200 χρόνια από το 1821

Himela

Συντονίστρια

Η Himela αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ιδιωτικός υπάλληλος και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 22,477 μηνύματα.

Τα 200 χρόνια και η αυτοσυνειδησία μας​

του Άγγελου Συρίγου
Η επέτειος των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821 συνδέεται με έξι βασικά σημεία αυτοσυνειδησίας:

• Ποιοι έκαναν την επανάσταση: Μπορεί να σοκάρει κάποιους εξ ημών αλλά οι επαναστάτες πρόγονοί μας δεν ήσαν ούτε πρίγκιπες ούτε δούκες, ούτε καν βαρωνέτοι. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία ήσαν κτηνοτρόφοι (κατά κυριολεξίαν τσομπάνηδες), ψαράδες, γεωργοί και αγωγιάτες. Σε κάποιες λίγες περιπτώσεις μπορεί να ήσαν έμποροι ή ιερείς. Σίγουρα πάντως δεν έφεραν τίτλους ευγενείας. Δεν είναι τυχαίο ότι το άρθρο 27 του Συντάγματος της Τροιζήνας (1827) αναφέρει ρητώς ότι «Κανένας τίτλος ευγενείας δεν δίδεται από την Ελληνικήν πολιτείαν» (όπως και το άρθρο 4.7 του σημερινού Συντάγματος). Αυτοί οι ταπεινοί, απλοί και αγράμματοι ή ολιγογράμματοι άνθρωποι, οι χωριάτες όπως θα λέγαμε σήμερα, επαναστάτησαν εναντίον μιας πανίσχυρης αυτοκρατορίας και νίκησαν.
• Η δική μας επανάσταση: Την επανάσταση την κάναμε εμείς μόνοι μας. Τα Ορλωφικά του 1770 σηματοδότησαν το τέλος των ψευδαισθήσεων περί του ξανθού γένους των Ρώσων, του Μόσκοβου, που θα ερχόταν να μας σώσει από τον οθωμανικό ζυγό. Δεν το συνειδητοποιούσαν όλοι. Ενα σημαντικό τμήμα του ελληνικού λαού θεωρούσε (όπως άλλωστε συμβαίνει και σήμερα) πως άλλες δυνάμεις θα έλθουν να πολεμήσουν για εμάς, για τον δικό μας αγώνα. Η ομάδα, όμως, που προχώρησε στην προετοιμασία της επαναστάσεως, η Φιλική Εταιρεία, γνώριζε ότι πρέπει να βασιστούμε στις δικές μας δυνάμεις. Καλλιεργήθηκαν, για προφανείς λόγους, όλες αυτές οι φήμες περί των μελών της «Αοράτου Αρχής», του ανώτατου καθοδηγητικού οργάνου των Φιλικών. Αλλά η επανάσταση ήταν εξ αρχής μόνον δική μας υπόθεση. Αλλωστε μία επανάσταση δεν γίνεται χωρίς χρήματα. Η ελληνική επανάσταση χρηματοδοτήθηκε από δικούς μας πόρους. Η ναυμαχία του Ναυαρίνου, όπου ξένοι όντως έδωσαν την αποφασιστική ώθηση προς την ανεξαρτησία μας, ήλθε τον Οκτώβριο του 1827. Είχαν ήδη προηγηθεί περισσότερα από 6 χρόνια επαναστατικού βίου των Ελλήνων. Χωρίς αυτά δεν θα υπήρχε Ναυαρίνο.
• Γιατί πολεμήσαμε: Ο Καραϊσκάκης δεν ήταν γνωστός ως λάτρης του γαλλικού διαφωτισμού… Είχε περάσει από το σφυρί και το αμόνι της εποχής εκείνης, από την αυλή του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Είναι κεφαλαιώδες να συνειδητοποιήσουμε τους λόγους που ένας άνθρωπος με αυτό το υπόβαθρο διεκδίκησε συνειδητά τη συγκρότηση ελεύθερου ελληνικού κράτους. Η ελευθερία ξεκινούσε από το θρησκευτικό πεδίο. Το περιγράφει το πρώτο Σύνταγμα της Επιδαύρου του 1822: «Οσοι αυτόχθονες κάτοικοι της επικρατείας της Ελλάδος πιστεύουσιν εις Χριστόν εισίν Ελληνες». Από εκεί και πέραν το ελληνικό κράτος συγκροτήθηκε ως ο πολιτειακός φορέας ενός συγκεκριμένου πολιτισμού υπό συνθήκες ελευθερίας. Ο Καραϊσκάκης, ο Κολοκοτρώνης, ο Μάρκος Μπότσαρης, οι επαναστάτες, δεν πολέμησαν για να δημιουργήσουν γενικώς και αορίστως ένα σύγχρονο κράτος. Επαναστάτησαν για να δημιουργήσουν ένα ελληνικό κράτος. Ενα κράτος που (και τότε και τώρα) δεν μπορεί να είναι ουδέτερο έναντι της ελληνικής ταυτότητας των κατοίκων του.
• Η μερική πραγμάτωση ενός ονείρου ελευθερίας: Το νέο κράτος είχε ένα όνειρο. Να περιλάβει στα όριά του, δηλαδή σε καθεστώς ελευθερίας, όλους τους Ελληνες. Πράγματι από το 1864 και την ενσωμάτωση των Επτανήσων, έως το 1947 και την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου, το ελληνικό κράτος μεγάλωνε αγκαλιάζοντας κι άλλους ελληνικούς πληθυσμούς. Πέτυχε τον στόχο του; Τα μεγάλα όνειρα σπανίως ευοδώνονται στην ολότητά τους. Το κυνηγήσαμε όμως και σε μεγάλο βαθμό το καταφέραμε.
• Τι επιτύχαμε: Πήραμε μία από τις πλέον φτωχές περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Δεν υπήρχαν λιμάνια, δρόμοι, υποδομές. Ολες σχεδόν οι πεδιάδες του νέου κράτους καλύπτονταν από λιμνάζοντα ύδατα, βαλτοτόπια. Οι κάτοικοι ζούσαν στα βουνά για να αποφύγουν την ενδημική ελονοσία. Επιπλέον, μετά το πέρασμα του Ιμπραήμ η χώρα ήταν ένας απέραντος ερειπιώνας. Μέσα σε διάστημα 200 ετών η Ελλάδα κατάφερε να γίνει με μεγάλη διαφορά το πιο πλούσιο από τα κράτη που δημιουργήθηκαν στα εδάφη που κατείχε η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η ελληνική κοινωνία εξακολουθεί να δίνει ανώτερη σημασία στα γράμματα. Η Ελλάδα είναι μέλος στις πιο επιλεκτικές και ταυτοχρόνως εκλεκτικές συμμαχίες στον κόσμο. Ισως σε πολλούς να φαίνεται περίεργο αλλά, παρά την οικονομική καχεξία των τελευταίων δέκα ετών, εξακολουθούμε να έχουμε μία ζηλευτή (για άλλα κράτη και έθνη) θέση στο παγκόσμιο σύστημα.
Το νόημα του 1821 είναι μία λέξη: ελευθερία. Είναι αυτό που κατάφερε αυτό το μικρό έθνος των τσοπάνηδων, των ψαράδων, των γεωργών και των αγωγιατών. Είναι αυτό που καλούμαστε να συνεχίζουμε.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/politics/561221065/ta-200-chronia-kai-i-aytosyneidisia-mas/

Αφιέρωμα: 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
 

paskmak

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο paskmak αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 27 ετών, επαγγέλεται Γιατρός και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,745 μηνύματα.
Μια λιγακι (πολυ) ωραιοποίημενη παρουσίαση των γεγονότων.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι παράλληλα με τον απελευθερωτικό πόλεμο διεξήχθη και ένας εμφύλιος μεταξύ των Ελλήνων και ο αγώνας ήταν στα πρόθυρα ν αποτύχει, η σημασια του Ναυαρίνου αποδεικνύει ότι η επιτυχία της εξέγερσης δεν ήταν και τόσο «δίκη μας απόφαση».
 

αυγή όντος

Διάσημο μέλος

Ο Sniffing Joe αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Οδηγός ταξί και μας γράφει απο Ισλανδία (Ευρώπη). Έχει γράψει 2,005 μηνύματα.
Μετριοπαθείς εκτιμήσεις των ελληνικών απωλειών κάνουν λόγο για πάνω από 200 χιλιάδες νεκρούς, ενώ άλλες φτάνουν και ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο. Ο μεγαλύτερος αριθμός που έχω δει να εκτιμάται είναι λίγο πιο πάνω από 600 χιλιάδες. Η ναυμαχία στον Ναυαρίνο, αν και σαφώς πολύ μεγάλης σημασίας, άφησε συνολικά 700 περίπου νεκρούς και τραυματίες των συμμάχων και 6000 περίπου νεκρούς των Οθωμανών. Δεν θα έλεγα ότι μειώνει τη σημασία της ελληνικής εξέγερσης όσον αφορά την επιτυχία της επανάστασης καθόλου.

That being said, αυτό το "την επανάσταση την κάναμε εμείς μόνοι μας" με κρίτζαρε και εμένα.
 

miss marple

Πολύ δραστήριο μέλος

Η miss marple αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 808 μηνύματα.
Χωρίς να υποτιμώ καθόλου τη γιορτή αυτή καθ'αυτή, νιώθω λίγο με όλα αυτά που γίνονται ότι μάλλον προτιμάμε να γιορτάσουμε τα 54 χρόνια από την 21η Απριλίου τυ 1967....
 

paskmak

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο paskmak αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 27 ετών, επαγγέλεται Γιατρός και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,745 μηνύματα.
Δεν θα έλεγα ότι μειώνει τη σημασία της ελληνικής εξέγερσης όσον αφορά την επιτυχία της επανάστασης καθόλου.

Προφανως, αν δεν ξυστεις μονος σου, δεν αποκτάς τπτ.

Αλλά μην υπερβάλλουμε: χωρίς Ναυαρίνο και την απόβαση Γαλλικών στρατευμάτων στην Πελοπόννησο, το παιχνίδι ήταν χαμένο.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

paskmak

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο paskmak αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 27 ετών, επαγγέλεται Γιατρός και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,745 μηνύματα.
Απόβαση και χτυπήθηκαν με τους τουρκοαιγυπτιους.
 

juste un instant

Επιφανές μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Αφρική. Έχει γράψει 11,922 μηνύματα.

paskmak

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο paskmak αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 27 ετών, επαγγέλεται Γιατρός και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 1,745 μηνύματα.
Δεν ξερω
 

Μάξιμος

Διάσημο μέλος

Ο Μάξιμος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Σκηνοθέτης . Έχει γράψει 2,913 μηνύματα.

juste un instant

Επιφανές μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Αφρική. Έχει γράψει 11,922 μηνύματα.
1615929023215.png

Και η Αιτή μας υποστήριζε... Η Γαλλία μετά το 1825.
 

akikos

Επιφανές μέλος

Ο Ανδρέας αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Η.Μ.Μ.Υ. και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 8,365 μηνύματα.
Πολύ καλή παρουσίαση της επανάσταση του 1821.
 

Nihilist

Τιμώμενο Μέλος

Ο Nihilist αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 809 μηνύματα.
Μετριοπαθείς εκτιμήσεις των ελληνικών απωλειών κάνουν λόγο για πάνω από 200 χιλιάδες νεκρούς, ενώ άλλες φτάνουν και ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο. Ο μεγαλύτερος αριθμός που έχω δει να εκτιμάται είναι λίγο πιο πάνω από 600 χιλιάδες. Η ναυμαχία στον Ναυαρίνο, αν και σαφώς πολύ μεγάλης σημασίας, άφησε συνολικά 700 περίπου νεκρούς και τραυματίες των συμμάχων και 6000 περίπου νεκρούς των Οθωμανών. Δεν θα έλεγα ότι μειώνει τη σημασία της ελληνικής εξέγερσης όσον αφορά την επιτυχία της επανάστασης καθόλου.

That being said, αυτό το "την επανάσταση την κάναμε εμείς μόνοι μας" με κρίτζαρε και εμένα.

Σίγουρα έγινε αξιοθαύμαστη προσπάθεια και από μεριάς μας, αλλά το σημαντικό με το Ναυαρίνο είναι πως χωρίς αυτό η επανάσταση θα αποτύγχανε όπως τα Ορλωφικά. Αντικειμενικά είχαμε χάσει τον πόλεμο ήδη από το 1826.

Για αυτό έφταιγαν οι εμφύλιοι, τους οποίους δυστυχώς θέλουμε να αποσιωπούμε. Οι Σέρβοι με τον Καραγιώργη και τον Οβρένοβιτς τα είχαν καταφέρει πολύ καλύτερα από εμάς, γι’ αυτό απέκτησαν αυτονομία νωρίτερα.

Πάντως η ανεξαρτησία μας είχε προεξοφληθεί από το 1823, όταν μας δάνεισαν οι Άγγλοι. Δεν υπήρχε περίπτωση να αφήσουν την επένδυσή τους χαμένη.
 

charmander

Δραστήριο μέλος

Ο charmander αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 451 μηνύματα.

giannhs2001

Περιβόητο μέλος

Ο Ιωάννης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 19 ετών, επαγγέλεται Φοιτητής/τρια και μας γράφει απο Κατερίνη (Πιερία). Έχει γράψει 4,742 μηνύματα.
Εδώ θα έπρεπε ιστορικά να προσθέσουμε και τον φόβο των Ελλήνων για να επαναστατήσουν. Ο Κολοκοτρώνης αναφέρει πως είχε πει στους υπόδουλους Έλληνες πως είδε όνειρο την Παναγία να του λέει πως ήρθε η ώρα για εξέγερση ενώ καθοριστικής σημασίας είναι η ψευδής είδηση της Φιλικής Εταιρείας πως οι Ρώσοι κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη κάνοντας επίκληση στο φιλορωσικό αίσθημα των υπόδουλων Ελλήνων.

Για ποιο πάνω που λέτε. Ο εμφύλιος των Ελλήνων υπήρξε καταστροφικός και η επανάσταση πήγε να διαλυθεί από τον Ιμπραήμ Πασά που με το άρτια εκπαιδευμένο ( από τους Δυτικούς ) τάγμα του πήρε την Αθήνα και πήγε να περάσει στην Πελοπόννησο για να τελειώσει την επανάσταση. Παρόλα αυτά απέτυχε.

Σίγουρα καθοριστικής σημασίας για την ανεξαρτησία της Ελλάδας εκτός από τα δυτικά συμφέροντα αφού για τα δάνεια του αγώνα βάλαμε υποθήκη σχεδόν το σύνολο των εδαφών μας ( εξαρχής γίναμε καλό δυτικό προτεκτοράτο ) ήταν και η έκρηξη του Ρωσο-οθωμανικού πολέμου του 1828-1829 ( οι Οθωμανοί έκλεισαν τα Ρωσικά πλοία παραβιάζοντας την συνθήκη του Άκκερμαν ) όπου οι Ρώσοι κατέλαβαν την Ανδριανούπολη και πλησίασαν επικίνδυνα την Πόλη.
 

juste un instant

Επιφανές μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Αφρική. Έχει γράψει 11,922 μηνύματα.

giannhs2001

Περιβόητο μέλος

Ο Ιωάννης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 19 ετών, επαγγέλεται Φοιτητής/τρια και μας γράφει απο Κατερίνη (Πιερία). Έχει γράψει 4,742 μηνύματα.
Αυτοί είναι οι Πομάκοι αδελφοί μας! Περήφανοι Έλληνες. Είναι υποχρέωση του Ελληνικού κράτους να τους αντιμετωπίζει σαν ισότιμους ΕΛΛΗΝΕΣ πολίτες. Δεν είναι φιλοξενούμενοι εδώ, εδώ είναι η πατρίδα τους. Δεν υπάρχει τουρκική μειονότητα στην Ελλάδα. Μόνο θρησκευτική Ελληνική.

Το κείμενο του συλλόγου των Πομάκων προς την προκλητική φιλοτουρκάλα Ασάφογλου, προέδρου της μειονότητας που εδώ και χρόνια δηλώνει πως η μειονότητα είναι τουρκική.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πομάκων Ξάνθης χαρακτηρίζει προσβλητική τη δήλωση της Τσιγδέμ Ασάφογλου για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, βγάζοντας αμέσως την εξής ανακοίνωση:
«Ακούσαμε για άλλη μια φορά την κυρία Ασάφογλου να θέλει να "βαφτίσει" την μειονότητα ως τουρκική, εξαφανίζοντας τους Πομάκους. Η Μουσουλμανική μειονότητα αποτελείται από τρεις συνιστώσες, τους Πομάκους, τους Ρομά και τους Τουρκογενείς.
Κυρία Ασάφογλου, μπορείτε να νιώθετε Τουρκάλα και να πονάτε για την Τουρκία, αλλά και εμείς πονάμε για την πατρίδα μας την Ελλάδα και νιώθουμε Έλληνες».

161609131_2617950001828287_8374160331349925573_o.jpg
 

hack3r

Επιφανές μέλος

Ο Τόλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών και επαγγέλεται Μηχανικός λογισμικού . Έχει γράψει 10,687 μηνύματα.
Εάν οι Πομάκοι ήταν πραγματικά τόσο υπέρ της Ελλάδος και θέλανε όντως να διαχωριστούν από την Τουρκία θα βαφτίζονταν χριστιανοί. Όταν είσαι ακριτικός πληθυσμός και ζεις δίπλα στα σύνορα με τους Τούρκους, με τους οποίους το έθνος στο οποίο δηλώνεις ότι ανήκεις έχει 8 αιώνες "κακού αίματος" στους οποίους η θρησκεία έπαιξε σημαντικότατο ρόλο και συνυφάστηκε με την εθνολογική ταυτότητα του κάθε πληθυσμού, θα περίμενε κανείς πως θα ήσουν παραπάνω από πρόθυμος να αφήσεις πίσω οτιδήποτε σε συνδέει με τους Τούρκους, ειδικά όταν πρόκειται για κάτι τόσο σημαντικό όπως το θρήσκευμα.

Ο Μουσταφά Μεχμέτογλου που δηλώνει Έλληνας ας πούμε σε μια υποτιθέμενη σύρραξη με την Τουρκία με ποια πλευρά θα είναι συνειδησιακά? Με τους έθνος που δηλώνει ότι ανήκει, ή με τους πνευματικούς αδερφούς του? Ένας πιστός μουσουλμάνος πως γίνεται να πολεμάει στο πλευρό των απίστων ενάντια στους αδερφούς του? Τι προβλέπει το Ισλάμ γι αυτούς τους μουσουλμάνους? Μιλάμε για το Ισλάμ έτσι? Την πιο hardcore θρησκεία στον πλανήτη... Εγώ πάντως αν ζούσα στην Ανατολική Θράκη, ήμουν ΧΟ και όντως θεωρούσα τον εαυτό μου Τούρκο θα ασπαζόμουν το Ισλάμ και θα άλλαζα και το όνομα μου σε κάτι τουρκικό για να έχω ξεκάθαρη πολιτισμική ταυτότητα.
 

klean

Περιβόητο μέλος

Ο Κλεάνθης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Φοιτητής/τρια . Έχει γράψει 4,364 μηνύματα.
Όταν όλη η "επιχειρηματολογία" περί Ισλάμ πάει κουβά.
 

Gaspar

Διάσημο μέλος

Ο Gaspar αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών, επαγγέλεται Αστυνομικός και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 3,356 μηνύματα.
αυτοί με τις σημαίες @giannhs2001 είναι μειοψηφία. η πλειοψηφία έχει τουρκική συνείδηση και αυτό γιατί το 1954 όταν αναγνωρίστηκε η μειονότητα ως τουρκική και μπήκαν τα τουρκικά στα σχολεία τους, ο εχθρός ήταν η σοβιετικοί και όχι οι τούρκοι. Tο κράτος λανθασμένα για να τους αποκόψει απο τους Βούλγαρους πομάκους τους έστειλε στην αγκαλιά της Τουρκίας.

@klean δες απο το wiki πως τα μεμέτια ιστορικά προάγουν πολιτισμό και σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα
Υπήρξαν δύο περίοδοι εξισλαμισμού: α) η μια περίοδος έγινε το πρώτο μισό του 16ου αιώνα κάτω από τον Σουλτάνο Σελίμ Α΄ (1512-1520) και β) η δεύτερη περίοδος εξισλαμισμού έλαβε χώρα το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα κάτω από τον Σουλτάνο Μωάμεθ Δ΄ (1648-1687).[35] Ο μοναχός Παχώμιος Ρουσάνος (1508-1553), που επισκέφτηκε την ορεινή Ξάνθη, έγραψε το 1550 ότι μόνο 6 ή 9 χωριά είχαν στραφεί στο Ισλάμ[36].

Στη Βουλγαρία, ο Μέγας Βεζίρης Κιοπρουλού Μεχμέτ πασάς (1656-1661) απείλησε τους κατοίκους της κοιλάδας του Τσεπίνου (στη βορειοδυτική Ροδόπη) ότι αν δεν προσέρχονταν στο Ισλάμ, θα εξοντώνονταν. Πράγματι, το 1656 Οθωμανικές δυνάμεις εισέβαλαν στην κοιλάδα του Τσεπίνου, συνέλαβαν τους προύχοντες των Βούλγαρων και τους μετέφεραν στον τοπικό πασά, όπου αναγκάστηκαν με βίαιο τρόπο να υποκύψουν. Ο Μέγας Βεζίρης Μεχμέτ Κιοπρουλού, μετά τον ομαδικό εξισλαμισμό, κατέστρεψε 218 εκκλησίες και 336 παρεκκλήσια στις περιοχές των Βούλγαρων.[37] Τα ερείπια της καταστροφής παραμένουν έως και σήμερα σε πολλά μέρη. Το γεγονός αυτό έχει μείνει ως ανάμνηση στις Πομακικές κοινότητες. Ο εξισλαμισμός δεν έγινε πάντοτε οικειοθελώς. Πολλοί Χριστιανοί προτίμησαν να πεθάνουν παρά να εξισλαμιστούν, πηδώντας σε κάποιο βάραθρο. Σημεία θυσίας των Χριστιανών αναφέρονται σε πολλές κωμοπόλεις και χωριά των Πομάκων, όπως το Γκούλεμ Κάμεν στη Γλαύκη Ξάνθης, το Μόμτσι Κάμεν στο Ωραίο Ξάνθης, το Τσερβέν Κάμεν στη Μάνταινα Ξάνθης, η κορυφή Μαρίνα στην Αιώρα Ξάνθης, ο βράχος Νεβιάστα στο Σμόλυαν Βουλγαρίας, το Μόμιν Κάμεν στο Ζλάτογκραντ Βουλγαρίας, στην Πάχνη Ξάνθης, στην Κοττάνη Ξάνθης και στη Σιρόκα Λάκα Βουλγαρίας.
[38]
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top