Ο Χριστιανισμός αποζητά πρώτα και πάνω από όλα τη Θέωση
Όπως έχω γράψει κι άλλες φορές, αυτό που διακρίνει την Ορθοδοξία από τα δυτικά δόγματα είναι πάνω από όλα η διατήρηση του αρχαίου μυστικισμού των πρωτοχριστιανικών χρόνων, της προσωπικής επαφής του ανθρώπου με τον Θεό. Καθολικισμός και Προτεσταντισμός, ειδικά ο δεύτερος, βλέπουν τον Χριστιανισμό σαν ένα σύστημα νόμων και κανόνων, όπου αν κάνεις το καλό θα ανταμειφθείς και αν κάνεις το κακό θα τιμωρηθείς. Υπάρχουν δε και αυτοί που το πηγαίνουν ένα βήμα παραπάνω, και πιστεύουν, λέει, απλώς στον Λόγο του Ιησού, θεωρώντας ότι ο Κύριός μας ήταν μόνον ένας φωτισμένος άνθρωπος και τίποτα άλλο.
Δυστυχώς αυτός ο υλιστικός και επιφανειακός τρόπος σκέψης έχει περάσει στις μέρες μας και στην Ορθοδοξία. Βλέπεις υλιστές Χριστιανούς, που έχουν απωλέσει κάθε επαφή με το υπερβατικό και φτάνουν στο σημείο να ταυτίζουν την θρησκεία μας με ανθρωποκεντρικές φιλοσοφίες όπως ο ανθρωπισμός ή ο Χρυσός Κανόνας. Στην πραγματικότητα δεν έχουν κάποια διαφορά από έναν άθεο, είναι κατ' όνομα και όχι κατ' ουσία Χριστιανοί. Διότι η ουσία του Χριστιανισμού βρίσκεται στη Θέωση. Στην προσωπική, δηλαδή, επαφή/σχέση με τον Πατέρα μας η οποία καλλιεργείται μέσω της απόλυτης πίστης και άνευ όρων παράδοσής μας προς αυτόν.
Αυτά, φυσικά, είναι σημεία των καιρών. Ακόμα και η Θρησκεία να γίνεται επιφανειακή, υλιστική, λες και ο Χριστιανισμός είναι Ιουδαϊσμός, όπου το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να ακολουθείς πιστά τον Νόμο. Προφανώς αυτοί οι «Χριστιανοί» είναι πλανεμένοι, κατά κύριο λόγο επηρεάζονται από άθεους και προοδευτικούς που θα τους χαρακτηρίσουν αφελείς, ανόητους κοκ αν ισχυριστούν ότι πιστεύουν στην ύπαρξη της ψυχής, τη ζωή μετά θάνατον, ακόμα ακόμα και στον ίδιο τον Θεό. Δεν πάει έτσι, όμως:
«Όποιος ομολογήσει μπροστά στους ανθρώπους ότι ανήκει σ’ εμένα, θα τον αναγνωρίσω κι εγώ για δικόν μου μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου. Όποιος όμως με απαρνηθεί μπροστά στους ανθρώπους, θα τον απαρνηθώ κι εγώ μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου». (Κατά Ματθαίον)
Πολύ καλύτερα από εμένα τα γράφει στο εξαιρετικό «
Η Θέωσις ως σκοπός της ζωής του ανθρώπου» ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος:
β. Ο ηθικισμός
Το πνεύμα δυστυχώς του ηθικισμού που προαναφέραμε, το να περιορίσουμε δηλαδή τη Χριστιανική ζωή στην ηθική βελτίωση, έχει επηρεάσει αρνητικά, και στον τόπο μας, την ευσέβεια και την πνευματικότητα των Χριστιανών. Λόγω δυτικής Θεολογικής επιδράσεως πολλές φορές παύουμε να επιδιώκουμε τη Θέωση.
Η αγωγή όμως της ηθικής καλυτερεύσεως είναι αγωγή ανθρωποκεντρική, με κέντρο τον άνθρωπο. Σε αυτήν προέχει η ανθρώπινη προσπάθεια και όχι η Χάρις του Θεού. Φαίνεται ότι μας σώζει η ηθική μας και όχι η Χάρις του Θεού. Γι' αυτό και σε μία τέτοια κατάσταση και ζωή δεν έχουμε αληθινές εμπειρίες του Θεού, και η ψυχή δεν αναπαύεται πραγματικά, δεν ξεδιψά. Αυτή η αγωγή, που έδωσε εξετάσεις και απέτυχε, μη εκπροσωπώντας το γνήσιο Πνεύμα της Εκκλησίας του Χριστού, είναι εν πολλοίς υπεύθυνη για την αθεϊα και την αδιαφορία προς την πνευματική ζωή πολλών συνανθρώπων μας και δη νέων [...]
γ. ο ανθρωποκεντρικός ουμανισμός
Ο αυτόνομος ουμανισμός πάλι, ως φιλοσοφικοκοινωνικό σύστημα, χωρισμένο, αυτονομημένο από τον Θεό, οδηγεί σε έναν πολιτισμό φιλαυτίας και αδιεξόδου τον σύγχρονο άνθρωπο. Θέλει να μας απομακρύνει από την Ορθόδοξο Πίστη μας εν ονόματι τάχα της αξιοποιήσεως και απελευθερώσεως του ανθρώπου. Υπάρχει όμως μεγαλύτερη αξιοποίηση για τον άνθρωπο από την Θέωση;