Προσωπική σχέση με το Θεό/ανώτερο εαυτό/συμπαντική νοημοσύνη κλπ.

chrisjhon02

Διάσημο μέλος

Ο chrisjhon02 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 2,714 μηνύματα.
Ξεθάβω το θέμα γιατί, όταν το είχα ανοίξει, είχα πολύ περιληπτικά πει τι πιστεύω, οπότε πάμε για πνευματικό/θρησκευτικό/φιλοσοφικό «coming out.» Θα ήθελα να προσκαλέσω και τον @jj! να μας πει, μιας και μου αρέσουν οι απόψεις του πάνω στο θέμα (η κολακεία γλείψιμο για να συμμετάσχεις :P).

Όπως έχω δηλώσει ξανά είμαι άθρησκος. Οι άθρησκοι χωρίζονται σε άθεους, ένθεους και αγνωστικιστές. Άθεος δεν υπήρξα ποτέ, είμαι κάτι ανάμεσα σε αγνωστικιστή και ένθεο άθρησκο. Αγνωστικιστής γιατί η πρώτη απάντηση στο «υπάρχει Θεός;» είναι «δεν γνωρίζω» και η δεύτερη «ίσως κάτι υπάρχει, δεν έχει σχέση όμως με την οπτική των θρησκειών.»

Προσωπικά είμαι του ρητού «Εν το Παν και εξ ενός πολλά και εκ των πολλών το εν» αλλά και του «όπως μέσα, έτσι κι έξω» του Ερμητισμού. Πιστεύω ότι ο άνθρωπος, δηλαδή, είναι ένας μικρόκοσμος, μια μικρογραφία του ίδιου του σύμπαντος. Οπότε, παρατηρώντας και κατά συνέπεια γνωρίζοντας τον εαυτό μας μπορούμε να μάθουμε πολλά και για τα έξω από αυτόν. Από μικρό με είχε γοητεύσει η έννοια του ανώτερου εαυτού, του φύλακα Άγγελου ή αλλιώς του Δαιμονίου του Σωκράτη.

Σαν στάση ζωής μου αρέσει η πρακτική φιλοσοφία του Βουδισμού και του Ζεν, που μας λέει να επικεντρωνόμαστε στο παρόν (μιας και παρελθόν και μέλλον δεν υπάρχουν), να παρατηρούμε σαν ουδέτεροι παρατηρητές τον εαυτό, τις σκέψεις και τις πράξεις μας χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτή είναι και η βάση ανάπτυξης του mindfulness, για όσους έχουν ασχοληθεί.

Στα του αιώνιου μεταφυσικού ερωτήματος περί συνέχειας ή όχι της ζωής μετά τον Θάνατο δεν έχω σαφή απάντηση (όπως και σε τίποτα, άλλωστε). αλλά πιστεύω πως η πορεία μας δεν τελειώνει εδώ*. Είμαι πιο κοντά στις νταρμικές θρησκείες/φιλοσοφίες, που θεωρούν ότι ο άνθρωπος περνάει από αναρίθμητες ενσαρκώσεις μέχρι να τελειοποιηθεί, να μην ξαναενσαρκωθεί και να ενωθεί με το σύμπαν, το όλον.

Κάπως έτσι και αρκετά συνοπτικά βέβαια, έχουν οι απόψεις μου για το τι πιστεύω. Φυσικά και δεν είναι απόλυτες, φυσικά και διακρίνονται από ρευστότητα μιας και γι' αυτά τα θέματα εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να είσαι απόλυτος. Ελπίζω, πάντως, όσοι γράψουν (αν γράψει κανένας) να σεβαστούν τα πιστεύω των άλλων και να μην υπάρξει χαμός κι εδώ.

*Προφανώς και έχω επίγνωση πως αυτή μου η πίστη ενδεχομένως να είναι αμυντικός μηχανισμός που πηγάζει από το γεγονός ότι ο άνθρωπος δυσκολεύεται πάρα πολύ να δεχτεί το παράδοξο της μεταθανάτιας ανυπαρξίας του και θέλει να ελπίζει σε κάτι.
Καταλαβαίνω την ανάγκη κάποιων ανθρώπων να πιστεύουν σε κάτι ανώτερο παρόλα αυτά ο,τι δεν μπορεί να επαληθευτεί μέσω επιστημονικών μεθόδων είναι απλώς συζητήσεις. Αυτό μπορεί να ακούγεται κυνικό όμως είναι μια ''λογική'' αντίληψη της πραγματικότητας, διαφορετικά θα καταλήγουμε να πιστεύουμε διάφορες δοξασίες οι οποίες δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα.

Σχετικά με την φιλοσοφία του Ζεν και την επικέντρωση στο παρόν, έχει λογική και βοηθάει στο στρες όμως πιστεύω πως ίσως να γίνεις μια αγελάδα η οποία απλώς κοιτάζει με απαθές βλέμμα ο,τι της συμβαίνει χωρίς να αντιδρά. Η συγκεκριμένη προσέγγιση σε συλλογικό επίπεδο είναι προβληματική διότι εκεί που θα πρέπει να υπάρχει θυμός και αντίδραση για αλλαγή (παράδειγμα, προβληματικές οικονομικές πολιτικές οι οποίες πλήττουν κατώτερα κοινωνικά στρώματα), τα υποκείμενα θα παρατηρούν χωρίς αντίδραση όπως η αγελάδα που έγραψα παραπάνω.
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Καταλαβαίνω την ανάγκη κάποιων ανθρώπων να πιστεύουν σε κάτι ανώτερο παρόλα αυτά ο,τι δεν μπορεί να επαληθευτεί μέσω επιστημονικών μεθόδων είναι απλώς συζητήσεις. Αυτό μπορεί να ακούγεται κυνικό όμως είναι μια ''λογική'' αντίληψη της πραγματικότητας, διαφορετικά θα καταλήγουμε να πιστεύουμε διάφορες δοξασίες οι οποίες δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα.
Ε, δεν είπα ότι είναι κάτι παραπάνω από συζητήσεις, ούτε ότι αυτά που πιστεύω έχουν αποδειχτεί ή μπορούν να αποδειχτούν. Έτσι κι αλλιώς, αυτά για τα οποία μιλάμε στο παρόν thread άπτονται της μεταφυσικής, τα «μετά τα φυσικά» δηλαδή, όπως τα έλεγε ο Αριστοτέλης και εξ ορισμού δεν εξηγούνται βάσει λογικής. Γι 'αυτό και χρησιμοποίησα (τέσσερις φορές κιόλας) το ρήμα «πιστεύω» και όχι κάποιο άλλο.
Σχετικά με την φιλοσοφία του Ζεν και την επικέντρωση στο παρόν, έχει λογική και βοηθάει στο στρες όμως πιστεύω πως ίσως να γίνεις μια αγελάδα η οποία απλώς κοιτάζει με απαθές βλέμμα ο,τι της συμβαίνει χωρίς να αντιδρά. Η συγκεκριμένη προσέγγιση σε συλλογικό επίπεδο είναι προβληματική διότι εκεί που θα πρέπει να υπάρχει θυμός και αντίδραση για αλλαγή (παράδειγμα, προβληματικές οικονομικές πολιτικές οι οποίες πλήττουν κατώτερα κοινωνικά στρώματα), τα υποκείμενα θα παρατηρούν χωρίς αντίδραση όπως η αγελάδα που έγραψα παραπάνω.
Δεν διαφωνώ με την προσέγγιση που πρέπει να έχουμε στα συλλογικά, της ίδιας άποψης είμαι, απλώς δεν θέλω να το πάμε εκεί γιατί θα πολιτικοποιηθεί το θέμα.
Αυτόματη ένωση συνεχόμενων μηνυμάτων:

Για αρχη θα πω οτι δεν ηξερα οτι υπηρχε αυτο το θεμα,μπραβο Ηλια μου!
Ηθελα να σου πω οτι αυτο που λες για σενα ειναι ακριβως αυτο που λεω και για μενα! Μεταξυ αυτων των δυο!
Θα επανελθω αργοτερα με περισσοτερες σκεψεις μου. :hug:
Περιμένω και τα δικά σου με χαρά, Πούπι :happy:
 

Πουπουλίνα

Επιφανές μέλος

Η Πουπουλίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ζωγράφος και μας γράφει απο Κόρινθος (Κόρινθος). Έχει γράψει 29,145 μηνύματα.
Καλα...το ειχα δει το θεμα και ειχα απαντησει κιολας,και τοτε σου ειχα πει ποσο μοιαζουν οι αποψεις μας! :hehe:

Λοιπον.
Για αρχη θα πω οτι όποιος απο ολες τις πλευρες,δηλαδη και αθεος,αθρησκος,θρησκος κλπ..λεει οτι ξερει και ειναι απολυτος,για μενα ειναι απολυτα ανοητος.Για αυτο και θεωρω ανοητους οσους φανατιζονται και ειναι απολυτοι ,και βεβαια και με τους θρησκους.

Εννοειται δεν πιστευω σε τυχες ,κισμετ και πεπρωμενα,ουτε για πλακα.

Το μυρμηγκι δεν εχει ιδεα για την υπαρξη του συμπαντος,εμεις ξερουμε μονο οσα φτανει η κουτρα μας και η επιστημη που πηγαζει απο την κουτρα μας,επισης οσα βλεπουμε και νιωθουμε ,σχεδον τιποτα δηλαδη,και οσα μας εχουν μαθει καποιες συντεχνιες,κλικες και εξουσιες.ΕΔΩ ΠΑΙΖΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ...ΚΑΙ ΓΕΛΑΩ ΚΑΙ ΠΟΛΥ.

Το οτι βεβαια δν πιστευω σε θρησκειες διοτι ξεκαθαρα ειναι ανθρωπινα δημιουργηματα και μαλιστα με ανθρωπινη λογικη,δεν αποκλειει το γεγονος υπαρξης μια ανωτερης διαννοιας,νοημοσυνης κλπ.

Εννοειται δενε χω κατασταλαξει ,ουτε ειμαι σιγουρη για τιποτα.Μπορει τελικα οντως να ειμαστε μια προσωμοιωση ,ενα παιχνιδι μελλοντικων ''ανθρωπων''.Δεν ξερω αν το γνωριζετε αλλα ειναι συγκλονιστικο το γεγονος οτι αυτο το σεναριο παιζει παρα πολυ επιστημονικα.


Ακομα παντως και αυτο το σεναριο να παιζει,παλι δεν απαντα στο ερωτημα ανωτερης διαννοιας.

Τεινω να πιστεψω οτι ολο αυτο το ''πραγμα'' που ζουμε,ολο αυτο το συμπαν με τους κανονες του,τους νομους του που προσπαθουμε να τους ανακαλυψουμε και καταλαβουμε, δεν μπορει να ειναι τυχαιο.

Οι νομοι θελουν και νομοθετες..λεγεται οτι ελεγε ο Αινσταιν.

Πιο παραλογο θεωρω να μην υπαρχει τιποτα και απο το τιποτα να βγηκε ολο αυτο..παρα να υπαρχει κατι ανωτερο και να δημιουργησε ολο αυτο.
Και παλι ομως,χωρις να βαζω το χερι μου στη φωτια.Πως θα μπορουσα αλλωστε;


Εχω πολλες θεωριες.Μια που με κερδιζει ολο και περισσοτερο ειναι αυτη του κυκλου.Κυκλος ειναι και γυριζει.
Ολοι μας περναμε απο ΟΛΑ τα σταδια.Με σκοπο να βρεθουμε σε ολες τις θεσεις και να δοκιμαστουμε.
Ζουμε μια ζωη ,πεθαινει το σωμα μας και μετα το ''ειναι'' μας ζει μια αλλη ζωη,σε αλλο στατους και αυτο επαναλαμβανεται συνεχως ..δεν ξερω μεχρι ποτε.Ισως μεχρι να γινουμε τελειοι; Να γινουμε ανωτερες διανοιες; Ισως/.
Αυτο προυποθετει οπωσδηποτε ανωτερη διαννοια.Που μας εχει θεσει σε αυτην την κατασταση και εμεις απολυτα ελευθερα,σε καθε κατασταση που βρισκομαστε,πραττουμε αναλογα.

Μια αλλη σκεψη μου ειναι οτι..η ανωτερη διαννοια ειναι το συμπαν,στο οποιο εμεις ειμαστε μερος του και ειμαστε ΕΜΕΙΣ η ανωτερη διαννοια,σαν ολοτητα ομως..και δεν το ξερουμε.Δεν μπορουμε να το αντιληφθουμε.Ολοι ειμαστε ενα και αυτο το ενα ειναι η ανωτερη διαννοια.
Οσο ζουμε..τοσο περισσοτερα ανακαλυπτουμε,διορθωνουμε.
Πως ειναι η σουπα σε μια κατσαρολα που κανει φουσκαλες οταν βραζει; Εμεις ειμαστε μια φουσκαλα μεσα στην κατσαρολα,εσυ εισαι η αλλη φουσκαλα μεσα στην κατσαρολα,ο διπλανος σου ειναι η αλλη φουσκαλα που βραζει στην κατσαρολα,ΟΛΟΙ ΟΜΩΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΟΥΠΑ.Δηλαδη ενα.
Ο Μανος Δανεζης το εχει πει,αυτο..δεν το σκεφτηκα μονη μου,αλλα με εκφραζει απολυτα.


Το θεωρω πολυ πιθανο αυτο και εξαιρετικο.Ολοι ειμαστε ενα βασικα,αλλα δεν το ξερουμε.

Τα κυτταρα ενος οργανισμου.

Η συνεχεια στο επομενο... :hehe:

ΥΓ.Το οτι κατι δεν μπορει να αποδειχθει ή επαληθευτει δεν μου λεει απολυτω ς τιποτα και μην το χρησιμοποιησετε σαν επιχειρημα πληζ.Τις θεωριες μας λεμε εδω και ΚΑΜΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΤΕΙ..ΟΥΤΕ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΘΕΙΑ.ΟΥΤΕ ΑΥΤΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΕΙ.Εννοειται βεβαια ουτε οι θρησκειες.

Οποτε ας αφησουμε ΕΛΕΥΘΕΡΑ την φαντασια μας να καλπασει δημιουργικα και ας αφησουμε τα στερεοτυπα και τα θεσφατα και τα περι αποδειξεων που εκ των πραγματων σε καμια θεωρια ακομα και αυτη της απολυτης αθειας ή θρησκειας.,δεν μπορει να βρει εδαφος και ολες αυτες τις μιζεριες γμτ.
 
Τελευταία επεξεργασία:

jj!

Τιμώμενο Μέλος

Ο jj! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Ιδιωτικός υπάλληλος. Έχει γράψει 13,477 μηνύματα.
Ξεθάβω το θέμα γιατί, όταν το είχα ανοίξει, είχα πολύ περιληπτικά πει τι πιστεύω, οπότε πάμε για πνευματικό/θρησκευτικό/φιλοσοφικό «coming out.» Θα ήθελα να προσκαλέσω και τον @jj! να μας πει, μιας και μου αρέσουν οι απόψεις του πάνω στο θέμα (η κολακεία γλείψιμο για να συμμετάσχεις :P).
Άτιμε... :P Σηκώνω το γάντι, αν και δεν έχω κάνει διατριβή σε προσωπικό επίπεδο όπως εσύ. Μου άρεσε όμως το στυλ προσωπικού ημερολογίου που έκανες, οπότε θα δοκιμάσω να πω σε μέσες άκρες τι ισχύει και για εμένα.

Αρχικά να πω ότι η οικογένειά μου δεν είναι βαθιά θρησκευόομενοι άνθρωποι. Δεν πηγαίναμε εκκλησία, πέρα από μία φορά τον χρόνο στην Ανάσταση (πλέον ούτε κι αυτό xD) και τις υπόλοιπες σε γάμους/βαφτίσεις.
Κάποια στιγμή εγώ, από περιέργεια, όντας 11 ετών προέφηβος, αποφάσισα να πηγαίνω στην εκκλησία, για να δω πώς είναι η λειτουργία και πώς είναι αυτό το αίσθημα κατάνοιξης που άκουγα συνέχεια στο σχολείο (+είχα φουλ επίσημα ρούχα που δεν μπορούσα να τα φορέσω πουθενά :P). Έτσι ξεκίνησα να πηγαίνω κάθε Παρασκευή στους Χαιρετισμούς, που είχαν ξεκινήσει τότε, μόνος μου χωρίς τους γονείς (:look:).
Οκ, μην σχολιάσετε ΜΟΝΟ αυτό το κριντζ. Γράφω κι άλλα παρακάτω :P

Fast forward στο Πάσχα, εγώ περίμενα ότι μετά από όλο αυτό το πένθος και τη μαυρίλα της Μ. Εβδομάδας θα ένιωθα αυτή την περιβόητη κατάνοιξη, αλλά τελικά το μόνο που ένιωσα ήταν βαρεμάρα και μία μεγάλη δηθενιά από μέρους της εκκλησίας και του εκκλησιάσματος, που με απέτρεψαν από το να πηγαίνω στην εκκλησία.
Από τότε ξεκίνησα να βλέπω με πολύ σκεπτικισμό τις θρησκείες και την εκκλησία. Βόηθησε πάρα πολύ ότι είχα πρόσβαση στο internet από πολύ μικρός και μπορούσα να ψάχνω οτιδήποτε και να έχω πρόσβαση σε άπειρες πληροφορίες.

Στο γυμνάσιο έκανα το μεγαλύτερο μέρος της εσωτερικής μου αναζήτησης. Ηταν η περίοδος που είχα κλειστεί πάρα πολύ σαν χαρακτήρας, γιατί η εφηβεία για κάποιον λόγο με χτύπησε αλύπητα. Ακόμη απορώ πώς εγώ, που είμαι η χαρά της ζωής, ξέπεσα τόσο πολύ τότε :laugh:
Επειδή λόγω της οικονομικής κρίσης καθόμουν αρκετά μέσα στο σπίτι, έψαχνα και "ψαχούλευα" κάθε λογής πράγματα. Ευτυχώς ήμουν στην πιο αθώα εποχή του internet, γιατί αν το έκανα αυτό τώρα, δεν ξέρω σε ποια μασονική στοά θα με έβγαζε ο αλγόριθμος για να θυσιάζω παρθένες :hehe: Το θέμα είναι ότι επειδή τότε ξεκίνησα να καταλαβαίνω σε πολύ καλό επίπεδο τα αγγλικά, ξεκίνησα να διαβάζω αναλυτικά άρθρα κυρίως στο wikipedia σχετικά με οτιδήποτε μπορεί να αναρωτηθεί ένας έφηβος. Κάπου εκεί, στα 15, ξεκίνησα να διαμορφώνω τις δικές μου απόψεις και αντιλήψεις, αναγνωρίζοντας ότι ο θεός δεν υπάρχει και ότι είναι ανθρώπινο δημιούργημα, ώστε να μπορέσουν να ερμηνευτούν φαινόμενα που δεν υπήρχε η δυνατότητα να ερμηνευτούν αλλιώς στις παλαιότερες κοινωνίες. Το επίσης θετικό ήταν ότι μέσα από την κοινότητα του iSchool είχα τη δυνατότητα να γνωρίσω πολλούς άθεους/άθρησκους, με τους οποίους κάναμε πολύ εποικοδομητικές συζητήσεις και μπαίναμε στη διαδικασία να απαντάμε στα ερωτήματά μας μέσω της εκάστοτε επιστήμης (φυσική, μαθηματικά, κοινωνιολογία, φιλοσοφία) και να μην δεχόμαστε αξιωματικά τις κραταίες απόψεις του χριστιανισμού.
Φτάνοντας στην Α' Λυκείου, είχε ήδη διαμορφωθεί λίγο-πολύ η προσωπικότητά μου (εκτός από την εξωστρέφεια:P). Ήμουν τυχερός, τότε, γιατί η θεολόγος που είχαμε έκανε πολύ ενδιαφέρον μάθημα και της άρεσε η φιλοσοφική συζήτηση που μερικές φορές ξεκινούσε από τις εύλογες απορίες των μαθητών. Στην ύλη του μαθήματος ήταν και οι διάφορες αιρέσεις και άλλου είδους πνευματικές καταστάσεις, που δεν δίστασε να μας διδάξει (Μασονία, Σατανισμός, Γιόγκα, Μαγεία, κλπ). Μπορώ να πω ότι έμαθα πάρα πολλά πράγματα και μου δόθηκε η αφορμή να ψάξω περαιτέρω για την ιστορία αυτών των αιρέσεων. Ποιος ήταν ο σκοπός τους και γιατί δημιουργήθηκαν;

Και φτάνουμε στο Πανεπιστήμιο, όπου οι σπουδές ήταν άμεσα συνυφασμένες με τη Μυθολογία και την θρησκεία, ώστε να μπορέσουμε να ερμηνεύσουμε τις εικονογραφικές συνθέσεις κάθε είδους (αγγεία, γλυπτά, αρχιτεκτονική γλυπτική, ψηφιδωτά, φορητές εικόνες, κλπ). Αν και είχα μπει στη σχολή με την πεποίθηση ότι δεν μου αρέσει η βυζαντινή περίοδος, λόγω της μεγάλης επιρροής που είχε η θρησκεία στην πολιτική ζωή, εν τούτοις μού δημιούργησε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, γιατί όλες αυτές οι ίντριγκες, τα πάθη, η χρήση της θρησκείας για πολιτικούς λόγους, κλπ θύμιζε έντονα σειρές τύπου Game of Thrones :P Είχα την ευκαιρία να μελετήσω άπειρα κείμενα από το πρωτότυπο, είτε ιστορικά, είτε θεολογικά, που ήταν πραγματικά ένα ταξίδι στην ελληνική λογοτεχνία και τις πληροφορίες που μπορεί να μας δώσει για τις κοινωνικές πρακτικές του παρελθόντος, σε συνδυασμό βεβαίως με τα αρχαιολογικά κατάλοιπα στα οποία έχουμε πρόσβαση. Εκτός των άλλων, είχα μάθημα όπου μελέτησα τη θέση των γυναικών μέσα από τα κείμενα της Καινής Διαθήκης, καθώς και από τα "Απόκρυφα" Ευαγγέλια, που η εκκλησία σκοπίμως έβγαλε εκτός της θρησκευτικής ρητορικής της (πχ Ευαγγέλιο της Μαρίας [Μαγδαληνής]). Επειδή η οπτική μας ήταν αμιγώς επιστημονική, μέσα από την Ιστορία, την Αρχαιολογία και την Τέχνη, δεν βλέπαμε τα κείμενα στο θεολογικό και θρησκευτικό τους υπόβαθρο. Ήταν ειλικρινά μία από τις πιο eye-opening εμπειρίες μου.

Φτάνοντας στο τώρα, κι έχοντας ανακτήσει πλήρως την χαμένη μου εξωστρέφεια (:P), μπορώ να πω ότι είμαι άθεος. Δεν έχω ανάγκη να πιστέψω σε κάποιον θεό. Παρόλα αυτά, όπως λέει και ο Βολταίρος, θα υπερασπιστώ το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου στη διαφωνία με τις δικές μου θέσεις. Αρκεί, βεβαίως, να μην υπάρχουν φανατισμοί, μισαλλοδοξία και τάση "να το παίξουμε έξυπνοι", γιατί σε φιλοσοφικό επίπεδο τίποτα δεν είναι απολύτως σωστό. Ίσως είναι όλα μαζί, ίσως να μην είναι κανένα από αυτά.
 

Experience

Νεοφερμένος

Ο Experience αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 74 ετών. Έχει γράψει 60 μηνύματα.
Ξεκινάω ως θεματοθέτης, λέγοντας ότι είμαι άθρησκος, αλλά, παρ'όλα αυτά, έχω μια αδυναμία στις θρησκείες, [...] όλες τους περιέχουν ψήγματα της «αλήθειας».
Καλησπέρα.

Το ότι όλες οι θρησκείες έχουν ψήγματα αλήθειας το αναφέρεις σαν αλήθεια ή σαν ψήγμα αλήθειας;
Αν μεν το εκφράζεις σαν αλήθεια, δεν δογματίζεις εξ ίσου με τις θρησκείες που απορρείς γιατί δογματίζουν;
Αν από την άλλη το εκφράζεις σαν μέρος αλήθειας, πώς ξέρεις ότι δεν υπάρχει σε μία από τις θρησκείες (πχ στη θρησκεία του μαραρονοτέρατος) η απόλυτη αλήθεια;

Γράφεις:
"Αν και άθρησκος πιστεύω σε μια ανώτερη διάνοια, δύναμη, πηγή (πείτε την όπως θέλετε), που διέπει τα πάντα, τον ορατό και αόρατο κόσμο, το πεπερασμένο και το άπειρο..."

Έχοντας κανοήσει λίγο βαθύτερα ειδικά από τον 20αι. και μετά την ένοια του μηδενός και του απείρου, νομίζω σωστά πιστεύεις σε ΜΙΑ ανώτερη διάνοια και όχι σε πολλές.
Το άπειρο είναι ΕΝΑ.

Αφού έχεις μελετήσεις θρησκείες, ξέρεις ποιες θρησκείες είναι αυστηρά ΜΟΝΟθεϊστικές;

Παρακαλώ μην εκλάβεις τις ερωτήσεις ως προκλητικές.
Είναι ειλικρινείς και γίνονται για να εμβαθύνουμε λίγο περισσότερο στο ωραίο θέμα σου, που ούτως ή άλλως απασχολεί την ανθρωπότητα από τις απαρχές της ιστορίας της.

Καλό βράδυ! :)
 

dum dum boy

Διάσημο μέλος

Ο Θανάσης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Εργάτης/τρια και μας γράφει απο Αλβανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 2,779 μηνύματα.
την τελευταία φορά που ήρθα σε επαφή με τον Θεό, επικοινωνούσα με ζώα, είχα ιδέες μεγαλείου, και ένιωσα ότι είμαι κοντά στην απάντηση για τη ζωή, το σύμπαν και τα πάντα, έκανα μια κουβεντούλα με τον ψυχίατρό μου. ευτυχώς μου πέρασε.

δεν υπάρχει τίποτα. πόσο μάλλον, τόσο ανθρωποκεντρικό όπως στο χριστιανισμό ή άλλες θρησκείες. δλδ λογικά αν το δούμε, ο θεός θα πρέπει να ντρέπεται για την κατάντια μας, κι εμείς να είμαστε εξαγριωμένοι μαζί του, που τα έφτιαξε έτσι. προσωπικά θα ήθελα να του πω δυο κουβέντες, αν και όπου υπάρχει.

:beach:
 

Πουπουλίνα

Επιφανές μέλος

Η Πουπουλίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ζωγράφος και μας γράφει απο Κόρινθος (Κόρινθος). Έχει γράψει 29,145 μηνύματα.
την τελευταία φορά που ήρθα σε επαφή με τον Θεό, επικοινωνούσα με ζώα, είχα ιδέες μεγαλείου, και ένιωσα ότι είμαι κοντά στην απάντηση για τη ζωή, το σύμπαν και τα πάντα, έκανα μια κουβεντούλα με τον ψυχίατρό μου. ευτυχώς μου πέρασε.

δεν υπάρχει τίποτα. πόσο μάλλον, τόσο ανθρωποκεντρικό όπως στο χριστιανισμό ή άλλες θρησκείες. δλδ λογικά αν το δούμε, ο θεός θα πρέπει να ντρέπεται για την κατάντια μας, κι εμείς να είμαστε εξαγριωμένοι μαζί του, που τα έφτιαξε έτσι. προσωπικά θα ήθελα να του πω δυο κουβέντες, αν και όπου υπάρχει.

:beach:
Εσυ μαλλον εξανθρωπιζεις πολυ την εννοια του Θεου.Φαινεται ξεκαθαρα αυτο.
 

dum dum boy

Διάσημο μέλος

Ο Θανάσης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Εργάτης/τρια και μας γράφει απο Αλβανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 2,779 μηνύματα.

Πουπουλίνα

Επιφανές μέλος

Η Πουπουλίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ζωγράφος και μας γράφει απο Κόρινθος (Κόρινθος). Έχει γράψει 29,145 μηνύματα.
το αντίθετο. πιστεύω ότι η ιδέα του να δημιουργήσει την ζωή και τον θάνατο, τα έμβια όντα στο σύμπαν, ήταν άκρως σαδιστική. :look:
Ε..με επιβεβαιωνεις.Παλι τελειως εξανθρωπισμενο τον βλεπεις.
 

dum dum boy

Διάσημο μέλος

Ο Θανάσης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Επαγγέλεται Εργάτης/τρια και μας γράφει απο Αλβανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 2,779 μηνύματα.
Ε..με επιβεβαιωνεις.Παλι τελειως εξανθρωπισμενο τον βλεπεις.

:xtipao:

εξανθρωπίζω (παθητική φωνή: εξανθρωπίζομαι)
  1. κάνω κάποιον καλύτερο άνθρωπο, τον βελτιώνω, ιδίως στον ηθικό τομέα
  2. κάνω κάτι πιο ανθρώπινο, το βελτιώνω
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Το ότι όλες οι θρησκείες έχουν ψήγματα αλήθειας το αναφέρεις σαν αλήθεια ή σαν ψήγμα αλήθειας;
Σαν προσωπικό πιστεύω το εκφράζω. Τα πιστεύω και οι απόψεις μου δεν γνωρίζω ποια σχέση έχουν με την αλήθεια.
Αν μεν το εκφράζεις σαν αλήθεια, δεν δογματίζεις εξ ίσου με τις θρησκείες που απορρείς γιατί δογματίζουν;
Από που κι ως που κάποιος δογματίζει όταν λέει αυτό που πιστεύει;
Αφού έχεις μελετήσεις θρησκείες, ξέρεις ποιες θρησκείες είναι αυστηρά ΜΟΝΟθεϊστικές;
Οι αβρααμικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Ισλάμ, Χριστιανισμός) είναι μονοθεϊστικές. Επίσης ο Ζωροαστρισμός αλλά και άλλες. Επειδή βάζεις όμως και το «αυστηρά» θα σου έλεγα καμία, μιας και υπάρχει το φαινόμενο του
Ενοθεϊσμού, όπου, ναι μεν επίσημα ο Θεός είναι ένας, αλλά λατρεύονται κατά τόπους και άλλες οντότητες. Πχ στον Χριστιανισμό έχουμε σωρεία αγίων και οσίων, στον Ιουδαϊσμό έχουν τους προφήτες κλπ...
 

Πουπουλίνα

Επιφανές μέλος

Η Πουπουλίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ζωγράφος και μας γράφει απο Κόρινθος (Κόρινθος). Έχει γράψει 29,145 μηνύματα.
Nai.....εννοω τον βλεπεις σαν ανθρωπο με ανθρωπινες ιδιοτητες.
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Εδώ η κλασσική λίστα από πράγματα που η Εκκλησία θεωρεί αμαρτίες. Ένας από τους βασικότερους λόγους της αθρησκείας μου είναι η ενστάλλαξη τύψεων και ενοχών που επιβάλουν τα ιερατεία στους ανθρώπους:
1649528328114.png


Πνευματική αδιαφορία
Πνευματική άγνοια
Αίρεση/σχίσμα
Οικουμενισμός ( ; )
Θεωρία Δαρβίνου (!!!)
Οφθαλμοπορνεία
Ηδονισμός
Πολιτικός γάμος/συμμετοχή σε πολιτικό γάμο (!)
Αυνανισμός (!)
Κακή μουσική (αν εννοεί την τραπ συμφωνώ, είναι αμαρτία)
Χοροί έξαλλοι (τα ποντιακά λέει; )
Γυμνισμός
Άσεμνα ρούχα
Όλα τα περί έκτρωσης
Βογγητό (ούτε να βογγάμε ρε πστη μου!)

Καλά, λογικά δεν ακολουθείται αυτούσιο πλέον, απλώς θέλω να δείξω το πόσο ενοχικό και ανελεύθερο μπορούν να κάνουν έναν άνθρωπο τέτοιοι καταπιεστικοί, παράλογοι και καταναγκαστικοί κανόνες.
 

Πουπουλίνα

Επιφανές μέλος

Η Πουπουλίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Επαγγέλεται Ζωγράφος και μας γράφει απο Κόρινθος (Κόρινθος). Έχει γράψει 29,145 μηνύματα.
Εδώ η κλασσική λίστα από πράγματα που η Εκκλησία θεωρεί αμαρτίες. Ένας από τους βασικότερους λόγους της αθρησκείας μου είναι η ενστάλλαξη τύψεων και ενοχών που επιβάλουν τα ιερατεία στους ανθρώπους:
View attachment 100583

Πνευματική αδιαφορία
Πνευματική άγνοια
Αίρεση/σχίσμα
Οικουμενισμός ( ; )
Θεωρία Δαρβίνου (!!!)
Οφθαλμοπορνεία
Ηδονισμός
Πολιτικός γάμος/συμμετοχή σε πολιτικό γάμο (!)
Αυνανισμός (!)
Κακή μουσική (αν εννοεί την τραπ συμφωνώ, είναι αμαρτία)
Χοροί έξαλλοι (τα ποντιακά λέει; )
Γυμνισμός
Άσεμνα ρούχα
Όλα τα περί έκτρωσης
Βογγητό (ούτε να βογγάμε ρε πστη μου!)

Καλά, λογικά δεν ακολουθείται αυτούσιο πλέον, απλώς θέλω να δείξω το πόσο ενοχικό και ανελεύθερο μπορούν να κάνουν έναν άνθρωπο τέτοιοι καταπιεστικοί, παράλογοι και καταναγκαστικοί κανόνες.
Πρεπει να ειναι ενοχικη η πιστη...για να εχει αναγκη την εξομολογιση,το παπαδαριο και ολα τα καλουδια που συνεπαγεται αυτο.

Ενταξει δεν μιλαμε για γαμους και βαφτισια..με επισης ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΛΟΥΔΙΑ.


 

Joji

Περιβόητο μέλος

Η Τζότζι αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 20 ετών και επαγγέλεται Μοντέλο. Έχει γράψει 6,442 μηνύματα.
Είμαι βαπτισμένη, στην οικογένειά μου είναι όλοι Χριστιανοί ορθόδοξοι, πηγαίνω στην εκκλησία, απλά σπάνια. Δεν προσεύχομαι, έχω σταματήσει.

Έχω κάψει το μυαλό μου στο παρελθόν με την πολύ σκέψη πάνω στις θρησκείες. Σε σημείο που σκεφτόμουν “Nothing is real”. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι επειδή ως άνθρωποι, έχουμε έναν συγκεκριμένο βαθμό αντίληψης, υπάρχουν πράγματα τα οποία ποτέ δεν θα τα χωρέσει ο νους. Εκεί έρχεται η πίστη. Είναι εύκολο να θεωρήσουμε ότι οτιδήποτε δεν βγάζει νόημα με την λογική, είναι μη υπαρκτό, επινοημένο. Όμως θεωρώ όλη την ζωή, από μόνη της ένα θαύμα.

Δεν ασπάζομαι κάποια θρησκεία. Έχω «φτιάξει» την δίκη μου πραγματικότητα, θέλω να πιστεύω π.χ. ότι όταν πεθαίνουμε, δεν τελειώνουν όλα εκεί. Ότι υπάρχει συνέχεια. Εμένα αυτό με ηρεμεί, και ας μην ισχύει. Χωρίς να έχει απαραίτητα θρησκευτικό υπόβαθρο. Και άλλα πολλά τα οποία δεν θα αναλύσω.

Πιστεύω ότι ο κάθε άνθρωπος, βλέπει τον κόσμο διαφορετικά. Ανάλογα με τις εμπειρίες του, τις πεποιθήσεις του και πάει λέγοντας. Everyone has their own reality.
 

Experience

Νεοφερμένος

Ο Experience αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 74 ετών. Έχει γράψει 60 μηνύματα.
Ηλία καλησπέρα.
Σε ευχαριστώ για τις απαντήσεις σου. Ελπίζοντας ότι το ενδιαφέρον για συνέχιση της συζήτησης είναι αμοιβαίο, επανέρχομαι.
Σαν προσωπικό πιστεύω το εκφράζω. Τα πιστεύω και οι απόψεις μου δεν γνωρίζω ποια σχέση έχουν με την αλήθεια.
Άρα κατά τη δήλωσή σου η πίστη σου μπορεί να είναι έχει στενή, μακρινή ή μηδενική σχέση με την αλήθεια.
Ωστόσο το "πιστεύω" δεν είναι συνώνυμο του "νομίζω".
Το "πιστεύω" έχει τη ρίζα του στο "πείθω" και εκφράζει πεποίθηση όχι υπόθεση.
Αυτό όχι βέβαια για να γράψω γλωσσικές εξυπνάδες, απλά για να αποκωδικοποιήσουμε τους ορισμούς.

Ψάξε το κι εσύ αν θέλεις και αν συμφωνείς, τότε καταλαβαίνεις πως για τις θέσεις σου, νομίζεις, δεν πιστεύεις.
Και αυτό όχι απλά το σέβομαι αλλά και το τιμώ σαν θέση καθώς το βρίσκω πολύ μα πολύ καλύτερο από άλλες απολυτοποιήσεις για τα μη απόλυτα.
Όχι ότι έχει σημασία πώς το βρίσκω εγώ, το αναφέρω για να είναι σαφές το ότι σε σέβομαι.

Από που κι ως που κάποιος δογματίζει όταν λέει αυτό που πιστεύει;
Δεν δογματίζει αυτός που νομίζει.
Αυτός που πιστεύει όμως, οφείλει να παραδέχεται κάποια άμεσα ή έμμεσα δόγματα έστω και αν τα καταρτίζει ο ίδιος.
Για παράδειγμα πιστεύω πως το ακετυλοσαλικικό οξύ που μου έγραψε ο γιατρός για τον πονοκέφαλο θα μου κάνει καλό έστω κι αν δεν ξέρω τι είναι, επειδή δόγμα μου είναι πως η ιατρική είναι η αρμόδια επιστήμη για την ανακούφισή μου.

Σημειώνω δε, ότι δεν πρέπει να ταυτίζεις το δογματισμό στα στοιχεία της πίστης με το φανατισμό που είναι άλλο πράγμα και μάλλον εμετικό.
(ΜΟΝΟΘΕΪΣΤΙΚΕΣ ΕΙΝΑΙ....)
Οι αβρααμικές θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Ισλάμ, Χριστιανισμός) είναι μονοθεϊστικές. Επίσης ο Ζωροαστρισμός αλλά και άλλες.
Αυτό γνωρίζω και εγώ.
Ωστόσο,
1. το μονοθεϊστικό μοντέλο της αγίας γραφής είναι το αρχαιότερο. Έπεται ο Ζωροαστρισμός και βέβαια θα ξέρεις πως έχει τόσα κοινά με τον αβραμικό Θεό που διαφαίνεται εν μέρει αντιγραφή του.
2. Ο μονοθεϊσμός έχει (φιλοσοφικά) την υπεροχή της κάλυψης του απείρου. ΑΝ υπάρχει Θεός, δεν είναι δυνατόν ως άπειρος να είναι πάνω από ένας. Ακόμα και αν υπήρχαν πολλοί, θα συγχωνεύονταν στην έννοια του απείρου.

Με ένα μη δογματικό πνεύμα και νηφάλια ερευνητικό, ένας αναζητής (αν ενδιαφέρεται βέβαια για το θέμα) οφείλει να λάβει υπόψη του τα 1 και 2, καθώς ΑΝ υπάρχει Θεός με την έννοια του δημιουργού, έχει νόηση που (προφανώς) ξεπερνά την ανθρώπινη.
Πώς λοιπόν ένα υπερευφυές ον φτιάχνει ένα επικοινωνιακό δημιούργημα (τον άνθρωπο) αν ο ίδιος δεν ξέρει τι είναι ή δεν ενδιαφέρεται για την επικοινωνία;
Θα σχεδίαζε ένας ευφυής άνθρωπος έναν υπερυπολογιστή και αφού ολοκλήρωνε την κατασκευή του θα τον έθαβε;

Αν λοιπόν ερευνώ για Θεό, η λογική επιβάλει να αναζητώ το στίγμα του στο μονοθεϊσμό.
Επιπλέον θα αναζητήσω στην ανθρώπινη ιστορία για στοιχεία επικοινωνίας του με το δημιούργημά του.
Η δε αναζήτηση αυτή θα πρέπει σαφώς να γίνει χωρίς δογματισμούς, με νηφαλιότητα χωρίς να εγκολπώνομαι αλλά και χωρίς να αποκλείω πιθανά απολέσματα στην έρευνά μου.
Έτσι το βλέπω εγώ δηλαδή, μια και ζήτησες απόψεις.

Επειδή βάζεις όμως και το «αυστηρά» (μονοθεϊστικές θρησκείες) θα σου έλεγα καμία, μιας και υπάρχει το φαινόμενο του
Ενοθεϊσμού, όπου, ναι μεν επίσημα ο Θεός είναι ένας, αλλά λατρεύονται κατά τόπους και άλλες οντότητες. Πχ στον Χριστιανισμό έχουμε σωρεία αγίων και οσίων, στον Ιουδαϊσμό έχουν τους προφήτες κλπ...
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου πως από το μονοθεϊστικό μοντέλο θα πρέπει να αποκλείονται οι θρησκείες που εκτός του ενός Θεού λατρεύουν και οτιδήποτε άλλο (άνθρωπο, ζώο ή πράγμα).
Στην προσωπική μου μελέτη όμως (είτε αυτή είναι περί Θεού είτε περί μακαρονοτέρατος, είτε περί θεωρίας της Σχετικότητας) με ενδιαφέρουν οι ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΙΣ πηγές.

Σε ένα ποινικό δικαστήριο πρωτίστως λαμβάνονται υπόψη οι μάρτυρες. Όχι εκπρόσωποι των μαρτύρων...
Αντίστοιχα μπορεί να έχει ιστορικό ενδιαφέρον η γνώμη του δογματικού θρησκευόμενου (είτε αυτός είναι ο πάπας είτε ο πατριάρχης είτε οι προτεστάντες είτε οι μάρτυρες του Ιεχωβά, είτε η γιαγιά μου που είχε τη δική της θεολογία) και εκεί όπως είπες μπορεί όντως να βρίσκω ψήγματα της αλήθειας, αλλά πρωτίστως με ενδιαφέρει η πρωτογενής πηγή στην οποία ΟΛΟΙ οι παραπάνω ισχυρίζονται πως εδράζουν.

Αναζητώντας λοιπόν λατρεία τρίτων στην Αγία Γραφή ή στο Κοράνι, εγώ δεν έχω βρει ούτε ένα εδάφιο.
Στο Ζωροαστρισμό ναι.
Εσύ έχεις βρει κάτι παραπάνω; Αν ναι, θα ήθελα να το ξέρω.
Αντιθέτως, υπάρχουν πλείστες αναφορές πως η λατρεία εκτός του ενός Θεού φαίνεται να προκαλεί την οργή του και καταδικάζεται.

Συγγνώμη για το μακροσκελές.
Καλό βραδάκι!
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Άρα κατά τη δήλωσή σου η πίστη σου μπορεί να είναι έχει στενή, μακρινή ή μηδενική σχέση με την αλήθεια.
Εννοείται.
Ωστόσο το "πιστεύω" δεν είναι συνώνυμο του "νομίζω".
Το "πιστεύω" έχει τη ρίζα του στο "πείθω" και εκφράζει πεποίθηση όχι υπόθεση.
Αυτό όχι βέβαια για να γράψω γλωσσικές εξυπνάδες, απλά για να αποκωδικοποιήσουμε τους ορισμούς.
Το πας ετυμολογικά και μου αρέσουν οι ετυμολογικές αναλύσεις. Ναι, πιστεύω σημαίνει είμαι σίγουρος για κάτι, όμως έχει και άλλες έννοιες, όπως πχ των πολιτικών ή φιλοσοφικών πεποιθήσεων κάποιου, έχει ακόμα και την έννοια του νομίζω και του θεωρώ. Όπως και να' χει, θα σου πω τι πιστεύω/νομίζω/θεωρώ (παρ'το όπως θες) εγώ και με ποιον τρόπο.

Για κάποια πράγματα πιστεύω, νιώθω, αισθάνομαι ότι ισχύουν, χωρίς να υπάρχουν απτές αποδείξεις. Ένα από αυτά είναι η συνέχεια της ύπαρξής μας μετά το θάνατό μας. Το τι μορφή έχει αυτή η συνέχεια δεν τον γνωρίζω, νομίζω όμως ότι είναι πιο κοντά στην μετενσάρκωση των Νταρμικών θρησκειών. Επειδή εμένα μου κάθεται πιο καλά, επειδή γοητεύτηκα από την ιδέα από μικρός που την πρωτοδιάβασα και μετά με την μελέτη του Βουδισμού (κυρίως) και δευτερευόντως του Ινδουϊσμού.
Δεν δογματίζει αυτός που νομίζει.
Αυτός που πιστεύει όμως, οφείλει να παραδέχεται κάποια άμεσα ή έμμεσα δόγματα έστω και αν τα καταρτίζει ο ίδιος.
Ναι, να παραδέχεται ότι κάθε δόγμα έχει ψήγματα αλήθειας, όπως έγραψα και σχολίασες. Σίγουρα, πολλά από αυτά που πιστεύω προέρχονται από την χριστιανική παιδεία που είχα από μικρός, άλλα από τα διαβάσματα πάνω σε άλλες θρησκείες, ακόμα και από τις σπουδές μου.
Σημειώνω δε, ότι δεν πρέπει να ταυτίζεις το δογματισμό στα στοιχεία της πίστης με το φανατισμό που είναι άλλο πράγμα και μάλλον εμετικό.
Ο δογματισμός δεν είναι ταυτόσημος με τον φανατισμό, όμως έχουν ισχυρότατη συσχέτιση μεταξύ τους. Για το αν θα μετασχηματιστεί ο δογματισμός σε φανατισμό την κύρια ευθύνη φέρει το κάθε ιερατείο.
1. το μονοθεϊστικό μοντέλο της αγίας γραφής είναι το αρχαιότερο. Έπεται ο Ζωροαστρισμός και βέβαια θα ξέρεις πως έχει τόσα κοινά με τον αβραμικό Θεό που διαφαίνεται εν μέρει αντιγραφή του.
Ο ιουδαϊσμός, ναι, θεωρείται ως η πρώτη μονοθεϊστική θρησκεία.
2. Ο μονοθεϊσμός έχει (φιλοσοφικά) την υπεροχή της κάλυψης του απείρου. ΑΝ υπάρχει Θεός, δεν είναι δυνατόν ως άπειρος να είναι πάνω από ένας. Ακόμα και αν υπήρχαν πολλοί, θα συγχωνεύονταν στην έννοια του απείρου.
Εδώ βγάζεις ένα συμπέρασμα με το οποίο δεν θα σου πω αν διαφωνώ ή συμφωνώ, γιατί αυτά τα πράγματα δύσκολα συλλαμβάνονται και αναλύονται από τον κοινό νου, πόσο μάλλον να εκφραστούν. Διαφωνώ όμως με τη συλλογιστική, γιατί το άπειρο είναι ασύλληπτη έννοια και παράδοξο για την ανθρώπινη λογική (ακόμα και με τη μαθηματική έννοια). Προσπάθησε να φανταστείς το άπειρο.
Με ένα μη δογματικό πνεύμα και νηφάλια ερευνητικό, ένας αναζητής (αν ενδιαφέρεται βέβαια για το θέμα) οφείλει να λάβει υπόψη του τα 1 και 2, καθώς ΑΝ υπάρχει Θεός με την έννοια του δημιουργού, έχει νόηση που (προφανώς) ξεπερνά την ανθρώπινη.
Πώς λοιπόν ένα υπερευφυές ον φτιάχνει ένα επικοινωνιακό δημιούργημα (τον άνθρωπο) αν ο ίδιος δεν ξέρει τι είναι ή δεν ενδιαφέρεται για την επικοινωνία;
Θα σχεδίαζε ένας ευφυής άνθρωπος έναν υπερυπολογιστή και αφού ολοκλήρωνε την κατασκευή του θα τον έθαβε;
Αν κρίνω από τα εδώ λεγόμενά σου, μάλλον πιστεύεις στον ευφυή σχεδιασμό. Θεωρώ εδώ ότι κάνεις αυτό που ανέφερε παραπάνω η @Πουπουλίνα, εξετάζεις δηλαδή την έννοια της συμπαντικής νοημοσύνης (κάπως έτσι θα την όριζα εγώ) με ανθρωποκεντρικό τρόπο.
Αν λοιπόν ερευνώ για Θεό, η λογική επιβάλει να αναζητώ το στίγμα του στο μονοθεϊσμό.
Επιπλέον θα αναζητήσω στην ανθρώπινη ιστορία για στοιχεία επικοινωνίας του με το δημιούργημά του.
Η δε αναζήτηση αυτή θα πρέπει σαφώς να γίνει χωρίς δογματισμούς, με νηφαλιότητα χωρίς να εγκολπώνομαι αλλά και χωρίς να αποκλείω πιθανά απολέσματα στην έρευνά μου.
Έτσι το βλέπω εγώ δηλαδή, μια και ζήτησες απόψεις.
Δεκτή η άποψή σου και σε ευχαριστώ που την κατέθεσες.
Στην προσωπική μου μελέτη όμως (είτε αυτή είναι περί Θεού είτε περί μακαρονοτέρατος, είτε περί θεωρίας της Σχετικότητας) με ενδιαφέρουν οι ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΙΣ πηγές.
Καλά κάνεις και είμαι μαζί σου σε αυτό. Μόνο που, ο περισσότερος κόσμος δυστυχώς δίνει περισσότερη σημασία στους κανόνες και τα τυπικά που επιβάλουν τα ιερατεία. Οπότε...
Σε ένα ποινικό δικαστήριο πρωτίστως λαμβάνονται υπόψη οι μάρτυρες. Όχι εκπρόσωποι των μαρτύρων...
Αντίστοιχα μπορεί να έχει ιστορικό ενδιαφέρον η γνώμη του δογματικού θρησκευόμενου (είτε αυτός είναι ο πάπας είτε ο πατριάρχης είτε οι προτεστάντες είτε οι μάρτυρες του Ιεχωβά, είτε η γιαγιά μου που είχε τη δική της θεολογία) και εκεί όπως είπες μπορεί όντως να βρίσκω ψήγματα της αλήθειας, αλλά πρωτίστως με ενδιαφέρει η πρωτογενής πηγή στην οποία ΟΛΟΙ οι παραπάνω ισχυρίζονται πως εδράζουν.

Αναζητώντας λοιπόν λατρεία τρίτων στην Αγία Γραφή ή στο Κοράνι, εγώ δεν έχω βρει ούτε ένα εδάφιο.
Στο Ζωροαστρισμό ναι.
Εσύ έχεις βρει κάτι παραπάνω; Αν ναι, θα ήθελα να το ξέρω.
Αντιθέτως, υπάρχουν πλείστες αναφορές πως η λατρεία εκτός του ενός Θεού φαίνεται να προκαλεί την οργή του και καταδικάζεται.
Οπότε ναι, Ισλαμ, Τορά και Καινή Διαθήκη είναι μεν αυστηρά μονοθεϊστικές, αν και περικλείουν άλλες οντότητες (όχι και τόσο ανθρώπινες) μέσα όπως οι άγγελοι, οι δυνάμεις, τα ουρί και πολλά άλλα που ναι μεν δεν μας λένε τα βιβλία αυτά να τις λατρεύουμε, όμως τα ιερατεία δεν το ακολούθησαν αυτό. Και πχ η ορθοδοξία λειτουργεί σχεδόν λατρευτικά για πολλούς Αγίους (μόνο το τι γίνεται με τον Παϊσιο τα τελευταία χρόνια να δούμε), οσίους, ακόμα και προφήτες (πόσα εκκλησάκια και πανηγύρια έχουμε για τον συνονόματό μου).
Συγγνώμη για το μακροσκελές.
Καλό βραδάκι!
Α, ευχαρίστησή μου τέτοιες συζητήσεις.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

Experience

Νεοφερμένος

Ο Experience αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 74 ετών. Έχει γράψει 60 μηνύματα.
Ηλία συγχαρητήρια για τον τρόπο που επικοινωνείς τις θέσεις σου.
Είσαι και νέος ηλικιακά και το χαίρομαι ιδιαίτερα να συζητώ με ανθρώπους που το περιεχόμενό τους είναι πιο "γινομένο" από το εξωτερικό μέρος τους.
Κάθε καλό ρε φίλε σου εύχομαι.

Δεν θα παραθέσω ολόκληρο το μήνυμά σου, γιατί στο μεγάλο μέρος του είμαστε σύμφωνοι.
Μόνο όσα νομίζω ότι θα ήθελα να διευκρινίσω ή να διευκρινήσεις.
ΠΑΝΤΑ με τις καλύτερες προθέσεις. Δεν θα το επαναλάβω αυτό, απλά το καταγράφω γιατί καμιά φορά ο γραπτός λόγος γίνεται "άχρωμος" και άθελά μας ενίοτε βγαίνει κατιτίς σε ξινός..

Ένα από αυτά είναι η συνέχεια της ύπαρξής μας μετά το θάνατό μας. Το τι μορφή έχει αυτή η συνέχεια δεν τον γνωρίζω, νομίζω όμως ότι είναι πιο κοντά στην μετενσάρκωση των Νταρμικών θρησκειών. Επειδή εμένα μου κάθεται πιο καλά, επειδή γοητεύτηκα από την ιδέα από μικρός που την πρωτοδιάβασα και μετά με την μελέτη του Βουδισμού (κυρίως) και δευτερευόντως του Ινδουϊσμού.
Ο Βουδισμός αν δεν είχε αναφορές στο επέκεινα, θα ήταν φιλοσοφία και όχι θρησκεία.
Από την άλλη ο Ινδουισμός είναι πολυθεϊστικός με την έννοια λατρείας θεοτήτων.
Δεν μπορώ να τα δω σαν πηγές αναζήτησης υπερόντος δηλαδή, λόγω ασυνέπειάς τους ως προς τα παραπάνω.
Οπότε κατανοώντας τι λες αλλά και σεβόμενος το ότι γοητεύεσαι, δεν θα σταθώ εδώ.

Για εμένα υπάρχει ισχυρή ένδειξη μεταθανάτιας συνέχειας, όχι λόγω ευσεβών πόθων των ανθρώπων, αλλά επειδή έχουν γίνει πλέον αρκετές έρευνες σε πανεπιστημιακά νοσοκομεία κατά κύριο λόγο σε τμήματα καρδιοαναπνευστικής ανάνηψης και το ποσοστό κλινικά νεκρών που επιστρέφουν με μεταθανάτιες (ή επιθανάτιες αν θες) μνήμες είναι αρκετά υψηλό για να αγνοηθεί.
Το περίεργο εδώ είναι πως η ισχυρή αυτή ένδειξη, υποστηρίζει τις θρησκείες που εισηγήθηκαν τα μεταθανάτια και μάλιστα χωρίς... κλινικές μελέτες!

Διαφωνώ όμως με τη συλλογιστική, γιατί το άπειρο είναι ασύλληπτη έννοια και παράδοξο για την ανθρώπινη λογική (ακόμα και με τη μαθηματική έννοια). Προσπάθησε να φανταστείς το άπειρο.
Όπως πιστεύω θα ξέρεις, το άπειρο (όπως και το μηδέν) ξεκίνησαν ως φιλοσοφικές έννοιες αλλά σήμερα έχουν τη θέση τους στις θετικές επιστήμες και όχι μόνο των μαθηματικών.
Έτσι, δεν είναι εύκολο αλλά δεν είναι και αδύνατο να σκεφτούμε εικόνες απείρου ή μηδενός.
Π.χ. ένα ζευγάρι ηλεκτρικών ακροδεκτών, δεν θα κλείσει ποτέ ένα κύκλωμα όσο δεν έρχονται σε επαφή οι ακροδέκτες. Η αντίσταση δηλαδή του αέρα ανάμεσά τους στο όργανο μετράται ως ΑΠΕΙΡΗ.
Από την άλλη αν δεν έχεις κανέναν από τους δύο ακροδέκτες, τότε έχεις ΜΗΔΕΝ ακροδέκτες...
:)
Υπάρχουν και πιο σύνθετα παραδείγματα για το άπειρο και το μηδέν, αλλά ας μείνω εδώ.

Αν κρίνω από τα εδώ λεγόμενά σου, μάλλον πιστεύεις στον ευφυή σχεδιασμό. Θεωρώ εδώ ότι κάνεις αυτό που ανέφερε παραπάνω η @Πουπουλίνα, εξετάζεις δηλαδή την έννοια της συμπαντικής νοημοσύνης (κάπως έτσι θα την όριζα εγώ) με ανθρωποκεντρικό τρόπο.
Δεν διάβασα την ανάλυση της Πουπουλίνας να πω την αλήθεια.
Μμμμ.. δεν που αρέσει να ομαδοποιούμαι. Οι απόψεις μου είναι οι απόψεις μου. Αν ταιριάζουν ή όχι με τάξεις, ομάδες, σχολές, τάσεις, δεν με πολυενδιαφέρει και εξάπαντος δεν εντάσσομαι.
Ωστόσο είμαι ανοιχτός στη σύγκριση, το διάλογο και πάντα έτοιμος (ελπίζω) να αναθεωρήσω, να ανακαλέσω ή να επιμείνω αλλά με πνεύμα "καλής γειτονίας"

Μόνο που, ο περισσότερος κόσμος δυστυχώς δίνει περισσότερη σημασία στους κανόνες και τα τυπικά που επιβάλουν τα ιερατεία. Οπότε...
Οπότε τι;
Δεν είμαι (και καταλαβαίνω ούτε εσύ) σφραγισμένη αγελάδα ανθρώπινης στάνης.
Έχω ήδη αναφέρει ότι στέκομαι στις πρωτογενείς πηγές. Αν έχεις εύκολη πρόσβαση σε πηγή, δεν κόπτεσαι για παραπόταμους.

Μάλλον δεν έχεις διαβάσει την άποψη του ίδιου του Χριστού για τον τύπο των ιερατείων που εννοείς.
Έχει πολύ ενδιαφέρον και θα σου πρότεινα να το διαβάσεις (Κατά Ματθαίον κεφ.23)
Θα σε σοκάρει η καυστικότητά του και το πόσο συμφωνεί μαζί σου, αν δεν το γνωρίζεις.

Οπότε ναι, Ισλαμ, Τορά και Καινή Διαθήκη είναι μεν αυστηρά μονοθεϊστικές, αν και περικλείουν άλλες οντότητες (όχι και τόσο ανθρώπινες) μέσα όπως οι άγγελοι, οι δυνάμεις, τα ουρί και πολλά άλλα που ναι μεν δεν μας λένε τα βιβλία αυτά να τις λατρεύουμε, όμως τα ιερατεία δεν το ακολούθησαν αυτό. Και πχ η ορθοδοξία λειτουργεί σχεδόν λατρευτικά για πολλούς Αγίους (μόνο το τι γίνεται με τον Παϊσιο τα τελευταία χρόνια να δούμε), οσίους, ακόμα και προφήτες (πόσα εκκλησάκια και πανηγύρια έχουμε για τον συνονόματό μου).
Γράφω επειδή αντιλαμβάνομαι ότι έχεις κι εσύ ερευνητικό πνεύμα.
Αν επιτρέπεις, θα πρότεινα να ξεφύγεις από το να διαμορφώνεις άποψη δια των ιερατείων.
Τα ιερατεία εισηγούνται θρησκείες που δεν έχουν απαραίτητα σχέση με τον ιδρυτή τους.

Πώς να το πω με ένα παράδειγμα;
Αν κάποιος διαπράξει φόνο και πάνω στο πτώμα αφήσει μπιλιετάκι με το όνομά σου, βλέπεις λογικό να καταδικάσουν εσένα;

Είναι άλλο η ακαδημαϊκή θρησκειολογική μελέτη και άλλο η έρευνα για την αλήθεια.
Από την άλλη στη χριστιανική πρωτογενή πηγή πληροφιών όταν αναφέρεται ο όρος θρησκεία σχεδόν πάντα συνοδεύεται από αρνητικά σχόλια.
Γι'αυτό την ξεχωρίζω (προσωπική μου άποψη) ως πιο προσγειωμένη (αλλά όχι απαραίτητα γήινη) εκδοχή περί Θεού.
Το θέμα σου μου τράβηξε το ενδιαφέρον καθώς στον τίτλο αναφέρεις ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΧΕΣΗ με υπερ-ον.
Δεν γράφεις για τη σχέση με τον πάπα, τον πατριάρχη ή τη γιαγιά μου που μαζί με τη φάτνη ανακάτευε και Άγιο Βασίλη και καλικάντζαρους...
Σε σχέση με τους άλλους, τουλάχιστον η γιαγιά μου κέρναγε φανταστικά κουλουράκια :inlove:

Α, ευχαρίστησή μου τέτοιες συζητήσεις.
Αμοιβαίο και με τιμά η επικοινωνία μας.
Να είσαι καλά και σε ευχαριστώ!
 
Τελευταία επεξεργασία:

Guest 292010

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Μερικές φορές εύχομαι να πίστευα σε κάποιον Θεό και να μη με κατέβαλλε η ματαιότητα
 

Guest 896561

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Ηλία συγχαρητήρια για τον τρόπο που επικοινωνείς τις θέσεις σου.
Είσαι και νέος ηλικιακά και το χαίρομαι ιδιαίτερα να συζητώ με ανθρώπους που το περιεχόμενό τους είναι πιο "γινομένο" από το εξωτερικό μέρος τους.
Κάθε καλό ρε φίλε σου εύχομαι.
Να' σαι καλά αγαπητέ, αντεύχομαι. Κάθε καλό και σε εσένα.
Ο Βουδισμός αν δεν είχε αναφορές στο επέκεινα, θα ήταν φιλοσοφία και όχι θρησκεία.
Από την άλλη ο Ινδουισμός είναι πολυθεϊστικός με την έννοια λατρείας θεοτήτων.
Δεν μπορώ να τα δω σαν πηγές αναζήτησης υπερόντος δηλαδή, λόγω ασυνέπειάς τους ως προς τα παραπάνω.
Οπότε κατανοώντας τι λες αλλά και σεβόμενος το ότι γοητεύεσαι, δεν θα σταθώ εδώ.
Ναι, για τον Βουδισμό το έχω γράψει κι εγώ αυτό που λες. Επιπλέον, αν τον ακολουθήσεις κανονικά και κάνεις και διαλογισμό ζα ζεν, τότε είναι πρακτική φιλοσοφία. Ο Ινδουισμός θα έλεγα ότι είναι περισσότερο πανθεϊστικός και όχι τόσο πολυθεϊστικός, μιας και έχει πολλές -πάρα πολλές- κατά τόπους θεότητες. Κυριολεκτικά γίνεται ένας χαμός.
Αν δεν το έχεις διαβάσει, μια πάρα πολύ αξιόλογη καταγραφή και ανάλυση των μεγάλων θρησκειών (και όχι μόνο) της Ανατολής:

Για εμένα υπάρχει ισχυρή ένδειξη μεταθανάτιας συνέχειας, όχι λόγω ευσεβών πόθων των ανθρώπων, αλλά επειδή έχουν γίνει πλέον αρκετές έρευνες σε πανεπιστημιακά νοσοκομεία κατά κύριο λόγο σε τμήματα καρδιοαναπνευστικής ανάνηψης και το ποσοστό κλινικά νεκρών που επιστρέφουν με μεταθανάτιες (ή επιθανάτιες αν θες) μνήμες είναι αρκετά υψηλό για να αγνοηθεί.
Το περίεργο εδώ είναι πως η ισχυρή αυτή ένδειξη, υποστηρίζει τις θρησκείες που εισηγήθηκαν τα μεταθανάτια και μάλιστα χωρίς... κλινικές μελέτες!
Να σου πω κάτι; Αναφέρεσαι στις επιθανάτειες εμπειρίες, κάτι με το οποίω κι εγώ έχω ασχοληθεί. Παρ'όλα αυτά, καλύτερα να μην το πιάσουμε, γιατί πλέον -και με μεγάλη λύπη το λέω- ο κόσμος στην καλύτερη να σου πει «σοβαρέψου, με αυτές τις ανοησίες ασχολείσαι;» ή απλώς να πιστέψουν ότι έχει αρχίσει να σου στρίβει η βίδα.
Έχει επικρατήσει ένας κακώς εννοούμενος θετικισμός, δυστυχώς.
Μμμμ.. δεν που αρέσει να ομαδοποιούμαι. Οι απόψεις μου είναι οι απόψεις μου. Αν ταιριάζουν ή όχι με τάξεις, ομάδες, σχολές, τάσεις, δεν με πολυενδιαφέρει και εξάπαντος δεν εντάσσομαι.
Ωστόσο είμαι ανοιχτός στη σύγκριση, το διάλογο και πάντα έτοιμος (ελπίζω) να αναθεωρήσω, να ανακαλέσω ή να επιμείνω αλλά με πνεύμα "καλής γειτονίας"
Ναι, ούτε εμένα μου αρέσουν οι ταμπέλες. Απλώς ανέφερα ότι μου έμοιασε αυτό το παράδειγμα που έδωσες με τη θεωρία τους ευφυούς σχεδιασμού. Αυτό, τίποτα περισσότερο.
Οπότε, δεν αναφέρομαι σε εσένα και στον κάθε εσένα που είστε λίγοι, αναφέρομαι στο ευρύ κοινό της κάθε θρησκείας που ομαδοποιείται και φανατίζεται και καταλήγουμε σε αιώνες μίσους και θρησκευτικού φονταμενταλισμού.
Μάλλον δεν έχεις διαβάσει την άποψη του ίδιου του Χριστού για τον τύπο των ιερατείων που εννοείς.
Έχει πολύ ενδιαφέρον και θα σου πρότεινα να το διαβάσεις (Κατά Ματθαίον κεφ.23)
Θα σε σοκάρει η καυστικότητά του και το πόσο συμφωνεί μαζί σου, αν δεν το γνωρίζεις.
Την Καινή Διαθήκη την έχω διαβάσει καμιά δεκαριά φορές, μάλιστα κάθε Πάσχα ρίχνω μια ματιά, μπορεί να το κάνω και φέτος, έτσι σαν έθιμο το έχω, παρόλο που δεν είμαι Χριστιανός. Οπότε την έχω διαβάσει την άποψη του Χριστού. Ο οποίος Χριστός είχε περισσότερες ομοιότητες με τον Σωκράτη και γενικά με το αρχέτυπο του επαναστάτη, παρά με οποιονδήποτε βολεμένο κληρικό.
Το θέμα σου μου τράβηξε το ενδιαφέρον καθώς στον τίτλο αναφέρεις ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΧΕΣΗ με υπερ-ον.
Ναι, είναι ξεκάθαρα προσωπική και ξεκάθαρα σχέση με το υπερ-ον, τη συμπαντική νοημοσύνη, το όλον, οτιδήποτε τέλος πάντων υπάρχει ή δεν υπάρχει. Άλλωστε, όπως ανέφερα ξανά στο παρόν θέμα, ό,τι υπάρχει (αν υπάρχει κάτι) μπορούμε να το βρούμε μέσα μας. «Κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν» το είπε η Βίβλος, «όπως μέσα, έτσι κι έξω» ο Ερμητισμός. Είμαι σίγουρος ότι με εννοείς σε αυτό το τελευταίο.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:
Top