Ο ρόλος της γυναίκας στις θρησκείες

jj!

Τιμώμενο Μέλος

Ο jj! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Ιδιωτικός υπάλληλος. Έχει γράψει 13,477 μηνύματα.
Αν και δεν πηγαίνω εκκλησία και δεν πιστεύω, εν τούτοις αναγνωρίζω την θεολογική και φιλοσοφική αξία των χαιρετισμών και των τιμών που αποδίδονται προς την Παναγία.
Αν το καλοσκεφτούμε, το πρόσωπο της Παναγίας εξέφραζε την χάρη και την δυναμικότητα των γυναικών μίας άλλης εποχής, όπου το πρότυπο κοινωνίας ήταν εξολοκλήρου πατριαρχικό. Παρόλα αυτά, πολλές γιορτές είναι αφιερωμένες στη Θεοτόκο (οι λεγόμενες "θεομητορικές"), έχουν γραφτεί πολλές εκκλησιαστικές ψαλμωδίες προς τιμήν της και η θέση της στην ουράνια βασιλεία (κατ' αντιστοιχία της επίγειας) είναι εκ δεξιών του Θεού-Πατέρα.

Επιπλέον, γίνεται η σύνδεση με την στρατιωτική ζωή, καθώς ο πόλεμος ήταν συνήθης πρακτική μεταξύ των λαών όταν δεν ικανοποιούνταν τα συμφέροντά τους. Έτσι, η Παναγία λαμβάνει το προσωνύμιο της "Υπέρμαχου Στρατηγού", για τον επίγειο στρατό, και της "Κυρίας των Αγγέλων" για τον επουράνιο "στρατό". Για αυτό ακόμη και σήμερα θεωρείται προστάτιδα των ενόπλων δυνάμεων και είναι συνδεδεμένη η ελληνική επανάσταση με τον ευαγγελισμό της Θεοτόκου.

Όλα αυτά τα λέω γιατί μού έκανε τρομερή εντύπωση πώς σε μία πατριαρχική κοινωνία (βυζαντινή) και μία πατριαρχική θρησκεία (χριστιανική) υπήρχε τόσο μεγάλος σεβασμός και χώρος για ηθική αναγνώριση για μία γυναίκα.
Μετά σκέφτομαι ότι στο σύνολό της η ανθρώπινη ιστορία έδειχνε τον σεβασμό και την ευχαριστία προς την γυναίκα-Μεγάλη Μητέρα. Από τα γυναικεία γονιμικά ειδώλια της προϊστορικής εποχής, στην Αθηνά, την Δήμητρα, την Εστία κλπ της Αρχαίας Ελλάδας και στην Παναγία της χριστιανοσύνης.

Νιώθω ότι υπάρχουν άλλες πτυχές της ιστορίας που παραλείπουμε, γιατί οι παλαιότερες κοινωνίες μελετήθηκαν εν μέσω τρομερού συντηρητισμού τον 19ο και 20ο αι. (που έφερε τη δημιουργία των εθνικών κρατών). Η γνώμη μου είναι ότι οι κοινωνίες έχουν υπάρξει και πιο ανοιχτές στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Αν και δεν πηγαίνω εκκλησία και δεν πιστεύω, εν τούτοις αναγνωρίζω την θεολογική και φιλοσοφική αξία των χαιρετισμών και των τιμών που αποδίδονται προς την Παναγία.
Αν το καλοσκεφτούμε, το πρόσωπο της Παναγίας εξέφραζε την χάρη και την δυναμικότητα των γυναικών μίας άλλης εποχής, όπου το πρότυπο κοινωνίας ήταν εξολοκλήρου πατριαρχικό. Παρόλα αυτά, πολλές γιορτές είναι αφιερωμένες στη Θεοτόκο (οι λεγόμενες "θεομητορικές"), έχουν γραφτεί πολλές εκκλησιαστικές ψαλμωδίες προς τιμήν της και η θέση της στην ουράνια βασιλεία (κατ' αντιστοιχία της επίγειας) είναι εκ δεξιών του Θεού-Πατέρα.

Επιπλέον, γίνεται η σύνδεση με την στρατιωτική ζωή, καθώς ο πόλεμος ήταν συνήθης πρακτική μεταξύ των λαών όταν δεν ικανοποιούνταν τα συμφέροντά τους. Έτσι, η Παναγία λαμβάνει το προσωνύμιο της "Υπέρμαχου Στρατηγού", για τον επίγειο στρατό, και της "Κυρίας των Αγγέλων" για τον επουράνιο "στρατό". Για αυτό ακόμη και σήμερα θεωρείται προστάτιδα των ενόπλων δυνάμεων και είναι συνδεδεμένη η ελληνική επανάσταση με τον ευαγγελισμό της Θεοτόκου.

Όλα αυτά τα λέω γιατί μού έκανε τρομερή εντύπωση πώς σε μία πατριαρχική κοινωνία (βυζαντινή) και μία πατριαρχική θρησκεία (χριστιανική) υπήρχε τόσο μεγάλος σεβασμός και χώρος για ηθική αναγνώριση για μία γυναίκα.
Μετά σκέφτομαι ότι στο σύνολό της η ανθρώπινη ιστορία έδειχνε τον σεβασμό και την ευχαριστία προς την γυναίκα-Μεγάλη Μητέρα. Από τα γυναικεία γονιμικά ειδώλια της προϊστορικής εποχής, στην Αθηνά, την Δήμητρα, την Εστία κλπ της Αρχαίας Ελλάδας και στην Παναγία της χριστιανοσύνης.

Νιώθω ότι υπάρχουν άλλες πτυχές της ιστορίας που παραλείπουμε, γιατί οι παλαιότερες κοινωνίες μελετήθηκαν εν μέσω τρομερού συντηρητισμού τον 19ο και 20ο αι. (που έφερε τη δημιουργία των εθνικών κρατών). Η γνώμη μου είναι ότι οι κοινωνίες έχουν υπάρξει και πιο ανοιχτές στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα.
Ωραίο κείμενο. Η Παναγία για τους Χριστιανούς συμβολίζει -πέρα από την μητέρα του Ιησού- την μητέρα όλων των Χριστιανών. Και η λατρεία προς το πρόσωπό της φαίνεται αν το πάρεις ετυμολογικά και μόνο, όπου το όνομά της δηλώνει πως είναι η μεγαλύτερη από όλους τους άγιους. Επιπλέον, από το γεγονός ότι δύο από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ο δεκαπενταύγουστος και ο ευαγγελισμός, το μεγαλύτερο λαϊκό προσκύνημα εν Ελλάδι γίνεται στην Παναγία της Τήνου αλλά και ότι, ο λόγος που δεν επιτρέπονται γυναίκες στο Άγιο Όρος σύμφωνα με τον μύθο, είναι γιατί πρώτη πάτησε το πόδι της εκεί η Παναγία, οπότε καμία δεν θα ήταν άξια να το ξανακάνει.

Πάντως είναι διαχρονικό το φαινόμενο (ανεξάρτητα του πόσο πατριαρχική ή όχι είναι μια κοινωνία) της θεοποίησης θηλυκών οντοτήτων, οι οποίες συμβολίζουν την γη, την γονιμότητα και την μητέρα. Πολλές ομοιότητες με την Παναγία έχει η Γαία, για παράδειγμα, η οποία διαμόρφωσε τον κόσμο όπως η Παναγία άλλαξε τον κόσμο φέρνοντας στη ζωή τον Ιησού. Επίσης και οι δύο γέννησαν ουράνιους βασιλιάδες (Κρόνος-Ιησούς) και θεωρούνταν μητέρες όλης της οικουμένης.

Και για να το ελαφρύνω λίγο -και με αφορμή που πιάσαμε τα θρησκειολογικά- από κατορθώματα ζωής θα έχω να λέω ότι χτες έκανα Μουσουλμάνο να έχει το πρώτο του μεθύσι. Σήμερα ξεκίνησε και το Ραμαζάνι παρεμπιπτόντως.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

chrisjhon02

Διάσημο μέλος

Ο chrisjhon02 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 2,709 μηνύματα.
Πάντως είναι διαχρονικό το φαινόμενο (ανεξάρτητα του πόσο πατριαρχική ή όχι είναι μια κοινωνία) της θεοποίησης θηλυκών οντοτήτων, οι οποίες συμβολίζουν την γη, την γονιμότητα και την μητέρα. Πολλές ομοιότητες με την Παναγία έχει η Γαία, για παράδειγμα, η οποία διαμόρφωσε τον κόσμο όπως η Παναγία άλλαξε τον κόσμο φέρνοντας στη ζωή τον Ιησού. Επίσης και οι δύο γέννησαν ουράνιους βασιλιάδες (Κρόνος-Ιησούς) και θεωρούνταν μητέρες όλης της οικουμένης.
Το ''περίεργο'' είναι πως πολλές θηλυκές οντότητες συμβολίζουν την γονιμότητα αλλά είναι παράλληλα παρθένες. Με τον κρίνο; Με τον κρίνο.
 

Guest 528707

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Ωραίο κείμενο. Η Παναγία για τους Χριστιανούς συμβολίζει -πέρα από την μητέρα του Ιησού- την μητέρα όλων των Χριστιανών. Και η λατρεία προς το πρόσωπό της φαίνεται αν το πάρεις ετυμολογικά και μόνο, όπου το όνομά της δηλώνει πως είναι η μεγαλύτερη από όλους τους άγιους. Επιπλέον, από το γεγονός ότι δύο από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ο δεκαπενταύγουστος και ο ευαγγελισμός, το μεγαλύτερο λαϊκό προσκύνημα εν Ελλάδι γίνεται στην Παναγία της Τήνου αλλά και ότι, ο λόγος που δεν επιτρέπονται γυναίκες στο Άγιο Όρος σύμφωνα με τον μύθο, είναι γιατί πρώτη πάτησε το πόδι της εκεί η Παναγία, οπότε καμία δεν θα ήταν άξια να το ξανακάνει.

Πάντως είναι διαχρονικό το φαινόμενο (ανεξάρτητα του πόσο πατριαρχική ή όχι είναι μια κοινωνία) της θεοποίησης θηλυκών οντοτήτων, οι οποίες συμβολίζουν την γη, την γονιμότητα και την μητέρα. Πολλές ομοιότητες με την Παναγία έχει η Γαία, για παράδειγμα, η οποία διαμόρφωσε τον κόσμο όπως η Παναγία άλλαξε τον κόσμο φέρνοντας στη ζωή τον Ιησού. Επίσης και οι δύο γέννησαν ουράνιους βασιλιάδες (Κρόνος-Ιησούς) και θεωρούνταν μητέρες όλης της οικουμένης.

Και για να το ελαφρύνω λίγο -και με αφορμή που πιάσαμε τα θρησκειολογικά- από κατορθώματα ζωής θα έχω να λέω ότι χτες έκανα Μουσουλμάνο να έχει το πρώτο του μεθύσι. Σήμερα ξεκίνησε και το Ραμαζάνι παρεμπιπτόντως.
Διαβάζοντας πάντως αυτό το κείμενο είναι σαν να βλέπω αυτούς που κατά καιρούς εδω μεσα γράφουν τελείως ανεγκεφαλα για την πραγματικη θέση και την αξία που δινει η εκκλησία μας στις γυναίκες να καταπίνουν την γλωσσίτσα τους !!!!

Πόσο εκτεθειμένοι άραγε να νοιώθουν και πόση αξία πλέον θα έχει ο λόγος τους ? Ελπίζω μονο μετά από αυτό σε μια ενδεχόμενη ακομα δική τους προσπάθεια να πούνε το τελείως αντίθετο να θυμηθούν αυτά τα ποστ ;)
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Το ''περίεργο'' είναι πως πολλές θηλυκές οντότητες συμβολίζουν την γονιμότητα αλλά είναι παράλληλα παρθένες. Με τον κρίνο; Με τον κρίνο.
Καθόλου περίεργο. Αφενός ένας Θεός πρέπει να έχει εξωπραγματικά χαρακτηριστικά και να είναι πολύ διαφορετικός από τους κοινούς θνητούς για να τον λατρέψουν και αφετέρου ο ιουδαϊσμός (που αποτελεί την βάση του Χριστιανισμού) ήταν υπερβολικά τυραννική θρησκεία όσον αφορά στο στο σεξ και η σεξουαλικότητα της γυναίκας ήταν απαγορευμένη έννοια, οπότε και το παρακλάδι του, ο Χριστιανισμός, δεν θα μπορούσε να πάρει άλλον δρόμο.
Αυτόματη ένωση συνεχόμενων μηνυμάτων:

Διαβάζοντας πάντως αυτό το κείμενο είναι σαν να βλέπω αυτούς που κατά καιρούς εδω μεσα γράφουν τελείως ανεγκεφαλα για την πραγματικη θέση και την αξία που δινει η εκκλησία μας στις γυναίκες να καταπίνουν την γλωσσίτσα τους !!!!

Πόσο εκτεθειμένοι άραγε να νοιώθουν και πόση αξία πλέον θα έχει ο λόγος τους ? Ελπίζω μονο μετά από αυτό σε μια ενδεχόμενη ακομα δική τους προσπάθεια να πούνε το τελείως αντίθετο να θυμηθούν αυτά τα ποστ ;)
Το ότι έχει πολύ ψηλά ο χριστιανισμός την Παναγία δεν αναιρεί το γεγονός ότι είναι μια αμιγώς πατριαρχική θρησκεία.
 

Guest 528707

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Το ότι έχει πολύ ψηλά ο χριστιανισμός την Παναγία δεν αναιρεί το γεγονός ότι είναι μια αμιγώς πατριαρχική θρησκεία.
Σε σχέση με ποια άλλη θρησκεία ?

Έπειτα αντιλαμβανεσαι οτι αυτο που λες έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτό που φαινομενικά πλέον έχει υιοθετηθεί?

Οπότε κατά πόσο αντικειμενική είναι η σημερινή εκπροσώπηση αυτης στην εγκόσμια ζωή πλέον?
 

jj!

Τιμώμενο Μέλος

Ο jj! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Ιδιωτικός υπάλληλος. Έχει γράψει 13,477 μηνύματα.
Ωραίο κείμενο. Η Παναγία για τους Χριστιανούς συμβολίζει -πέρα από την μητέρα του Ιησού- την μητέρα όλων των Χριστιανών. Και η λατρεία προς το πρόσωπό της φαίνεται αν το πάρεις ετυμολογικά και μόνο, όπου το όνομά της δηλώνει πως είναι η μεγαλύτερη από όλους τους άγιους. Επιπλέον, από το γεγονός ότι δύο από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ο δεκαπενταύγουστος και ο ευαγγελισμός, το μεγαλύτερο λαϊκό προσκύνημα εν Ελλάδι γίνεται στην Παναγία της Τήνου αλλά και ότι, ο λόγος που δεν επιτρέπονται γυναίκες στο Άγιο Όρος σύμφωνα με τον μύθο, είναι γιατί πρώτη πάτησε το πόδι της εκεί η Παναγία, οπότε καμία δεν θα ήταν άξια να το ξανακάνει.

Πάντως είναι διαχρονικό το φαινόμενο (ανεξάρτητα του πόσο πατριαρχική ή όχι είναι μια κοινωνία) της θεοποίησης θηλυκών οντοτήτων, οι οποίες συμβολίζουν την γη, την γονιμότητα και την μητέρα. Πολλές ομοιότητες με την Παναγία έχει η Γαία, για παράδειγμα, η οποία διαμόρφωσε τον κόσμο όπως η Παναγία άλλαξε τον κόσμο φέρνοντας στη ζωή τον Ιησού. Επίσης και οι δύο γέννησαν ουράνιους βασιλιάδες (Κρόνος-Ιησούς) και θεωρούνταν μητέρες όλης της οικουμένης.

Και για να το ελαφρύνω λίγο -και με αφορμή που πιάσαμε τα θρησκειολογικά- από κατορθώματα ζωής θα έχω να λέω ότι χτες έκανα Μουσουλμάνο να έχει το πρώτο του μεθύσι. Σήμερα ξεκίνησε και το Ραμαζάνι παρεμπιπτόντως.
Λιάκο, αν σου πω ότι ήξερα βαθιά μέσα μου ότι εσύ θα απαντούσες πρώτος... :redface:

Εγώ νομίζω ότι η ιστοριογραφία από τον 16ο αιώνα και μετά ήταν πολύ based και κατά κάποιον τρόπο οι (δυτικοί) ιστορικοί ήθελαν να απεκδυθουν την μεσαιωνική θρησκευτική πρακτική, όπου κυρίαρχη θρησκεία ήταν ο καθολικισμός στη Δυτική Ευρώπη. Μην ξεχνάμε ότι τότε περίπου έγινε και η θρησκευτική μεταρρύθμιση από τον Λούθηρο, που άλλαξε άρδην το θρησκευτικό και κοινωνικό αφήγημα.

Την ίδια περίοδο στο Βυζάντιο, επειδή το κοσμικό κράτος κατέρρεε, η θρησκεία και η εκκλησία ήταν οι μόνοι εγγυητές της εθνολογικής ακεραιότητας του κράτους. Για αυτό η εκκλησία και ο Πατριάρχης απέκτησαν τέτοια μεγάλη δύναμη και εξουσία (ο Πατριάρχης εξακολουθεί μέχρι σήμερα να φοράει τα ρούχα του βυζαντινού αυτοκράτορα), που αναγνωρίστηκε αργότερα από την Οθωμανική διοίκηση και παραμένει σε ειδικό καθεστώς μέχρι σήμερα.

Αυτό που θέλω να πω, όμως, είναι ότι τόσο το βυζαντινό κράτος, όσο και τα μεσαιωνικά κράτη, δεν ήταν περισσότερο θρησκευτικά σε σχέση με σήμερα. Το ότι γινόταν κάποιος αυτοκράτορας "ελέω Θεού", ήταν στην ουσία η αναγνώριση της απόλυτης εξουσίας του στη Γη, γιατί ο Θεός ως υπεράνω όλων παραχωρεί την εξουσία. Η δική μας κοινωνία δεν προχώρησε πολύ, αφού εξακολουθεί να υφίσταται θρησκευτικός όρκος στην ανάληψη των πολιτικών καθηκόντων. Ακόμη και η βασίλισσα της Αγγλίας είναι αρχηγός του κράτους ΚΑΙ Υπέρτατος κυβερνήτης της εκκλησίας της Αγγλίας.

Θεωρώ ότι το βυζαντινό και τα μεσαιωνικά κράτη υπήρξαν πιο ανοιχτές κοινωνίες, κυρίως γιατί τα κράτη αυτά διέπονταν από την πολυπολιτισμικότητα. Οι εκτάσεις τους, καθώς και οι εκτάσεις των μετέπειτα αυτοκρατοριών, δεν επέτρεπαν ένα ομοεθνές μείγμα ανθρώπων και φαντάζομαι ότι πολλές ομάδες συνυπήρχαν. Παραδείγματα υπάρχουν πάρα πολλά από την πρόσφατη ιστορία, κυρίως της οθωμανικής αυτοκρατορίας, που συνυπήρχαν χριστιανοί και μουσουλμάνοι (αλλά και άλλοι, όπως Εβραίοι, κλπ) στις μεγάλες πόλεις, όπως η Κωνσταντινούπολη και η Θεσσαλονίκη. Για αυτό η προσάρτηση της Μακεδονίας στο ελληνικό κράτος ήταν τεράστια επιτυχία, γιατί περιήλθε στο νεοϊδρυθέν φτωχό κράτος της Ελλάδας η Θεσσαλονίκη, που ήταν πόλη κοσμοπολίτικη με έντονη επιχειρηματικότητα.
Σε σχέση με ποια άλλη θρησκεία ?
Αυτή την στιγμή οι επικρατούσες θρησκείες είναι πράγματι όλες πατριαρχικές και μονοθεϊστικές. Για αυτό και κουμπωσαν υπέροχα με το πολιτικό αφήγημα της απόλυτης εξουσίας των Βασιλέων.

Άλλες θρησκείες και λατρείες, που αναγνωρίζουν περισσότερο την θέση της γυναίκας και έχουν μεγαλύτερη εκπροσώπηση του γυναικείου φύλου, είναι βεβαίως η αρχαία ελληνική, η αιγυπτιακή και εν μέρει στον ινδουισμό (στην αρχική μορφή του).
 

Guest 528707

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Αυτή την στιγμή οι επικρατούσες θρησκείες είναι πράγματι όλες πατριαρχικές και μονοθεϊστικές. Για αυτό και κουμπωσαν υπέροχα με το πολιτικό αφήγημα της απόλυτης εξουσίας των Βασιλέων.
Οπότε ποιος ο λόγος αναφοράς και σύγκρισης ΜΟΝΟ με τον Χριστιανισμό?


Αυτόματα δεν βγάζει κάτι εμμονικο και προσωπικό όταν γίνεται επανηλλημενα από συγκεκριμένες τάξεις ανθρώπων?

Δεν σου βγάζει εμμονη προς το πρόσωπο των συγκεκριμένων ανθρώπων και όχι στη κάθε αυτου θρησκεία ειδικά όταν βλέπουμε να υποστηρίζονται ένθερμα άλλες θρησκείες , που πραγματικά η γυναίκα υποφέρει μέσα σε αυτή?

Το ότι στρεφόμαστε απέναντι στους εγκώσμιους πρεσβευτές αυτής δεν παει να πει οτι καταρριπτερται η πραγματική ουσία αυτής!
Εκεί ειναι η μεγάλη διαφορά αυτής της διαμάχης...
 

jj!

Τιμώμενο Μέλος

Ο jj! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Ιδιωτικός υπάλληλος. Έχει γράψει 13,477 μηνύματα.
Οπότε ποιος ο λόγος αναφοράς και σύγκρισης ΜΟΝΟ με τον Χριστιανισμό?


Αυτόματα δεν βγάζει κάτι εμμονικο και προσωπικό όταν γίνεται επανηλλημενα από συγκεκριμένες τάξεις ανθρώπων?

Δεν σου βγάζει εμμονη προς το πρόσωπο των συγκεκριμένων ανθρώπων και όχι στη κάθε αυτου θρησκεία ειδικά όταν βλέπουμε να υποστηρίζονται ένθερμα άλλες θρησκείες , που πραγματικά η γυναίκα υποφέρει μέσα σε αυτή?

Το ότι στρεφόμαστε απέναντι στους εγκώσμιους πρεσβευτές αυτής δεν παει να πει οτι καταρριπτερται η πραγματική ουσία αυτής!
Εκεί ειναι η μεγάλη διαφορά αυτής της διαμάχης...
Γιατί ο χριστιανισμός είναι η επικρατούσα θρησκεία, συνεπώς γίνεται δέκτης του μεγαλύτερου μέρους της κριτικής.
Το ότι αναγνωρίζουμε κάποια καλά στοιχεία μίας θρησκείας, δεν σημαίνει αυτόματα ότι την αποδεχόμαστε εξ ολοκλήρου.
Όσο για το ισλάμ, δεν υποστηρίζεται η θρησκεία αυτή καθ'αυτή, αλλά ο ισλαμικός πληθυσμός που για διάφορους λόγους έζησε τις κακουχίες των πολέμων και των συρράξεων που υποκινηθηκαν από το Ισλαμικό Κράτος (ISIS), αλλά και άλλους φορείς/κράτη, που προασπιζαν τα συμφέροντά τους στον ισλαμικό κόσμο. Η στήριξη είναι στους ανθρώπους και όχι στη θρησκεία.

Η εποχή μας θεωρώ ότι έχει απαγκιστρωθεί από την ανάγκη νοηματοδότησης του κόσμου μέσα από την θρησκεία/το θείο. Πλέον βλέπουμε τις θρησκείες περισσότερο μέσα από μία κοινωνιολογική/θεολογική/φιλοσοφική προσέγγιση. Άλλωστε την πίστη δεν μπορείς να την επιβάλλεις στον άλλον.
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Λιάκο, αν σου πω ότι ήξερα βαθιά μέσα μου ότι εσύ θα απαντούσες πρώτος... :redface:
Οι συζητήσεις για θρησκείες είναι ένα από τα guilty pleasures μου :P
Την ίδια περίοδο στο Βυζάντιο, επειδή το κοσμικό κράτος κατέρρεε, η θρησκεία και η εκκλησία ήταν οι μόνοι εγγυητές της εθνολογικής ακεραιότητας του κράτους. Για αυτό η εκκλησία και ο Πατριάρχης απέκτησαν τέτοια μεγάλη δύναμη και εξουσία (ο Πατριάρχης εξακολουθεί μέχρι σήμερα να φοράει τα ρούχα του βυζαντινού αυτοκράτορα), που αναγνωρίστηκε αργότερα από την Οθωμανική διοίκηση και παραμένει σε ειδικό καθεστώς μέχρι σήμερα.
Αυτή την πληροφορία ομολογώ δεν την γνώριζα όσον αφορά στην ενδυμασία του Πατριάρχη και την βρήκα άκρως ενδιαφέρουσα, κυρίως για τον λόγο που αναφέρεις κι εσύ, την δύναμη και εξουσία που είχε, δηλαδή.
Αυτό που θέλω να πω, όμως, είναι ότι τόσο το βυζαντινό κράτος, όσο και τα μεσαιωνικά κράτη, δεν ήταν περισσότερο θρησκευτικά σε σχέση με σήμερα. Το ότι γινόταν κάποιος αυτοκράτορας "ελέω Θεού", ήταν στην ουσία η αναγνώριση της απόλυτης εξουσίας του στη Γη, γιατί ο Θεός ως υπεράνω όλων παραχωρεί την εξουσία. Η δική μας κοινωνία δεν προχώρησε πολύ, αφού εξακολουθεί να υφίσταται θρησκευτικός όρκος στην ανάληψη των πολιτικών καθηκόντων.
Σίγουρα οι θρησκείες είχαν διαχρονικά τεράστια επιρροή στο πολιτικό σύστημα και στην άσκηση εξουσίας, αν όχι ασκούσαν εξουσία, όπου είχαμε (και έχουμε ακόμα σε κάποια μέρη) θεοκρατία. Όμως οι τότε κοινωνίες ήταν περισσότερο «θρησκευτικές» για έναν πολύ απλό και βασικό λόγο: ο διαχωρισμός των ανθρώπων γινόταν περισσότερο βάσει θρησκείας ενώ στα εθνικά κράτη περισσότερο βάσει εθνότητας (ένας από τους ελάχιστους λαούς που έμεινε να διατηρεί σε μεγαλύτερη υπόληψη την θρησκεία από ό,τι την καταγωγή του είναι οι εβραίοι).

Στο άλλο με τον αυτοκράτορα θα συμφωνήσω, μάλιστα έχω διαβάσει ότι ο Θεοδόσιος έκανε τον χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του κράτους γιατί μπορούσε να γίνει σύνδεση του επουράνιου Θεού με τον αυτοκράτορα (τον επίγειο Θεό). Στον χριστιανισμό έχουμε ένα απόλυτο ον, τον Θεό, που έχει όλες τις εξουσίες, σε αντίθεση με τον δωδεκαθεϊσμό, τους νεοπλατωνικούς και άλλες παγανιστικές θρησκείες που υπήρχαν στην τότε εποχή, οπότε έδινε καλύτερο πάτημα για τη θεοποίηση του αυτοκράτορα. Και μιας κι έχεις πολύ περισσότερες γνώσεις από εμένα στα ιστορικά, θα ήθελα να μου πεις αν ισχύει το παραπάνω.
Αυτή την στιγμή οι επικρατούσες θρησκείες είναι πράγματι όλες πατριαρχικές και μονοθεϊστικές. Για αυτό και κουμπωσαν υπέροχα με το πολιτικό αφήγημα της απόλυτης εξουσίας των Βασιλέων.
Ναι, και όπως απάντησα παραπάνω στην Μαργαρίτα ότι, μιας και η πηγή των αβρααμικών θρησκειών είναι ο ιουδαϊσμός και η θέση της γυναίκας σε αυτόν ήταν για τ' ανάθεμα, μιας και έχεις μια αρσενική, κυρίαρχη θεότητα. Ακόμα και η ίδια έννοια της πατριαρχίας συνδέεται με τον ιουδαϊσμό, μιας και ο Αβραάμ θεωρείται πατριάρχης των εβραίων και ο Ισμαήλ των αράβων. Όμως, μιας και στον ελλαδικό χώρο υπήρχε ισορροπία στη λατρεία αρσενικών-θηλυκών οντοτήτων, εικάζω ότι από εκεί προέρχεται η λατρεία προς την Παναγία.
Αυτόματη ένωση συνεχόμενων μηνυμάτων:

Οπότε ποιος ο λόγος αναφοράς και σύγκρισης ΜΟΝΟ με τον Χριστιανισμό?
Επειδή είμαστε έλληνες και η επικρατούσα θρησκεία εδώ είναι ο Χριστιανισμός. Παρόλα αυτά, προσωπικά αναφέρομαι και σε άλλες θρησκείες αρκετές φορές, όπως και στο παρόν thread.
 

Ion.

Επιφανές μέλος

Η Sofia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 8,128 μηνύματα.
Δεν συμφωνώ με τον χριστιανισμό... θεωρεί τη γυναίκα ίση με τον άνδρα, δεν υπαρχει καποια εντολή ή αμαρτία που να απευθύνεται και να περιορίζει τη γυναικα συγκεκριμένα. Τουλάχιστον εγω,δεν έχω νιώσει ποτε υποτίμηση.
 

Wonderkid

Περιβόητο μέλος

Ο Wonderkid αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 21 ετών, επαγγέλεται Φοιτητής/τρια και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 5,966 μηνύματα.
Δεν συμφωνώ με τον χριστιανισμό... θεωρεί τη γυναίκα ίση με τον άνδρα, δεν υπαρχει καποια εντολή ή αμαρτία που να απευθύνεται και να περιορίζει τη γυναικα συγκεκριμένα. Τουλάχιστον εγω,δεν έχω νιώσει ποτε υποτίμηση.
Βασικά όχι ακριβώς ίση, αλλά ισότιμη...γενικά ναι στο θέμα της ισότητας φύλων ο Χριστιανισμός είναι αρκετά πιο φιλελεύθερος, σε σχέση με τις υπόλοιπες θρησκείες στο συγκεκριμένο θέμα
 

Ion.

Επιφανές μέλος

Η Sofia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 8,128 μηνύματα.
Βασικά όχι ακριβώς ίση, αλλά ισότιμη...γενικά ναι στο θέμα της ισότητας φύλων ο Χριστιανισμός είναι αρκετά πιο φιλελεύθερος, σε σχέση με τις υπόλοιπες θρησκείες στο συγκεκριμένο θέμα
συμφωνω!!! επισης ο Χριστός ηταν απο τους πρωτους που μιλησαν για ισοτητα την εποχη εκεινη και υπερασπιστηκε και αλλες μειονοτητες οπως εκδιδομενες γυναικες κλπ που ακομα σημερα βιωνουν την κοινωνικη περιθωριοποιηση και κρινονται καθημερινα!
 

Wonderkid

Περιβόητο μέλος

Ο Wonderkid αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 21 ετών, επαγγέλεται Φοιτητής/τρια και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 5,966 μηνύματα.
συμφωνω!!! επισης ο Χριστός ηταν απο τους πρωτους που μιλησαν για ισοτητα την εποχη εκεινη και υπερασπιστηκε και αλλες μειονοτητες οπως εκδιδομενες γυναικες κλπ που ακομα σημερα βιωνουν την κοινωνικη περιθωριοποιηση και κρινονται καθημερινα!
Πιστεύω ο Χριστιανισμός έχει στοχοποιηθεί κατά κύριο λόγο, εξαιτίας ορισμένων φανατισμένων και δογματικών πιστών του, που παραποιούν το περιεχόμενό του και εκφέρουν συχνά πυκνά μεσαιωνικές απόψεις, που εν τέλει καμία σχέση δεν έχουν με αυτόν... ευτυχώς οι συγκεκριμένοι δεν είναι πολλοί
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Δεν συμφωνώ με τον χριστιανισμό... θεωρεί τη γυναίκα ίση με τον άνδρα, δεν υπαρχει καποια εντολή ή αμαρτία που να απευθύνεται και να περιορίζει τη γυναικα συγκεκριμένα. Τουλάχιστον εγω,δεν έχω νιώσει ποτε υποτίμηση.
Χρειάζεται να σου πει κάτι περισσότερο από το ό,τι δημιουργήθηκες από το πλευρό ενός άνδρα -ο οποίος βαριόταν να είναι μόνος και ζήτησε από τον Θεό παρέα- ή το «η δε γυνή ινά φοβήται τον άνδρα» (για το οποίο σίγουρα θα βρεθεί να πει κάποιος «όχι, δεν είναι έτσι») όταν παντρεύεσαι για να καταλάβεις ότι προφανώς και δεν είναι ίση; (Το ότι στο Ισλάμ η θέση της γυναίκας είναι χειρότερη δεν σημαίνει ότι στον Χριστιανισμό είναι ισότιμη)

Για τα υπόλοιπα που λέτε περί Ιησού, ναι, είπε κάποια ενδιαφέροντα πράγματα (υπήρξε ή όχι, δεν εξετάζουμε αυτό) και οι πρωτοχριστιανικές κοινότητες έμοιαζαν με κοινόβια όπου οι άνθρωποι μεταξύ τους ήταν όντως ισότιμοι. Αλλά ο ίδιος δεν δημιούργησε κάποια θρησκεία, αυτό το έκανε ο Απόστολος Παύλος αργότερα. Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο ο Χριστιανισμός δεν κρίνεται βάσει των λεγομένων του Ιησού αλλά βάσει αυτών που τον ίδρυσαν, των οικουμενικών του συνόδων, των κανόνων του κλπ. Περισσότερη σχέση έχει με αυτά παρά με τον Χριστό (που μακάρι να είχε βασικά).
 

Ion.

Επιφανές μέλος

Η Sofia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 8,128 μηνύματα.
Πιστεύω ο Χριστιανισμός έχει στοχοποιηθεί κατά κύριο λόγο, εξαιτίας ορισμένων φανατισμένων και δογματικών πιστών του, που παραποιούν το περιεχόμενό του και εκφέρουν συχνά πυκνά μεσαιωνικές απόψεις, που εν τέλει καμία σχέση δεν έχουν με αυτόν... ευτυχώς οι συγκεκριμένοι δεν είναι πολλοί
το θεμα ειναι οτι δυστυχως προκειται για εκπροσωπους της Εκκλησίας και γενικως ατομα στα οποια κακως δινεται βημα...εχουν ακουστει διαφορα απο Αρχιεπισκόπους κλπ... ενω αυτα που προαγουν δεν ταυτιζονται με τον μεσο χριστιανο στην Ελλαδα,.
Χρειάζεται να σου πει κάτι περισσότερο από το ό,τι δημιουργήθηκες από το πλευρό ενός άνδρα -ο οποίος βαριόταν να είναι μόνος και ζήτησε από τον Θεό παρέα- ή το «η δε γυνή ινά φοβήται τον άνδρα» (για το οποίο σίγουρα θα βρεθεί να πει κάποιος «όχι, δεν είναι έτσι») όταν παντρεύεσαι για να καταλάβεις ότι προφανώς και δεν είναι ίση; (Το ότι στο Ισλάμ η θέση της γυναίκας είναι χειρότερη δεν σημαίνει ότι στον Χριστιανισμό είναι ισότιμη)

Για τα υπόλοιπα που λέτε περί Ιησού, ναι, είπε κάποια ενδιαφέροντα πράγματα (υπήρξε ή όχι, δεν εξετάζουμε αυτό) και οι πρωτοχριστιανικές κοινότητες έμοιαζαν με κοινόβια όπου οι άνθρωποι μεταξύ τους ήταν όντως ισότιμοι. Αλλά ο ίδιος δεν δημιούργησε κάποια θρησκεία, αυτό το έκανε ο Απόστολος Παύλος αργότερα. Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο ο Χριστιανισμός δεν κρίνεται βάσει των λεγομένων του Ιησού αλλά βάσει αυτών που τον ίδρυσαν, των οικουμενικών του συνόδων, των κανόνων του κλπ. Περισσότερη σχέση έχει με αυτά παρά με τον Χριστό.
και καποιος που δινει περισσοτερη βαση στον Χριστό και αυτο που δίδαξε παρα στο δογμα της χριστιανικης πιστης τι ειναι ?
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
και καποιος που δινει περισσοτερη βαση στον Χριστό και αυτο που δίδαξε παρα στο δογμα της χριστιανικης πιστης τι ειναι ?
αν ρωτάς εμένα, είναι αληθινός και κατ' ουσίαν Χριστιανός.
 

Ion.

Επιφανές μέλος

Η Sofia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 8,128 μηνύματα.
αν ρωτάς εμένα, είναι αληθινός και κατ' ουσίαν Χριστιανός.
συμφωνω.
γενικα παντως το τι προσπαθεια καταβάλλει ενας πιστος και τι πειρασμους και δυσκολιες καλειται να αντιμετωπισει δεν το γνωριζει κανεις οποτε το θεωρω αστοχο να λεει ο καθενας<ο ταδε δηθεν νηστευει αλλα κοιτα τι λεει και τι κανει> το εχω ακουσει κι εγω προσωπικα και το θεωρω ασχημο γιατι δεν ειμαστε ικανοι να τα κρινουμε εμεις αυτα.
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
συμφωνω.
γενικα παντως το τι προσπαθεια καταβάλλει ενας πιστος και τι πειρασμους και δυσκολιες καλειται να αντιμετωπισει δεν το γνωριζει κανεις οποτε το θεωρω αστοχο να λεει ο καθενας<ο ταδε δηθεν νηστευει αλλα κοιτα τι λεει και τι κανει> το εχω ακουσει κι εγω προσωπικα και το θεωρω ασχημο γιατι δεν ειμαστε ικανοι να τα κρινουμε εμεις αυτα.
Αυτά που αναφέρεις είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που έγινα άθρησκος (και όχι άθεος) αν και υπήρξα πιστός Χριστιανός. Οι θρησκείες σε ενοχοποιούν, σου δημιουργούν τύψεις, ενοχές και πολλά άλλα, γι' αυτό και το καλύτερο για την ψυχική σου υγεία είναι να αποδεσμεύεσαι από αυτές. Έτσι το βλέπω εγώ.
 

Ion.

Επιφανές μέλος

Η Sofia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 8,128 μηνύματα.
Αυτά που αναφέρεις είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που έγινα άθρησκος (και όχι άθεος) αν και υπήρξα πιστός Χριστιανός. Οι θρησκείες σε ενοχοποιούν, σου δημιουργούν τύψεις, ενοχές και πολλά άλλα, γι' αυτό και το καλύτερο για την ψυχική σου υγεία είναι να αποδεσμεύεσαι από αυτές. Έτσι το βλέπω εγώ.
κι εγω το ιδιο απλα αντι να γινω αθρησκη επελεξα να δωσω βαση αλλου. Ξεκινησα να διαβαζω την Καινη Διαθηκη και ενιωσα σα να διαβαζω βιβλιο εντολων το σταματησα... σκεφτομαι να αγορασω ομως το βιβλιο σχετικα με τον βιο του Αγιου Παισιου .
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top