, οπότε μόνο θετική δεν μπορεί να είναι κατ'εμέ.
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Isiliel (Φεγγάρω)

Επιφανές Μέλος

H Φεγγάρω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 9,230 μηνύματα.

H Isiliel Salus populi suprema lex esto έγραψε: στις 04:13, 14-02-08:

#7
Το να χρησιμοποιείς ειρωνεία σημαίνει ότι ΘΕΛΕΙΣ να κάνεις τον άλλο να νιώσει άσχημα, οπότε μόνο θετική δεν μπορεί να είναι κατ'εμέ.
Σαφώς και η ειρωνεία μπορεί να έχει τέτοιο χαρακτήρα, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως -μια που στο παρόν θέμα αναφερόμαστε στην ειρωνεία και σαν έννοια- ότι σαν σχήμα λόγου, έχει και άλλες, περισσότερο παιδευτικές χρήσεις.

Σε κάθε περίπτωση μετράει η πρόθεση και από τις δύο πλευρές.
2
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 04:30, 14-02-08:

#8
Αρχική Δημοσίευση από Isiliel
Σαφώς και η ειρωνεία μπορεί να έχει τέτοιο χαρακτήρα, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως -μια που στο παρόν θέμα αναφερόμαστε στην ειρωνεία και σαν έννοια- ότι σαν σχήμα λόγου, έχει και άλλες, περισσότερο παιδευτικές χρήσεις.

Σε κάθε περίπτωση μετράει η πρόθεση και από τις δύο πλευρές.
Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα ειρωνείας που ΔΕΝ κάνει τον αποδέκτη της να νιώσει άσχημα;
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Κακή Επιρροή (Αναστασία)

Επιφανές Μέλος

H Αναστασία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 10,125 μηνύματα.

H Κακή Επιρροή εχμ... είπε γεια ...κι έγραψε: στις 13:01, 14-02-08:

#9
Αρχική Δημοσίευση από Michelle
Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα ειρωνείας που ΔΕΝ κάνει τον αποδέκτη της να νιώσει άσχημα;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει όμως αυτό δε σημαίνει ότι η ειρωνία σαν έννοια δεν έχει παιδευτικές χρήσεις όπως λέει η Δήμητρα.
Σημασία έχουν οι προθέσεις του ατόμου που την χρησιμοποιεί.
Ο Σωκράτης παράδειγμα το έκανε για να προβληματίσει, κεντρίσει και εν συνεχεία μορφώσει τους μαθητές τους.
Αυτό δεν είναι κατακριτέο γιατί σαν πρόθεση είχε το να βοηθήσει τους ανθρώπους κι όχι να τους πληγώσει χωρίς ουσία.

Από κει και πέρα όμως, όταν μιλάμε για γραπτό λόγο ανάμεσα σε - ως επί το πλήστον - άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους, η ειρωνία δεν μπορεί να έχει παιδευτικό χαρακτήρα γιατί δεν έχει δηλώσει κάποιος μαθητής κι ούτε έχει δηλώσει κάποιος αυτόκλητος Δάσκαλος/Σωκράτης
Ο τρόπος που εκλαμβάνεται ανάμεσα σε αγνώστους που απλά μοιράζονται τον ίδιο χώρο και ανταλλάσουν απόψεις (γιατί αν κατάλαβα ορθά η Μάνια αναφέρεται στα φόρα ή στα blog και τον γραπτό λόγο) είναι σχεδόν πάντα προσβλητικός.
Γιαυτό αυτός που έχει τη δύναμη (γιατί περί δύναμης πρόκειται κατά την άποψη μου) να γράφει με αυτόν τον τρόπο, θα έπρεπε να μην το χρησιμοποιεί σε άγνωστους του ώστε να μην παρεξηγούνται οι προθέσεις του και κατ επέκταση κι ο ίδιος.

Εν ολίγης, συμφωνώ και με Δήμητρα αλλά για άλλες περιπτώσεις κι όχι εδώ μέσα παράδειγμα (πχ θα μπορούσε αυτό να συμβαίνει σε μια προσωπική συνομιλία μέσω email ανάμεσα σε δυο ανθρώπους που γνωρίζονται) αλλά συμφωνώ και με την Λία ότι είναι προσβλητικό με τον τρόπο που το αντιλαμβάνεται τουλάχιστον η πλειοψηφία.


Για μένα ο χλευασμός είναι περισσότερο κακόβουλος απ την ειρωνία αλλά στον γραπτό λόγο ανάμεσα σε αγνώστους έχουν το ίδιο άθλιο αποτέλεσμα. Να νιώσει κάποιος πολύ άσχημα.
6
1
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

mania

Επιφανές Μέλος

H mania αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ρόδος (Δωδεκάνησα). Έχει γράψει 7,139 μηνύματα.

H mania έγραψε: στις 20:17, 14-02-08:

#10
Παράδειγμα γίνετε κουβέντα στο στέκι π.χ. με μία ξανθία και μία μελαχρινή και λέει η μελαχρινή κάτι, της απαντάει η ξανθιά και τότε σαν ανταπόδοση λέει η μελαχρινή...Και τι να περιμένω απο ξανθιές; αφού ξέρω τι θα πούνε...

είναι αρνητικό χιούμορ ή χλευασμός; ή

Μηλάει πάλι η ξανθιά και η μελαχρινή για το ίδιο θέμα λέει κάτι η ξανθιά και απαντάει η μελαχρινή... άχ βρε ξανθό μου κορίτσι.....

Με χιούμορ το παραπάνω...

Ποιό απο τα δύο είναι καθαρός χλευασμός είναι και τα δύο απλά το ένα καλό και το άλλο καλό; τα βλέπετε όλα αρνητικά; όλα θετικά;
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

kalypso (lily allen)

Διακεκριμένο μέλος

H lily allen αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών , επαγγέλεται Μηχανολόγος μηχανικός και μας γράφει απο Μονακό (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,887 μηνύματα.

H kalypso έγραψε: στις 20:41, 14-02-08:

#11
Νομίζω πως και τα δύο είναι στα πλαίσια του πειράγματος και της ειρωνείας... Χλευασμός δεν είναι σε καμία περίπτωση πάντως.
1
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

mania

Επιφανές Μέλος

H mania αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ρόδος (Δωδεκάνησα). Έχει γράψει 7,139 μηνύματα.

H mania έγραψε: στις 20:46, 14-02-08:

#12
Αρχική Δημοσίευση από kalypso
Νομίζω πως και τα δύο είναι στα πλαίσια του πειράγματος και της ειρωνείας... Χλευασμός δεν είναι σε καμία περίπτωση πάντως.
δεν νομίζω, είσαι λάθος εδω, βάση ενώς μικρού κανόνα που λεγετε καλοί τρόποι το πρώτο μπορεί άνετα να ενωχλείσει και να προσβάλει κάποιον, στο εγγυώμαι, πάντος βάση λεξικού χλευασμός είναι κορόιδία για κάποιο προσωπικό δεδομένο ψυχικό ή σωματικό

Αρα άν έτσι όπως μηλάμε είσουν π.χ. Θεσσαλονικιά και σου έλεγα ..

Εβέβαια θεσσαλονικιά δεν είσαι; τι να περιμένω απο κάποιον που κολιμπάει σε βρομικά νερά, κάποια στιγμή θα την πάθενες...

Πώς σου φένετε; όταν λές την άποψη σου και ο άλλος σε κοροιδέυει; είναι ή δεν είναι ενοχλητικό;
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

kalypso (lily allen)

Διακεκριμένο μέλος

H lily allen αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών , επαγγέλεται Μηχανολόγος μηχανικός και μας γράφει απο Μονακό (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,887 μηνύματα.

H kalypso έγραψε: στις 21:33, 14-02-08:

#13
Σίγουρα είναι ενοχλητικό... Αλλά νομίζω ο χλευασμός είναι ένα βήμα παραπέρα από την ειρωνεία... Τουλάχιστον έτσι το καταλαβαίνω εγώ.
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Isiliel (Φεγγάρω)

Επιφανές Μέλος

H Φεγγάρω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 9,230 μηνύματα.

H Isiliel Salus populi suprema lex esto έγραψε: στις 23:38, 14-02-08:

#14
Αρχική Δημοσίευση από Michelle
Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα ειρωνείας που ΔΕΝ κάνει τον αποδέκτη της να νιώσει άσχημα;
Μα όπως είπα και παραπάνω, η δουλειά της ειρωνείας είναι να τσιγκλίσει τον αποδέκτη της, όχι να περάσει απαρατήρητη.
Το μέγεθος της ενόχλησης όμως, εξαρτάται και από την πρόθεση του πομπού, όπως και από τις "αντοχές" του δέκτη. Η ευθιξία μπορεί να οδηγήσει σε γόνιμο διάλογο, ή σε σφαγή.
Τα πάντα εξαρτώνται από την ωριμότητα των συνομιλητών όπως συμβαίνει σε κάθε συζήτηση είτε εμπλέκεται ειρωνεία είτε όχι.

Ο Σωκράτης δεν ενδιαφερόταν να γίνει αρεστός, αλλά χρήσιμος. Χαρακτηριστικά ο ΝΔ γράφει πως "είναι το αντίθετο του λαϊκιστή. Κάνει ότι μπορεί για να μην τον αγαπήσουν".

Πολύ σωστά όμως, όπως αναφέρει η Κακή Επιρροή, καθένας επιλέγει μόνος του το δάσκαλό του και λίγοι επέλεγαν να μείνουν κοντά στο Σωκράτη...

Σε σχετική συζήτηση που είχαμε κάνει στην Ταρώ, είχε αναφερθεί ότι ο μαθητής επιλέγει το δάσκαλο, σπάνια λειτουργεί το ανάποδο.
Αυτό όμως, προϋποθέτει την επίγνωση ότι κάτι (ένα βότσαλο σε μια παραλία, μια κατάσταση, μια εικόνα) ή κάποιος (ένας ζητιάνος στο δρόμο, ένας συγγραφέας ή ακόμα κι ένας άγνωστος στο internet) έχει κάτι που σου χρειάζεται και μπορεί να σε μάθει κάτι επειδή είναι ανάγκη σου να διευρύνεις τους ορίζοντές σου και τελικά είναι και επιλογή σου.


Θα ήθελα να αναφερθώ και σε έναν ακόμη πολύ γνωστό ποιητή που χρησιμοποίησε στα ποιήματά του την ειρωνεία, από τους πιο κατανοητούς και αγαπητούς κατά τη γνώμη μου: Τον Κωνσταντίνο Καβάφη.

Αρχική Δημοσίευση από Ελευθεροτυπία
Ενα από τα πιο πολυσυζητημένα εκφραστικά όπλα του Καβάφη είναι η πανίσχυρη, διαπεραστική ώς το κόκαλο ειρωνεία του. Απασχόλησε, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, κριτικούς και συγγραφείς του καιρού του, μεταφέρθηκε ως ειδικό αντικείμενο μελέτης στις νεότερες φιλολογικές γενιές και εξακολουθεί να συγκινεί με απαραμείωτη ένταση όσους τον διαβάζουν σήμερα στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Κάτοχος μιας εξαιρετικά λεπτής όσο και έντονα διαβρωτικής γλώσσας, που αποκτά δραστικότερο χαρακτήρα με τη συνεχή αιώρησή της μεταξύ δημοτικής και καθαρεύουσας ή, για να το πω με διαφορετική διατύπωση, μεταξύ λόγιου αναστοχασμού και προφορικής ομιλίας, ο Αλεξανδρινός βρήκε στην ειρωνεία την καλύτερη και την πλέον εμπνευσμένη φλέβα του. Και το περίτεχνο αυτό πνεύμα είχε, τόσο κατά το παρελθόν όσο και στις ημέρες μας, τέτοιο μέγεθος υποδοχής, ώστε συχνά πέρασε στον καθημερινό λόγο με τη μορφή κοινού γνωμικού: υπό τον τύπο μιας αυτονόητης αναφοράς, που όλοι κατανοούν χωρίς δυσκολία μπροστά σε μια κατάσταση η οποία χρήζει άμεσου ειρωνικού σχολιασμού.
http://www.enet.gr/online/online_iss...03&id=61263624
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της Καβαφικής Ειρωνείας: Περιμένοντας τους Βαρβάρους


Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μιά κάποια λύσις.


Υ.Γ. Αναφέρομαι περισσότερο στην ειρωνεία παρά στο χλευασμό, επειδή την έχω μελετήσει περισσότερο.
edited Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Isiliel : 15-02-08 στις 02:17.
2
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 01:20, 15-02-08:

#15
Κάποιος σαν τον Σωκράτη ή τον Καβάφη, δεν είχε τη γνώση να πετύχει τα ίδια αποτελέσματα χωρίς να ενοχλήσει τον συνομιλητή του ή απλά δεν είχε την πρόθεση; Μάλλον το δεύτερο... Και πιστεύω ότι αυτό είναι που ενοχλεί... Κάποιος που χρησιμοποιεί την ειρωνεία για λόγους πέρα από το να προσβάλλει και να κάνει τον άλλον να νιώσει άσχημα, σίγουρα έχει τις γνώσεις να πετύχει το ίδιο χωρίς να πηγαίνει πακέτο με το αρνητικό αποτέλεσμα. Απλά δεν θέλει. Επιλέγει να το κάνει. Επιλέγει να πληγώσει τον άλλο. Οπότε για μένα είναι κατακριτέο, είτε το κάνει ο Σωκράτης, είτε το κάνει το Χ μέλος του e-steki.

Μάνια, προσωπικά όσα παραδείγματα αναφέρεις τα θεωρώ πολύ "επιφανειακά" για να χαρακτηριστούν ειρωνεία ή χλευασμός. Η ειρωνεία ή ο χλευασμός είναι κάτι πολύ περισσότερο "to the point" και γι'άυτό ενοχλεί άλλωστε. Αυτός που ειρωνεύεται ή χλευάζει θα το κάνει για κάτι πολύ βαθύτερο από το χρώμα των μαλλιών ή τον τόπο διαμονής σου. Θα το κάνει για κάποιο ευαίσθητο σημείο σου που θα σε ενοχλήσει πραγματικά. Αν ο υποθετικός συνομιλητής έλεγε κάτι από τα παραπάνω χωρίς να κάνει πλάκα, κατά κοινή ομολογία πιστεύω τον εαυτό του θα μείωνε, όχι το συνομιλητή του.
1
2
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Great Chaos (Όττο)

Επιφανές Μέλος

Ο Όττο αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος Είναι 51 ετών , επαγγέλεται Παραγωγός και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 3,520 μηνύματα.

O Great Chaos I took a wrong turn in the Freak Parade έγραψε: στις 02:13, 15-02-08:

#16
Είναι πράγματι δύσκολο να καθορίσει κανείς τα όρια μεταξύ του χλευασμού και της ειρωνείας γιατί εκεί που συνορεύουν υπάρχουν πάντα γκρίζες ζώνες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι χλευασμός είναι η χρήση της ειρωνείας χωρίς ταλέντο και μαεστρία. Ακόμη, ότι ο μόνος στόχος του χλευασμού είναι να εκφράσει τα απωθημένα αυτού που τη χρησιμοποιεί κάνοντάς τον να αισθανθεί προσωρινά εξυπνότερος του συνομιλητή του, ενώ η ειρωνεία υπό προϋποθέσεις μπορεί να έχει στόχο να γονιμοποιήσει τη σκέψη και το διάλογο. Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι εκτός των φιλοσόφων και των διανοητών, την ειρωνεία χρησιμοποίησαν χαρακτηριστικά, όλοι οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές. Ο θάνατος της Αρετούσας και του Ερωτόκριτου είναι από μόνος του, μια τραγική ειρωνεία.
Εάν αφαιρούσαμε λοιπόν πλήρως την ειρωνεία από τον γραπτό ή τον προφορικό μας λόγο, με την πρόθεση να είμαστε πάντα αρεστοί, ο λόγος θα γινόταν τόσο ανούσιος που θα σταματούσαμε πλέον να μιλούμε.

Για να φέρω κάποια παραδείγματα, χλευασμός ήταν αυτό που έκανε ο όχλος όταν ούρλιαζε στον Ιησού: "που είναι τώρα η βασιλεία σου και γιατί δε σε σώζει ο Θεός σου;". Επίσης το αγκάθινο στεφάνι και η κόκκινη χλαμύδα που του φόρεσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες. Ειρωνεία ήταν η παραίνεση του Ιησού προς τον Ιούδα να ολοκληρώσει σύντομα το έργο του. Ειρωνική ήταν επίσης η απάντηση "Συ είπας" στην ερώτηση αν είναι Θεός. Τέλος, ειρωνεία ήταν και το "νίπτω τας χείρας" του Πόντιου Πιλάτου, προς έναν όχλο που προτιμούσε να αθωώσει έναν εγκληματία παρά έναν διδάσκαλο.

Συχνά η ειρωνεία έχει σαν στόχο της, να κάνει τον δέκτη της να αναρωτηθεί "Μήπως αυτό που είπα ήταν τόσο βλακώδες που προκάλεσε τη θυμηδία;" Αυτό θα μπορούσε να τον προτρέψει να ξανασκεφτεί αυτά που είπε ή να μάθει να βλέπει τις απόψεις του κι απ' την αστεία τους πλευρά έτσι ώστε να μην τις παίρνει ποτέ πολύ στα σοβαρά, πράγμα που είναι συνήθως η αιτία των παρεξηγήσεων και των συγκρούσεων.

Έτσι λοιπόν, όταν ο Πλάτωνας κατέφυγε σε ένα αποτυχημένο φιλοσοφικό επιχείρημα δηλώνοντας ότι "Άνθρωπος εστί ζώον δίπουν και άπτερον" ο κυνικός Διογένης μάδησε ένα κοτόπουλο και του το παρουσίασε λέγοντας "Τότε ιδού ο άνθρωπος". Η ειρωνεία αυτή ήταν τόσο εύστοχη που όχι μόνο ανάγκασε τον Πλάτωνα να προσθέσει και "έλλογον" διασώζοντας έτσι τη φιλοσοφική του υπόληψη, αλλά και καταγράφηκε με θαυμασμό από τους ιστορικούς της εποχής έτσι ώστε να φτάσει μέχρις εμάς.

Εάν ο Διογένης είχε χρησιμοποιήσει έναν τρόπο πιο καθωσπρέπει, ίσως να μη γνωρίζαμε καν το όνομά του.

Ειρωνικό ήταν επίσης το "Καλύτερα, θα πολεμούμε υπό σκιά", ενός των Τριακοσίων του Λεωνίδα, όμως όπως είναι γνωστό, το "λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν". Οι αρχαίοι Σπαρτιάτες, χρησιμοποιούσαν συχνά την ειρωνεία στο λόγο τους, αφού χάρης σ' αυτήν μπορούσαν να καταρρίπτουν έναν ολόκληρο εσμό επιχειρημάτων χωρίς να χρειαστεί να μακρηγορήσουν. Αυτό ήταν άλλωστε και το νόημα της κίνησης του Διογένη ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, εκτιμούσε τους Λάκωνες για τον τρόπο τους αφού έτσι κατάφερε με δύο λέξεις να αποστομώσει ολόκληρο Πλάτωνα. Αλλά και ο Πλάτωνας ο οποίος αντί να θιχτεί κατανόησε το λάθος της σκέψης του, έγινε κατ' άτι καλύτερος. Κι έτσι η ειρωνεία είχε γι' αυτόν εποικοδομητικό αποτέλεσμα.

Αρνητικό αποτέλεσμα έχει σε κάθε περίπτωση όταν ο δέκτης της ειρωνείας, επιλέγει να πληγώνεται και να αποδίδει κακή πρόθεση στον συνομιλητή του, προκειμένου να μην δει πέρα απ' την επιφάνεια και να μην μετακινηθεί καθόλου απ' τις απόψεις του.
Όπως πάντα αγαπητή Michelle, όλα τα νομίσματα έχουν και δεύτερη όψη.

Θα ήθελα σε αυτό αυτό το σημείο να προσθέσω ότι σταθερό κριτήριο για το αν αυτός που ειρωνεύεται έχει καλές προθέσεις, είναι όταν ο ίδιος συνηθίζει να αυτοσαρκάζεται.

Η βασίλισσα Αμαλία, θαύμαζε τη λεπτή ειρωνεία του σατιρικού ποιητή Σουρή, σε βαθμό που όταν ένιωσε πως είχε μάθει αρκετά καλά τα ελληνικά, δοκίμασε να τον ειρωνευτεί κι αυτή, περισσότερο για να επιδείξει την πρόοδό της. Σε κάποιο επίσημο γεύμα λοιπόν, όπου παρίστατο και ο ποιητής, την ώρα που σερβίριζαν τη σαλάτα, η βασίλισσα του είπε: "Και τώρα αγαπητέ κύριε Σουρή θα σαλατίσωμεν". Ο ποιητής χαμογέλασε με αβρότητα και δεν ανταπάντησε. Λίγη ώρα αργότερα όμως, κι ενώ στο τραπέζι είχαν σερβιριστεί τα φρούτα, ο ποιητής έπιασε ένα τσαμπί σταφύλια και απευθύνθηκε προς τη βασίλισσα: "Και τώρα μεγαλειοτάτη θα σταφυλίσωμεν".
Αν μια βασίλισσα δεν εθίγετο από την ειρωνεία ενός ποιητή, τότε όσοι θίγονται τόσο εύκολα, ίσως να έχουν πολύ μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους, πράγμα που τους κάνει πάντα στόχο περισσότερης ειρωνείας.

Χλευασμός ήταν όταν στο σατιρικό ποιητή Λασκαράτο, κάποιος από το μπαλκόνι του, πέταξε ένα ζευγάρι κέρατα. Ο ποιητής έσκυψε, σήκωσε τα κέρατα, κοίταξε προς τα πάνω και απάντησε με την αιχμηρή και υπέροχη ειρωνεία του: "Χτενίζεσαι ορέ Γερασιμάκη, χτενίζεσαι;"

Αυτό που με φοβίζει περισσότερο, όταν βλέπω να δαιμονοποιείται κάθε μορφή ειρωνείας μέσα σε ένα χώρο ανταλλαγής απόψεων, είναι πως μέσα σε αυτόν τον χώρο, θα ήταν ανεπιθύμητοι άνθρωποι όπως ο Ιησούς, ο Καβάφης, ο Σουρής, ο Διογένης, ο Σωκράτης, ο Ευριπίδης, ο Σαίξπηρ, ο Λασκαράτος, ο Πανούσης, ο Πιτσιρίκος, ο Λαζόπουλος, ακόμα-ακόμα και ο Νίκος Δήμου. Ίσως γι' αυτό ο τελευταίος να βρήκε καταφύγιο στο blog του γάτου του.
4
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Isiliel (Φεγγάρω)

Επιφανές Μέλος

H Φεγγάρω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 9,230 μηνύματα.

H Isiliel Salus populi suprema lex esto έγραψε: στις 02:29, 15-02-08:

#17
Αρχική Δημοσίευση από Michelle
Κάποιος σαν τον Σωκράτη ή τον Καβάφη, δεν είχε τη γνώση να πετύχει τα ίδια αποτελέσματα χωρίς να ενοχλήσει τον συνομιλητή του ή απλά δεν είχε την πρόθεση;
Είχαν και την πρόθεση να προκαλέσουν και τη γνώση να το κάνουν σωστά.
Τα λεκτικά εργαλεία είναι για να τα χρησιμοποιούμε οπουδήποτε υπάρχει ανάγκη να εκφραστούμε.
Πόσο μάλλον όταν αυτά τα εργαλεία μας παραδώθηκαν από τον Σωκράτη, τον Καβάφη και άλλους άνθρωπους του Πνεύματος.

Μάλλον είναι θεμιτό να προσπαθούμε εμείς να τους μοιάσουμε, παρά να επιχειρούμε να φέρουμε αυτούς στα μέτρα μας.

Η ειρωνεία χρησιμοποιείται στη Βουλή των Ελλήνων και σε κάθε Κοινοβούλιο, ακόμα και στο Βρετανικό με εκείνο το γνωστό φλεγματικό στυλάκι των Άγγλων.
Πως θα μπορούσαμε εμείς να την αποτάξουμε πλήρως;
1
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 02:56, 15-02-08:

#18
Άρα να υποθέσω ότι αφού χρησιμοποίησε ειρωνεία ο Χ,Υ,Ζ λόγιος δεν επιτρέπεται να μην την αποδεχόμαστε και να την θεωρούμε κατακριτέα; Άρα να μην συνεχίσω το διάλογο;

(ερώτηξις: Το παραπάνω είναι ειρωνεία, χλευασμός ή τίποτα από τα 2; Σοβαρά ρωτάω!! )
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Great Chaos (Όττο)

Επιφανές Μέλος

Ο Όττο αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος Είναι 51 ετών , επαγγέλεται Παραγωγός και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 3,520 μηνύματα.

O Great Chaos I took a wrong turn in the Freak Parade έγραψε: στις 03:07, 15-02-08:

#19
Αρχική Δημοσίευση από Michelle
Άρα να υποθέσω ότι αφού χρησιμοποίησε ειρωνεία ο Χ,Υ,Ζ λόγιος δεν επιτρέπεται να μην την αποδεχόμαστε και να την θεωρούμε κατακριτέα; Άρα να μην συνεχίσω το διάλογο;

(ερώτηξις: Το παραπάνω είναι ειρωνεία, χλευασμός ή τίποτα από τα 2; Σοβαρά ρωτάω!! )
Περί του τι επιτρέπεται και τι όχι, δεν είμαι εγώ ο αρμόδιος για να απαντήσω. Αντίθετα αυτή που ρωτάει θα μπορούσε να δώσει από μόνη της την απάντηση.
Για να απαντήσω στην ερώτηξί σου, αυτό είναι ένα είδος ειρωνείας και μάλιστα λεπτής.

Προσωπικά μου αρέσει, συνεπώς ο διάλογος μπορεί να συνεχιστεί απρόσκοπτα.
edited Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Great Chaos : 15-02-08 στις 03:13.
1
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση

Subject to change (Λία)

Founder

H Λία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Web developer . Έχει γράψει 10,258 μηνύματα.

H Subject to change έγραψε: στις 03:12, 15-02-08:

#20
Ερώτηση που περιμένει ειλικρινή απάντηση: Αν όντως το θεωρείς ειρωνεία (εγώ δεν έχω καταλήξει), ένιωσες ευχάριστα διαβάζοντας το; Δεν ένιωσες ότι σε υποτιμά; (αν και περισσότερο προς την Isi απευθυνόταν)
Πρέπει να συνδεθείτε για να αντιδράσετε σε μηνύματα
Παράθεση
Απάντηση στο θέμα


Χρήστες

  • Τα παρακάτω 0 μέλη και 1 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα.
     
  • (View-All Tα παρακάτω 0 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα τις τελευταίες 30 μέρες:
    Μέχρι και αυτή την στιγμή δεν έχει δει το θέμα κάποιο ορατό μέλος

Βρείτε παρόμοια

  • Παρόμοια Θέματα
    • Περί ανασκαφών ο λόγος - Από laduchess
      Το θέμα έχει λάβει 0 απαντήσεις και βρίσκεται στην κατηγορία 1ο Πεδίο.
      Το τελευταίο του μήνυμα δημοσιεύτηκε 28-06-17 στις 16:00.
    • Περί εφαπάξ ο λόγος - Από iJohnnyCash
      Το θέμα έχει λάβει 1 απαντήσεις και βρίσκεται στην κατηγορία Φάκελος: Ελληνική Κρίση.
      Το τελευταίο του μήνυμα δημοσιεύτηκε 21-07-12 στις 02:37.
    • Περί emoticons ο λόγος - Από Πατρεύς
      Το θέμα έχει λάβει 6 απαντήσεις και βρίσκεται στην κατηγορία Internet και τοπικά δίκτυα.
      Το τελευταίο του μήνυμα δημοσιεύτηκε 01-02-10 στις 20:45.
  • Προηγούμενο Θέμα Επόμενο Θέμα